با نصب چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند در میدان آزادی این شهر ترافیک چندین ساله این میدان آرام گرفت.
چند سالی بود که ترافیک سنگین میدان آزادی به مکانی ناخوشایند برای رانندگان وسائط نقلیه تبدیل شده بود به طوری که آنها برای تردد روزانه در شهر ساوه از مسیر میدان آزادی عبور نمی کردند.
با توجه به جابجایی کارگران شهر صنعتی ساوه در بیشتر ساعات شبانه روز و لزوم عبور از این مکان، گرفتار شدن در ترافیک این میدان رانندگان اتوبوس و مینی بوس را کلافه می کرد.
رانندگان تاکسی نیز به دلیل تردد وسائط نقلیه سنگین در این محدوده کمتر تمایلی به جابجایی مسافران مسیرهای منتهی به این میدان داشتند.
علاوه بر ایجاد ترافیک، شهروندان گاه شاهد بروز تصادفاتی در این میدان بودند که باعث مسدود شدن چندین ساعته خیابان های منتهی به آن می شد.
اما با نصب چراغ راهنمایی هوشمند مدتی است که ترافیک این میدان ساماندهی شده است.
رییس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: این چراغ های راهنمایی و رانندگی در چهار جهت میدان نصب شده اند که با توجه به زماندار بودن این علائم ترافیکی، عبور و مرور وسائط نقلیه به صورت منظم در این میدان انجام می شود.
رضا دربان با اشاره به ضرورت رعایت استانداردهای ایمنی در حوزه ترافیک شهری، افزود: اجرای اقدامات ترافیکی از جمله نصب سرعت گیرها، چراغ های راهنمایی و رانندگی و ایجاد پل های عابر پیاده از اولویت کاری حوزه حمل و نقل شهرداری است.
وی اجرای طرح نصب چراغ راهنمایی در میدان آزادی را در کاهش حجم ترافیک و آمار تصادفات احتمالی موثر دانست و اظهار کرد: این اقدام نقش بسزایی در ساماندهی عبور وسائط نقیله ایفا می کند.
رییس شورای اسلامی شهر ساوه ادامه داد: عملیات نصب، تجهیز و راه اندازی این چراغ ها با صرف یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار توسط پیمانکار انجام شد.
وی بیان داشت: با گسترش و توسعه شهر ساوه در سال های اخیر، تعدادی از کمربندی ها در دل شهر قرار گرفته و تردد خودروهای سنگین و افزایش شمار خودروهای سواری، ترافیک شدیدی بخصوص در مبادی ورودی منطقه بوجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه حجم بالای ترافیک در میدان آزادی این شهر سال ها است که موجب بروز مشکلاتی در این مکان شده بود، ابراز امیدواری کرد که راه اندازی این چراغ ها موجب کاهش ترافیک و حوادث رانندگی در این میدان شود.
دربان با ابراز نارضایتی از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه، ادامه داد: اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات ترافیکی و عبور و مرور در این میدان تاکنون برای روان سازی ترافیک شهری بوده اما ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر همچنان ادامه دارد.
وی آماده نبودن برخی کنار گذرهای اطراف شهر را علت ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر دانست و گفت: ورود آنها علاوه بر مشکلات ترافیکی بیشترین آسیب را به زیرسازی و آسفالت، فضای سبز و دیگر بخش های درون شهری وارد می کند.
به گفته وی، در زمان حاضر پروژه هایی به صورت مقطعی برای رفع یا کاهش حجم ترافیک سطح شهر در حال انجام است اما باید از هم اکنون برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی این شهر در آینده برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به اینکه احداث چند زیرگذر و روگذر در برخی تقاطع های این شهر ضروری است، افزود: اقدامات دیگری مانند ساخت جاده ارتباطی شهرک فجر و علوی ساوه به جاده همدان با هدف کاهش ترافیک درون شهری در حال انجام است