شهر ساوه 

ولادیمیر مینورسکی 

ترجمه مرتضی ذکایی

 SAVEH

ساوه که قدیما { ساوج } هم گفته اند نام شهر ناحیه ای است درمرکز ایران . برسر جاده مستیقم 

قزوین به قم ( ساوه -  قزوین 22 فرسخ  ساوه - قم  9 فرسخ  ساوه -تهران حدود 17 فرسخ ..) واین جاده تقربیا همان طور که مستوفی  

وصف کرده شاهراهی است بین سومقان - سگر آباد  - ساوه - اصفهان و ساوه  - همدان  این شاهراه در زمان

فرمانرویان  مغولی ( ارغون والجایتون ) که سلطانیه پایتخت ایران گردید . بسیار مهم بوده است  . بسا که

 جاده قزوین - ساوه  اهمیت قدیمی خودرادر رفت آمد  میان استان های شمالی وجنوبی ایران 

بازیافته باشد درحال حاضر آن جاده کهنن به واسطه وجود جاده های طولانی واسفالته که تا پایتخت کشیده شتده متروکه مانده است ( قزوین - تهران  .22 فرسخ . تهران - قم 22 فرسخ )

ازسوی دیگر . ساوه  موقیعت دیرین وباستانی خودرا رابرسر راه همدان به ری { تهران} (61 فرسخ ) آن طور که جغرافیداانان  اسلامی نشان داده اند  از دست داده است . رفت وآمد  میان همدان و پایتخت  . اکنون از راه  نوبران - زرند یا از طریق جاده آسفالته  تهران - قزوین - همدان  ( درحدود 54 فرسخ ) جریان دارد . ملاحظات جغرافیایی  علل تنزل ورکود شهر  رابیان  می کنند. زیر کویر کمابیش به طریق دشت ساوه پیشروی کرده ودر نتیجه اعث توقف کنترل در سیستم آبیاری  منطقه شده است .

ساوه بروی پشته ایران در گوشه شمال غربی دشتی  واقع شده (میل 30*25) که  رفته رفته در قسمت های شرقی وجنوبی به شوره زار های پوشیده از نمک می پیوندند . چندین رود ناحیه ساوه رامشروب می سازد  1- رودخانه {قره سو} یا { گاوماها } چنان مستوفی (1) گود . آب  

این رود خانه ازسه شاخه فرعی تامین میشود  ...در صفحه 24  تا 34 کتاب نامه ساوه دکتر مرتضی ذکایی 

-

کناب  نامه ساوه

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

(ص23 -34)

تهیه کننده / مهندس محمد شرافت ساوجی

21 بهمن1398

 

 کمربندی سوم تهران 

 ان شاء الله دردهه مبارک فجر انقلاب اسللمی ایران

افتتاح می شود

 

  • نگاهی به پروژه کمربندی جنوبی استان تهران

از پنج استان قزوین، البرز، تهران، مرکزی و سمنان عبور می کند

تاپایان پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد و درصورت روی دادن اتفاقات پیش بینی نشده در این فصل نهایتا در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید. این کمربندی از پنج استان قزوین، البرز، تهران، مرکزی و سمنان عبور می کند و به شبکه های بزرگراهی متعدد همچون تهران-قم، تهران-ساوه و... متصل خواهد شد؛ ۹۰ کیلومتر یعنی طولانی ترین بخش از این پروژه در استان تهران قرار گرفته است که در توسعه منطقه ای استان تهران و استانهای مجاور بسیار حائز اهمیت است.

تهیه کننده : محمدشرافت