جمعه 2 آذر 1403 | Friday 22 November 2024

نیوشت روستایی تاریخی با طبیعت زیبا و بکر در ۲۲ کیلومتری بخش مرکزی ساوه است که با مردمان خونگرم، مستعد تبدیل شدن به قطب گردشگری است اما جاده دسترسی به آن با وجود عمر کم مستهلک شده و اهالی این روستا برای تردد و امور روزمره نیز مشکلات جدی دارند.

نیوشت با طبیعت بکر، ظرفیت‌های گردشگری مذهبی، معماری خاص خانه‌ها و قلعه باستانی از مناطقی است که می‌تواند درآمدزایی بالا در صنعت توریسم داشته باشد و این در حالی است که این ظرفیت‌ها در معیشت مردمان آن وارد نشده و اهالی این خطه حتی برای تردد به شهر نیز راه دسترسی ناهمواری دارند.

چندگاهی است که جاده دسترسی به این روستا زیر فشار تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین چین شکست برداشته و مستهلک شده و اهالی این روستا برای انجام فعالیت‌های روزمره مشکلات عدیده ای دارند و کیفیت جاده دسترسی آنان به دلیل تردد کامیون‌های سنگین از بین رفته است.

چندین روستای همجوار این خطه روزانه برای امور اداری و درمانی و فروش محصولات تولیدی کشاورزی و دامداری ناگزیر به تردد جاده‌ای هستند اما راه دسترسی آنها با وجود عمر کم مستهلک شده و نیازمند دست همراهی مسئولان است.

بهسازی و بازسازی جاده‌های روستایی علاوه بر اینکه رونق گردشگری و افزایش اشتغال را برای جامعه به ارمغان می‌آورد، از مهاجرت جمعیت مولد روستایی (جوانان و نوجوانان) به شهرها و پیامدهای آن جلوگیری می‌کند.

پیامدهایی مانند حاشیه‌نشینی، فقر و آسیب‌های اجتماعی چهره شهرها را زخمی کرده و هزینه زیادی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند و توسعه صنعت گردشگری و تأمین زیر ساخت‌های لازم می‌تواند در کاهش شمار آسیب‌ها مثمر ثمر باشد.

دهیار روستای نیوشت در این خصوص به ایرنا گفت: جاده نیوشت حد فاصل سقانلیق تا خروجی راه آهن وضعیت مناسبی ندارد و به دلیل حجم بالای تردد کامیون‌ها و خودروهایی که از آزادراه ساوه - همدان وارد این جاده می‌شوند، در حال متلاشی شدن است.

«صادق کاظمی فر» افزود سطح جاده در نقاط مختلف دچار آسیب‌های جدی شده است و نیاز به بهسازی و بازسازی آسفالت و روکش مجدد دارد.

وی ادامه داد: به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته به تازگی توسط اداره راهداری و حمل و نقل ساوه لکه گیری سطح جاده انجام شده اما اساس جاده دچار مشکل است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ساوه در پاسخ به مشکلات مطرح شده توضیح داد: جاده روستای نیوشت بر اساس استاندارد راه‌های روستایی و طبق ترافیک عبوری راه روستایی طراحی و ساخته شده است.

«ابراهیم مردانی» به ایرنا گفت: فعالیت معدن کائولن در این روستا موجب جذب امتیازاتی برای آن شده است اما بارگیری و تردد بیش از حد مجاز (بیش از ۴۰ تن) کامیون‌های حاوی مواد معدنی در این روستا به دفعات بسیار مشاهده شده و اینگونه اقدامات از دلایل اصلی نابودی زیر ساخت‌های جاده‌ای این روستا به شمار می‌رود.

وی افزود: در این خصوص مکاتباتی با ادارات مسئول انجام شده اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و بارگیری‌های بیش از حد مجاز همچنان ادامه دارد.

مردانی بیان کرد: رانندگان وسایط نقلیه سنگین برای فرار از پرداخت عوارض آزادراه ساوه - همدان از این مسیر تردد می‌کنند که این موضوع مستلزم برخورد پلیس راه است.

وی در خصوص نبود علائم ایمنی در این مسیر گفت: در دو سه سال گذشته با همکاری دهیار روستا علائم راهنمایی نصب شده است اما همه علائم نصب شده به سرقت رفته است. وی افزود: سارق علائم با همکاری اهالی دستگیر شده و در اختیار مقامات قضائی قرار گرفته ولی هنوز خسارتی جبران نشده است.

به گفته این مسئول سرقت علائم راهنمایی و ترافیکی در مسیرهای مواصلاتی شهرستان ساوه خصوصاً راه‌های فرعی و روستایی رشد انبوهی داشته و آسیب جدی به ایمنی راه‌ها وارد کرده است.

مردانی گفت: بهسازی راه روستایی نیوشت به ویژه یک کیلومتر محدوده پل راه آهن، از اولویت‌های اصلی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساوه برای معرفی به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است و امید است اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود.

بخشدار مرکزی ساوه نیز گفت: قدمت ساخت راه‌های روستایی شهرستان ساوه به بیش از ۳۰ سال می‌رسد و در این مدت درحد ترمیم، اقداماتی انجام شده اما بهسازی و بازسازی اساسی صورت نگرفته است.

«کیوان گودرزی راد» گفت: حداکثر حریم تعریف شده برای راه‌های روستایی ۱۲ متر و نیم است اما حریم جاده در بعضی از راههای روستایی شهرستان ساوه ۶۷ متر و نیم لحاظ شده است و این موضوع در اجرای طرح هادی روستایی و خدمات اداره راهداری اختلال ایجاد کرده است.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره راهداری بنا شد تا بخشی از راه‌های روستایی حادثه خیز وارد طرح هادی شوند تا بتوان علاوه بر اعتبارات دولتی از اعتبارات دهیاری‌ها نیز برای رفع نواقص موجود بهره گرفت.

گودرزی، در خصوص جذب اعتبار برای بهسازی راه‌های روستایی گفت: نامه‌ای به دستگاه‌های مرتبط برای مشخص کردن اولویت‌های راه‌های روستایی بخش مرکزی ارسال شده است تا در کمیته برنامه ریزی شهرستان ساوه اعتبارات لازم در این خصوص جذب شود.

شهرستان ساوه دارای ۱۴۷ کیلومتر آزادراه، ۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و افزون بر ۶۰۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی است.

گزارش از سمیرا عارفی مجد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group