روز معلم باز فرا رسيد. همه ساله در چنين روزهايي كه اتفاقاً سال تحصيلي نيز رو به پايان ميرود و فصل ميوهچيني ميليونها دانشآموز در امتحانات پايان سال نزديك ميشود نگاه مردم به روز معلم و دلمشغوليهاي شريفترين و مهمترين قشر اجتماعي معطوف ميشود.
حرفۀ معلمي از آن روي حائز اهميت است كه كوچكترين رفتار سادهي معلم ميتواند زندگي يك دانشآموز را براي همهی دوران حياتش متأثر ساخته و بر مسير تكامل طبيعي زندگي يك دانشآموز تأثير جدي بگذارد.
در همين ارتباط يكي از معلمان نمونه كشوري در استان مركزي در گفتوگو با ايسنا، سالهاي اخير را به دليل موج تند ناشي از تكانههاي شديد تغيير و تحول در ساختار و محتواي آموزش و پرورش، دوراني سخت و طاقت فرسا عنوان كرده و ميگويد: توفان سهمگين تغييرات كه تحت عنوان نظام تحول بنيادين اتفاق افتاد به دليل ناپختگي و اجراي ناقص، نفس خيلي از معلمان را بريده اما افكار عمومي جامعه در مقابل پيامد دردناك ناشي از اين تحولات شتابزده عملاً ساكت و بيتفاوت مانده است.
محمدرضا فتحي گفت: مثلاً تغييرات سريع و نسنجيده در برخي كتب درسي دوره اول متوسطه آنقدر عجولانه بود كه حتي در برخي كتب، دولت مجبور شد در واپسين ماههاي سال تحصيلي (در عين ناباوري مشاهد کردیم) حتي دو بخش مهم و كليدي از دروس علوم پايه را حذف كند.
وي افزود: در كنار سختي معيشت كه ناشي از موج تورم دردناك اخير بود و معلمان را تحت فشار گذاشته، اما به لحاظ بروز مشكلات مزمن اجتماعي و حضور فرزندان متعلق به خانوادههاي بحرانزده در كلاسها، معلمان بايد همزمان در چند جبهه بجنگند كه اگر وجدان كاري و حس ايثار و فداكاري در اين قشر نبود، قطعاً مسير سرنوشت جامعه به ناكجاآباد ختم ميشد و اين يعني جامعه، بيش از اينها بايد قدرشناس معلمان فرزندانش باشد .
این معلم نمونه كشوری به عنوان مثال به پروژه پذيرش و جذب تعداد زيادي نيروي مشاوره اشاره كرد كه زمان دولت قبلي جذب مدارس شدند و گفت: هدف اين بود كه فشار و استرس روحي از مديران و معلمان برداشته شود اما به دليل "غير حرفهاي" بودن مشاوران، عملاً تغيير محسوسي در فضاي روحي و رواني مدرسه و كلاس ايجاد نشده و به نظر ميرسد بودن يا نبودن اين گروه تأثير جدي بر عملكرد آموزشي و تربيتي مدارس ندارد همچنان كه ميبينيم در برخي مدارس، مشاورين به عنوان معاون اجرايي مدارس فعاليت ميكنند كه در واقع همان دفترداران قديم هستند.
دبير رياضي مدارس ساوه افزود: برخلاف تصور برخي، معلمي فقط شامل نوشتن روي تخته سياه، حرف زدن و راه رفتن در كلاس نيست بلكه رفتار غير كلامي مانند نگاه كردن، ابراز شادي يا عصبانيت، نگاه تحسينآميز يا خشمآلود و حتي لحن حرف زدن، تأثير شگرفي در روح و روان مخاطب دارد كه يك معلم خوب، با استفاده از اين ابزارهاي روانشناختي ميتواند روند انتقال سواد به محصلانش را تسهيل کند.
فتحي گفت: هر لحظهی زندگي معلم كه در كلاس ميگذرد يك دنيا خاطره است كه به دليل ماهيت روحي و رواني آن اساساً قادر به بازگويي و انتقال احساس اين حرفه به ديگران نيست.
اين معلم نمونۀ كشور افزود: يكي از بهترين خاطرات هر معلمي، اين است كه ثمرۀ زحماتش را در جامعه ببيند.