۰۶:۳۱-۱۶ خرداد ۱۴۰۰

۷۷۷۹۴۸۹

اقتصادیراه و شهرسازی

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

به نظر می رسد بعد از سال ها دوباره جاده ابریشم در ایران با این کمربند احیا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بستر خوبی برای مشارکت فعال ایران در ابَرپروژه «ابتکار کمربند و جاده» باشد که به یک طرح توسعه‌ای در غرب آسیا تبدیل شده است.

با امضای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از سوی وزرای امور خارجه دو کشور مسیر سرمایه گذاری و مشارکت ایران در پروژه‌های بزرگی از جمله «ابتکار یک کمربند یک راه» را هموار کند.

«شیء جی پینگ» رئیس جمهور چین و معمار اقتصاد نوین این کشور به عنوان طراح و ایده پرداز «ابتکار یک کمربند یک راه» اخیراً با تغییر نام روبه‌رو شده و به «ابتکار کمربند و جاده» نامگذاری شده ولی در اقتصاد بین‌الملل با نام‌هایی همچون راه ابریشم نوین یا راه ابریشم قرن ۲۱ هم شناخته می‌شود)، قصد دارد تا این کشور را به مالک یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی-اقتصادی دنیا تبدیل کند.

راه ابریشم ایران با یک راه یک کمربند احیا می شود

اگر در گذشته راه ابریشم از چین به آسیای میانه، ایران، عثمانی، بالکان و اروپا منتهی می‌شد، در پروژه «ابتکار کمربند و جاده» یا راه ابریشم نوین مقرر شده است بخش‌های زیادی از آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا، اروپای شرقی، آفریقا و غرب آسیا با استفاده از کلیدواژه «حمل و نقل» ولی عملاً با در برگیری کلیت اقتصاد، بیش از ۷۰ کشور را شامل شود.

نقش ایران در گسترش جاده ابریشم

در همین رابطه امین ترفع مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جوان، ايده اوليه کمربند راه براي پر كردن اين شكاف ها میان شرق و غرب شکل گرفت، گفت: به طوری که با تکیه بر نرخ رشد بالای GDP، فاصله شرق و غرب چین کاهش یافت از این رو شبكه قطار پرسرعت چين با سرعت 420 كيلومتر در ساعت بين سالهاي 2004 تا 2019 به طول 24500 كيلومتر كشيده شد.

او اظهار کرد: از سوی دیگر لازم بود تا به تبعیت از دوران گذشته، انتقال مجدد جریان تجارت به جاده، افزایش یابد تا از آن طریق علاوه بر ایجاد توسعه متوازن در داخل خاك چين، پيشروي مرزهاي اقتصادي و تجاری آن کشور به سوی غرب و كشورهاي آسياي مرکزی و اروپا صورت گیرد به طوری که کشورهای غربی بتوانند نقش موتور محرک را برای توسعه سرزمین های بخش غربی چین فراهم کنند.

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همسایگان شمالی و غربی چین که بالاترین GDP را در میان کشورهای منطقه دارا بودند (روسیه، قزاقستان، پاکستان)، جایگاهی کلیدی را برای ایفای این نقش مکمل پیدا کردند گفت: رییس جمهور چین در سال 2013، ابتکار کمربند راه را در قزاقستان معرفی کرد. این ابتکار از 6 کریدور اقتصادی تشکیل شده که کریدور شماره 4 آن از مسیر ایران عبور می کند. یکی از مهمترین کریدورهای اقتصادی این ابتکار، کریدور اقتصادی چین پاکستان است که سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین در زیر ساختهای اقتصادی و حمل و نقلی آن در حال انجام است.

ترفع تصریح کرد: هر یک از کشورهای منطقه با همسوسازی جریان توسعه و منافع خود با چین، از طریق مکانیزم های دو جانبه و چند جانبه، با ابتکار کمربند راه همراهی و تلاش می کنند با همه توان، نقش سازنده و مکمل را با شرکای منطقه ای خود در این ابتکار ایفا کنند.

او بیان کرد: یکی از برنامه های قدرتمندی که در منطقه آسیای مرکزی و اروپای شرقی تمرکز دارد، برنامه همکاری های اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی (CAREC) است که توسط بانک توسعه آسیایی ایجاد و پشتیبانی می شود و در زیر ساخت های اقتصادی و حمل و نقلی کشورهای همسایه سرمایه گذاری صورت می گیرد و هدف نهایی همه این سرمایه گذاری ها عموما اتصال اروپا به چین از طریق کشورهای آسیای مرکزی است.

ترفع توضیح داد: به منظور موفقیت کامل ابتکار کمربند راه، چین همواره رویکرد اجتناب و دوری از تنش و مناطق پر تنش را دارد بنابراین هر یک از کشورهای منطقه به منظور همسو شدن با جریان توسعه چین، به طور مستمر برای پیش بینی پذیری شاخه ای اقتصادی و سیاسی، سهولت کسب و کار و ایجاد پیوندهای استراتژیک تجارت آزاد با کشورهای منطقه و فرامنطقه تلاش می کنند و به تقویت چسبندگی های اقتصادی خود با قدرتهای اقتصادی می پردازند.

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: کشور ایران نیز از این چارچوب خارج نیست و هر چه بتوانیم پیوندهای تجاری استراتژیک و چسبندگی های اقتصادی با کشورها و مناطق پیرامونی را در فضای بدون تنش تقویت کنیم، امکان نقش آفرینی بیشتری در برنامه های منطقه ای و بین المللی از قبیل ابتکار کمربند راه و تقویت ترانزیت شرق به غرب، برایمان فراهم خواهد شد.

ترفع تصریح کرد: امروز باید بپذیریم که موقعیت جغرافیایی، صرفا مزیتی نسبی است که چنانچه با مزیت های رقابتی پیش گفته همراه نشود، برتری خود را از دست داده و ظرفیت هایش به نفع سایر مناطق جغرافیایی تخلیه می شود. از این رو تمامی ابزارهای نرم در حوزه تجارت و اقتصاد باید به کار گرفته شوند تا علاوه بر افزایش چسبندگی اقتصادی با کشورهای منطقه و فرا منطقه، عدم قطعیت از فضای کسب و کار داخلی برطرف شود و منافع کشور ایران با منافع توسعه ای چین در شراکت برد-برد با کشورهای همسایه و منطقه، همسو شود.

ایران از جاده ابریشم حذف شده است؟؟

همچنین در ادامه   حامد وفایی کارشناس اقتصاد بین الملل به موضوع یک کمربند یک راه نیز پرداختیم که وی در این باره معتقد بود ایران در مسیر همکاری باچین از "جاده ابریشم" حذف نشده است.

وفایی تصریح کرد: این که عده ای نقشه ای را نشان می دهند و ایران را از جاده ابریشم بیرون می دانند صحیح نیست چرا که این جاده برای دسترسی چین به غرب است و به عنوان یک پهنه عمل می کند. ایران هنوز هم می تواند فرصت حضور در این مسیر را از دست ندهد هر چند در برهه ای از زمان سرمایه گذاری و همکاری با چین را نادیده گرفت.

او در پاسخ به این سوال که آن فرصت از دست رفته در زمان تصویب برجام بود؟ گفت: شاید می توان به آن هم اشاره کرد که تا حدودی از سرمایه گذاری ها و منفعت تجاری از چین، نسبت به آن بی اهمیت شدند.

براساس این گزارش افزایش میزان ترانزیت در بخش جاده ای با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای مختلف خود یکی از مهم ترین نیازهای کشور در حوزه حمل ونقل است که هم اکنون با احیای یک کمربند یک  راه  امیدواریم دوباره راه ابریشم ایران احیا شود.

جاده ابریشم از ساوه saveh کاووش های جاده ی ابریشم

مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری

مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند.

از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

 

 

معرفی قیز قلعه ساوه

جاده ابریشم از ساوه saveh

 

 

جاده ابریشم از ساوه  گذشته 

تهیه کننده /مهنس محمد شرافت نهم خرداد 1397

https://www.aparat.com/v/QLuP8     آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/y8LtS       آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/3iwNR     

   آپارات راببنیم

ادامه نوشته

 

مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.[۱]

http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1570

-------------------------------

مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

این جهانگرد ایران را مرکب از 8 ایالت می‌داند: 1ـ قزوین 2ـ کردستان 3ـ لرستان 4ـ شولستان 5 ـ اصفهان 6 ـ شیراز 7 ـ شبانکاره 8 ـ تون و قائن؛ این تقسیم بندی با موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی ایران در زمان ایلخانان انطباق دقیقی ندارد. البته ایران در آن زمان واحد سیاسی یکپارچه‌ای نبود و برخی نواحی حکومت‌های مستقلی داشتند، ولی از مقایسه با آثاری چون تقویم‌البلدان ابوالفداء به اهمیت مناطق دیگری چون خوزستان، گیلان، کرمان و... رهنمون می‌شویم. از تجربه‌های تلخ مارکو برخورد با راهزنان بود. به نظر می‌رسد در مناطق کم جمعیت و کویری راهزنی معمول بوده است.

پس از این مارکو درباره شهر یزد سخن می‌راند. به زعم وی پارچه‌های ابریشمی موسوم به «یزدی» نزد بازرگانان شهرت فراوانی داشته و به همه جای دنیا صادر می‌شد. او می‌گوید: «در صورتی که بخواهید از شهر (به سمت کرمان) خارج شوید باید 8 روز از صحرایی بگذرید که در آن فقط 3 محل برای اطراق مسافر وجود دارد.» وجود نخلستان‌های زیاد و شکارهایی چون بلدرچین و کبک و گورخر نیز در این نواحی برایش جالب توجه بوده است. پس از یزد به کرمان می‌رسد، از نظر او مردم کرمان خوب و آرام هستند.

http://hojjatkhakbaz.blogfa.com/post/85

مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری

مارکوپولو  درایران

 در همین ایام معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری  (قرن سیزدم میلادی ) 749 سال قبل یعنی مارکوپولو با پدر وعموی خود در سال 669 هجری (1271 میلادی )هنگام سفر به کشور چین  از ایران نیز بازدیدنمود . اواز شهرهای ایران مانندتبریز . سطانیه .ساوه . کاشان .یزد .کرمانگذشته واز طریق خلیج فارس سوی چین مسافرت نمود.

-----------------------

نقطه بعدی که پس از تبریز مارکوپولو از آن نام می بردساوه که توسط مغولان ویران گردید

مسافرت مارکوپولو به چین ( از راه ساوه )

این جهانگردان  ( مارکوپولو وهمراهان )چون در اینجا ( با دژهای مستحکم دریای خزر = دوازه آهنین با بن بست روبرو شدند ونتواستند  ازشمال ایران به مسافرت خود ادامه دهند ناگزیر راه چنین درپیش گرفتند

کتاب  ساوه شهرباستانی جلد اول دوم

نوسینده : احمد نعمتی  جلد اول  ص- 14-16

تهیه کننده/ محمدشرافت ساوجی 30 بهمن 1398

توسط

 شمشاد امیری خراسانی

 

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد

 

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند……

 

ادامه  و دانلود فایل  pdf  تمامی این مطلب در ادامه نوشتار

https://parsiandej.ir/%D8%

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد.

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند تا از سرزمین‌های اصلی تولیدکنندگان کالاهایی از قبیل ابریشم، ادویه، سنگ‌های قیمتی، عاج، پوست‌های مرغوب و جواهرآلات و... دیدن کنند. مسافرت آنان 9 سال به طول انجامید و به خدمت قوبیلای قاآن فرمانروای مغولی چین رسیدند. آنان در سال 1271 مجددا از ونیز عازم چین شدند. این بار مارکوی جوان نیز همراه آنان بود. سفر اخیر 24 سال به طول انجامید که 17 سال آن را با احترام و اعتبار نزد خاقان چین سپری کردند و سرانجام در سال 1295 به ونیز بازگشتند. مارکو که اینک 41 سال داشت در پی درگیری‌های ونیز و جنوا به زندان افتاد. او در زندان با کمک یادداشت‌ها و محفوظاتش خاطرات سفر را برای هم بند خود تقریر کرد و سفرنامه خود را به یادگار گذاشت.

توصیفات مارکوپولو از سفرهایش به سایر کاشفان و بازرگانان اروپایی الهام بخشید تا دانش جغرافیایی خود را گسترش داده و در دنیایی فراتر از گذشته گام نهند. کریستف کلمب با الهام از نوشته‌های مارکو اندیشید که امکان دارد با سفر دریایی به سوی غرب، به مشرق زمین برسد. هنگامی که او در سال 1492 در آمریکای شمالی گام نهاد نامه‌هایی از پادشاه اسپانیا به همراه داشت که برای فرمانروای چین نوشته شده بود. او یک نسخه از کتاب مارکوپولو نیز به همراه داشت که حاشیه‌های زیادی بر آن نوشته شده بود....

http://jamejamonline.ir/online/670846154465324972

جام جمع  

  • پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت 19:00

 

(مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.)...

 

استاد احمد نعمتی ساوجی

دیدار با استاد ادبیات ونوسینده  احمد نعمتی ساوجی / محمد شرافت ساوجی

 

 

+ نوشته شده در پنجشنبه دهم خرداد ۱۳۹۷ ساعت 5:18 توسط محمد شرافت

راه ابریشم قطبی و تجارت خارجی چین - همشهری آنلاین

ایران و راه ابریشم جدید - BBC News فارسی

نقشه چین برای جهان آینده - دنیای اقتصاد

راه ابریشم قطبی و تجارت خارجی چین - همشهری آنلاین

راه ابریشم قطبی و تجارت خارجی چین - همشهری آنلاین

امیرعبداللهیان از «شتاب بیشتر» روابط ایران و چین در دولت 

رئیسی در دیدار با وزیر دفاع چین: توافق ۲۵ ساله اولویت دارد