#نوستالوژی_ورزش_ساوه
عکس قدیمی از پهلوان مرحوم احمد نوابی موسس باشگاه نیرو در ساوه
کشتی گیران وقهرمان ساوه ای دهه 40 و50
از چپ به راست
مرحوم مهندس صادق خان امیرحسینی .مرحوم احمد نوابی .
مرحوم حاج علی ناظر فخاری .حسین ثمری خلج .مرحوم پرویز کیانی .مرحوم محمد دانش .
رضا شفاهی . امامی . سهراب طبیبی
ارسال آقاسید علی اصغر موسوی ساوجی 5اسفند 1396
#نوستالوژی_ورزش_ساوه
عکس قدیمی از پهلوان مرحوم احمد نوابی موسس باشگاه نیرو در ساوه
سمت راست حاج قاسم شرافت - سید علی شرافت - حاج ابوالقاسم کتابدار --سید باقر موسوی - مهندس سید محسن موسوی - سید علی اصغر موسوی - سید صادق موسوی - سید سبزپوشان - مهندس محمد شرافت / بهمن 1397 ساوه
نوشته شده در جمعه نوزدهم بهمن ۱۳۹۷ ساعت 5:37 توسط محمد شرافت
چهره های ماندگار شهرداری ساوه
اسامی کلیه ویا چهره های ماندگار شهردار ساوه
ازسال 1302 لغایت 1400 شمسی در شهرداری ساوه انجام وظیفه نموده اند
ارسال کننده؛ روابط عمومی شهرداری ساوه
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: رشد صنعت و تولید در این شهرستان از نرم کشوری بالاتر است.
نخستین محصول تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام، امروز رونمایی میشود.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سیدرضا مظهری مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» گفت: بعد از عبور از مرحله نیمه صنعتی، وارد مرحله تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت شدیم و قرار شد ۲ خط صنعتی آماده شود که خط اول تولید آماده شده و خط دوم هم در حال آماده شدن است.
وی افزود: با راه اندازی این دو خط تولید تا پایان شهریور ۱۴۰۰ ( با احتساب ظرفیت ۳ میلیون دوز خط اول) توان عرضه ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت فراهم میشود.
خاطرات حاج سیاح محلاتی از ساوه
143 سال قبل
نویسنده:
محمدعلی سیاح محلاتی (حاج سیاح )
به کوشش: حمید سیاح
به تصحیح: سیف الله گلکار
تعداد صفحات: 683
خاطرات حاج سیّاح یا دوره ی خوف و وحشت
«خاطرات حاج سیّاح»، مشاهدات و خاطرات ِ "حاج محمّدعلی سیّاح ِ محلاتی"(متوفّی به سال1304 شمسی) از ایران ِ دورهی قاجار، از تیرماه ِ1256تا مرداد ِ1288هجری شمسی، یعنی سه سال پس از انقلاب ِ مشروطه است. این خاطرات با سفر ِ حاج سیاح از هند به ایران شروع، و به فرار ِمحمدعلی شاه از تهران و فتح ِ پایتخت توسط ِ "سردار اسعد ِ بختیاری" ختم میشود. نگارنده به مدت هجده سال از ایران دور بوده، در آمریکا و اروپا و هند و شرق ِ دور سیاحت میکرده، تا آن که دلتنگ ِ خانواده شده، به ایران بازمیگردد. او شرح سفرهای خود را در کتاب ِ دیگری به نام «سفرنامهی حاج سیاح» به نگارش درآورده و در نتیجه کتاب ِ حاضر بیشتر شرح ِ زندگی حاج سیاح در ایران ِعصر ِ ناصرالدین شاه است؛ گیرم چیزهایی از سفرهای وی به غرب را هم شامل میشود.
{حرکت از سلطان آباد ( اراک ): {اوایل محرم 1296 قمری - دی 1257 شمسی}
منابع کتاب خاطرات حاج سیاح صفحه 193-198
صبح بمقصد ساوه حرکت کردیم
" گردنه بلندی است که دربعضی جاها پیاده بالارفته بعداز اتمام سربالا ازکوه سرازیرشده یک منزل تمام است.
به قریه خانک وارد شدیم .خاکهای خاکستری ومحل اندوه خیز وخانه های گلی بدی داشت. اشجار توت زیاد بود.دریک خانه رعیتی شب رابسر بردیم.
فردا بعداز طی دوساعت راه بپل یا بند ( شاه عباس ) ساوه رسیدیم. این بند را درزمان قدیم دربالای رود خانه شور ساخته اند درجای خیلی منسب که دوطرف آن ستگ سخت واقع شده طاق مرتفع محکمی دارد در زیر سوراخی است که آب رودخانه از آن عبور کرده بهدر میرود. چندان خرجی ندارد که دولت آن سوراخ راسد کرده آن آب راباین صحرای بی پایان نشانده همه قسم فایده بردارد وهم پلی است بسیار محکم لکن من بعلاف خیالات مردم ایران کسی زادر این خیالات نمی بینم .
رعایا که تمام عمر را بجان کندن مشغولند تا دل بخواه آقایان را تهیه کنند وآقایان هم با یکدیگر درجمع مال وکثرت تحمل وعیشر رقابت دارند . بهرحال گذشتیم اطراف راه پشت سرهم دهات وباغات واشجار است مخصوصا انار وانجیر بسیار خوب فراوان .
پیش از ظهر وارد ساوه شده در سراِِِِئی منزل کردیم . بگردش بازار وشهر ساوه رفتیم آب انبار خوب ومدرسه خوبی داشت. اقسوس که مدارس درهمه جا عوض نفع ضرر میرسانند وجمعی راتنبل وشریر می پرورانند .
انار ساوه مشهوز وممتاز است.
حاج سیّاح محلاتی در سفرنامه خود گزارش دیدار خوداز ساوه حاج میرزا احمد ساوجی...
«...چون در ساوه واطراف بلکه در شهرهای دیگر زهد وصحت عمل علم وفضل
جناب حاجی میزا احمد سید جلیل القدر که عالم ساوه است،
مشهور ودیدن چنین شخصی غنیمت است . منزل اورا پرسیدم . در کنار شهر خانه متوسط گلی را نشان دادند . بدر خانه رسیده سیدی را دیده پرسیدم: ایا بحضور آقا می توان رسید ؟ گفت : الان عرض میکنم. رفته برگشته مرا وارد عمارتی کرد که هنوز نا تمام بود وبرد به اطاقی . دیدم فرش نمدی گسترانیده وتشک کرباسی روی آن هست. شخص پیر بلند قدی با ریش تنک. شبکلاهی در سر . پیراهنی و لباس کرباسی در بر داشت . بعد از سلام نشستم واز هر طرف صحبت پیوستم . دیدم بسیار ضعف دارد .
پس پرسید: درجهان دینی مانند دین اسلام دیده ای که توپ توحیدش دلها را بشکافد ؟
گفتم : واقعا تقریر با رعبی فرمودید . مقصود چه بود ؟
فرمود : بلی! کلمه لا اله الا الله.
گفتم : هرگز دینی این مقام توحید را ندارد لکن افسوس مسلمانان قدر اسلام را ندانسته اخوّت اسلامی را مبدل به نفاق واغراض کرده اند . عمل اسلام را ملل دیگر برده اند.
گویا خونش بدوران آمده گفت : آه از دست زمامداران اسلام! آیا شمـاحاجی محمد ابراهیم را دیده بودید؟ فرمود : کلباسی؟
گفتم سنم مقتضی ملاقات اونبود : ازهمین اسم آن مرحوم سادگی می بارید . الفاظ آخوند وشیخ وملا وآقا به خود نچسبانیده . تجارت میکرد .أبداً در اسلام ملاییی وشیخی عنوان ندارد . عالم بودن امتیاز لقبی یا بدنی یا لباسی یا جلالی در اسلام ندارد . همه مسلمانان در اسلام برادر وبرابر مقرر گردیدهاند .همه باید عالم باشند بهر درجه که بتوانند . همه باید با دسترنج خود نان خورند . وقتی بآن مرحوم گفتند : آخوندی دزدی کرده فرمود : خیر ! بگویید دزدی آخوند شده. مگر آخوند یا عابد یا زاهد یا مقر به خدا به لباس است ؟ اگر لباس مخصوص نباشد، قدرش در نزد خدا کمتر میشود؟ یا خدا او را اشتباه می کند؟ واضح است این امتیاز لباس برای مردم و هزاران مقاصد است که یکی دراسلام برای لباس مقر نشده. لباس پیغمبر؟ص؟ امیرالمومنین؟ع؟ و ابوبکر وعمر وحسین ویزید ومعاویه وسایر خلق یکی وهمه متعارف زمان بود. باری دیوانیان ما را ضایع کردند . هرکس به میلشان رفتار نمود رواج داده آقا و نایب خدا و رسول ساختند . حکم اورا حکم الله نامیدند . هر یک به میلشان اطاعت نکرد. منزوی کردند . اشرار دوطایفه دست بهم داده خوبان را ذلیل وبدان را عزیز کردند . دین مارا مایه دنیا گردانیدند . مردم بیچاره را فریب دادند . عوام هم قوه ممیزه ندارند . نیک و بد را تمیز نمیدهند بلکه مناط، احترام ورواج در نزد حکام را میدانند . نمیدانم اینان در حضور خدا ورسول؟ص؟ چه جواب خواهند داد ؟ از صحبت او معلوم میشد که خیلی تعصب دین را دارد . پس فرمود: خشنودم از اینکه عمرم به آخر رسیده از دیدار این مردم منافق خلاص می شوم...پس از این مقامات حرارتی در وجود این سید محترم پیدا شده فرمود: «كسی هم اهل درد نیست» پس فرمود به پسرش كه قدری میوه حاضر كردند، یك دانه انار با كمال امتنان برداشته اجازه مرخصی حاصل نمودم پسرش به مشایعت همراهی كرد تا به منزل آمدم»[15]
بازماندگان امامزاده محمد محروق - ویکی فقه
نوشته شده در یکشنبه دوم آبان ۱۳۹۵ساعت 19:34 توسط محمد شرافت|
منابع
خرید کتاب خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت
به کوشش حمید سیاح به کوشش حمید سیاح نسخه بدون سانسور چاپ اول سال 1349 انتشارات امیرکبیر در فروشگاه کارا کتاب موجود است و برای دانلود کتاب خاطرات حاج سیاح اینجا کلیک نمایید.
پیرامون کتاب خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف وحشت باید عرض نمود این کتاب مجموعه ای از خاطرات و سیاحات شخصی به نام حاج محمدعلی سیاح میباشد .او را بدلیل سفرهای بسیاری که داشت حاجی سیاح می شناختند. و ایشان از جوانی سفرهای خود را آغاز نمود بخصوص سفر معروفش که در سن بیست و سه سالگی بود که به کلیه کشورهای اروپا و شرق دور و شمال امریکا در 18 سال سفر نمود.و در این کتاب که مربوط به خاطراتش میباشد از سال هزار و دویست و پنجاه و شش شروع نموده و تا هزار و دویست هشتاد و هشت شمسی ادامه داشته است.
خاطرات حاج سیاح از کشور هند به کشور خود اغاز میشود و به ماجرای متواری شدن محمدعلی شاه قاجار از پایتخت و نفوذ شخص سردار اسعد بختیاری می پردازد. او طی دو کتاب مشهور خود یعنی خاطرات حاج سیاح و سفرنامه حاج سیاح مجموعه مشاهدات و تجربیاتش از وضع داخلی کشور و همچنین توصیف شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی جوامع کشورهای دیگر را مکتوب می نماید.
و در این کتاب بدون پرده و کامل عریان انچه را که از نظر او فقز فرهنگی دینی و سیاسی است را بازگو می کند
یکی از کتاب های که به تاریخ عصر قاجار پرداخته و حواشی و اتفاقات و انتقاد نویسنده را شامل میشود کتاب خاطرات حاج سیاح است که برگرفته از نوشته و خاطرات حاج محمدعلی سیاح محلاتی که در در دوره سالهای هزار و دویست بیست و پنج تا هزار دویست و هشتاد هشت در نزدیکی دوره مشروطیت نوشته شده است .کتاب خاطرات حاج سیاح یک کتاب بسیار خواندنی درباره سیاست و شرایط اجتماعی زمان نام برده است و نویسنده ا کلامی شیوا و در بسیاری گفتار تند و انتقادانه گزاش می کند.این کتاب به کوشش حمید سیاح در دهه چهل نخست چاپ شد.برای خرید کتاب حاج سیاح تماس بگیرید
خرید کتاب خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت به کوشش حمید سیاح به کوشش حمید سیاح نسخه بدون سانسور چاپ اول سال 1349 انتشارات امیرکبیر در فروشگاه کارا کتاب موجود است و برای دانلود کتاب خاطرات حاج سیاح اینجا کلیک نمایید.
در کارا کتاب هم نسخه جلد سلفون انتشارات ابن سینا چاپ دهه چهل موجود است و هم نسخه گالینگور سلفون انتشارات امیرکبیر دهه 50
کتاب سفرنامه حاج سیّاح به فرنگ اثر محمد علی بن محمد رضا سیاح با ترجمه علی دهباشی است؛ سفرنامه حاج سیّاح به فرنگ (چاپ علی دهباشی، تهران ۱۳۶۳ شمسی) شرح سفرهای او دراروپاست.خاطرات حاج سیّاح یا دوره خوف و وحشت مربوط به عصر مشروطیت ایران است. این خاطرات، از بازگشت حاج سیّاح به ایران در ۱۲۹۴ ق آغاز میشود و بارویدادهای ۱۳۲۷ ق و ماجرای فتح تهران پایان مییابد و جمعاً حوادث ۳۴ سال قمری را در برمیگیرد. کتاب، آمیزهای است از سفرنامه، خاطرات، گزارش اوضاع سیاسی – اجتماعی و توصیفهای تاریخی که از دو بخش اصلی و تا اندازهای متفاوت تشکیل میشود: بخش اول تا ۱۳۱۱ ق و ماجرای پناهنده شدن به سفارت که بیشتر سفرنامه و خاطرهنویسی است؛ و بخشدوم تا ۱۳۲۷ ق که بیشتر تاریخنگاری است.ممالک بازدید شده عبارت بودند از: روسیه(تفلیس), عثمانی(استانبول), فرانسه, انگلستان, ایتالیا, سوئد, نروژ, آلمان, سوئیس, اطریش, دانمارک, پرتغال, یونان, اسپانیا, رومانی, بلغارستان, ایالات متحده (نیویورک), ژاپن, چین, برمه, سنگاپور, هندوستان, افغانستان, ترکستان, عربستان (مکه), مصر.
تهیه کننده : محمد شرافت
آلبوم دبیرستان هفده شهریور ساوه دهه ی شصت در اوایل دهه هفتاد
تهیه کننده : استاد دکتر محمد تقی قندی
استاد دکتر محمد تقی قندی
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان امسال هم روزهای پایانی خود را سپری میکند. زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت میشود.
از غروب شب عید فطر میتواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمیخواند میتواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمیشود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
میزان زکات فطره ۱۴۰۰ از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، لطفالله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی و حسین وحید خراسانی مشخص شد.
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۲۱ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.
زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان
زکات فطره قوت غالب برنج ۷۰ هزار تومان
کفاره روزه غیر عمد ۵ هزار تومان
کفاره روزه عمد ۳۰۰ هزار تومان
بر اساس اعلام دفتر آیتاللهالعظمی حسین نوری همدانی زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان و زکات فطره قوت غالب برنج ۷۵ هزار تومان است.
بر اساس اعلام دفتر آیتاللهالعظمی محمدعلی علوی گرگانی زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان و زکات فطره قوت غالب برنج ۱۰۰ هزار تومان است.
بر اساس اعلام دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی زکات فطره مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج است.
بر اساس اعلام دفتر آیتاللهالعظمی سبحانی زکات فطره یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت است.
بر اساس اعلام دفتر آیتاللهالعظمی وحید خراسانی زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان و زکات فطره قوت غالب برنج ۷۵ هزار تومان است.
دفتر آیتالله العظمی سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید مبلغ ۲۵ هزار تومان را برای زکات فطره هر نفر (بهحساب قیمت گندم)در رمضان ۱۴۰۰ تعیین کرده است. با توجه به این که قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول میکند و به مصرف آن میرساند.
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
لطفا جهت تبلیغات با ما تماس بگیرید.
دفتر: ساوه خیابان پیروزی بالاتر از پزشکی قانونی
تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی میشود.