جاده ابریشم از ساوه saveh کاووش های جاده ی ابریشم
مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری
مارکو پس از تبریز از ساوه یاد میکند.
از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفتهها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان میگشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعهای یاد میکند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.
قیز قلعه ساوه از مهم ترین بناهای تاریخی ایران
جاده ابریشم از ساوه saveh
جاده ابریشم از ساوه گذشته
تهیه کننده /مهنس محمد شرافت نهم خرداد 1397
https://www.aparat.com/v/QLuP8 آپارات راببنیم
https://www.aparat.com/v/y8LtS آپارات راببنیم
https://www.aparat.com/v/3iwNR
آپارات راببنیم
مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم.
جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راههای بههمپیوستهای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی بهمدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.[۱]
http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1570
-------------------------------
مارکو پس از تبریز از ساوه یاد میکند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفتهها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان میگشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعهای یاد میکند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.
این جهانگرد ایران را مرکب از 8 ایالت میداند: 1ـ قزوین 2ـ کردستان 3ـ لرستان 4ـ شولستان 5 ـ اصفهان 6 ـ شیراز 7 ـ شبانکاره 8 ـ تون و قائن؛ این تقسیم بندی با موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی ایران در زمان ایلخانان انطباق دقیقی ندارد. البته ایران در آن زمان واحد سیاسی یکپارچهای نبود و برخی نواحی حکومتهای مستقلی داشتند، ولی از مقایسه با آثاری چون تقویمالبلدان ابوالفداء به اهمیت مناطق دیگری چون خوزستان، گیلان، کرمان و... رهنمون میشویم. از تجربههای تلخ مارکو برخورد با راهزنان بود. به نظر میرسد در مناطق کم جمعیت و کویری راهزنی معمول بوده است.
پس از این مارکو درباره شهر یزد سخن میراند. به زعم وی پارچههای ابریشمی موسوم به «یزدی» نزد بازرگانان شهرت فراوانی داشته و به همه جای دنیا صادر میشد. او میگوید: «در صورتی که بخواهید از شهر (به سمت کرمان) خارج شوید باید 8 روز از صحرایی بگذرید که در آن فقط 3 محل برای اطراق مسافر وجود دارد.» وجود نخلستانهای زیاد و شکارهایی چون بلدرچین و کبک و گورخر نیز در این نواحی برایش جالب توجه بوده است. پس از یزد به کرمان میرسد، از نظر او مردم کرمان خوب و آرام هستند.
http://hojjatkhakbaz.blogfa.com/post/85
مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری
مارکوپولو درایران
در همین ایام معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری (قرن سیزدم میلادی ) 749 سال قبل یعنی مارکوپولو با پدر وعموی خود در سال 669 هجری (1271 میلادی )هنگام سفر به کشور چین از ایران نیز بازدیدنمود . اواز شهرهای ایران مانندتبریز . سطانیه .ساوه . کاشان .یزد .کرمانگذشته واز طریق خلیج فارس سوی چین مسافرت نمود.
-----------------------
نقطه بعدی که پس از تبریز مارکوپولو از آن نام می بردساوه که توسط مغولان ویران گردید
مسافرت مارکوپولو به چین ( از راه ساوه )
این جهانگردان ( مارکوپولو وهمراهان )چون در اینجا ( با دژهای مستحکم دریای خزر = دوازه آهنین با بن بست روبرو شدند ونتواستند ازشمال ایران به مسافرت خود ادامه دهند ناگزیر راه چنین درپیش گرفتند
کتاب ساوه شهرباستانی جلد اول دوم
نوسینده : احمد نعمتی جلد اول ص- 14-16
تهیه کننده/ محمدشرافت ساوجی 30 بهمن 1398
ایران در سفرنامه (مارکوپولو)
توسط
سفرنامهها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادتها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کردهاند. «سیاحتنامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابنخردادبه، «سفرنامه ابنفضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابنحوقل»، «سفرنامه ابنبطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامههایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران میباشد
مارکوپولو در سال 652 قمری /1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند……
ادامه و دانلود فایل pdf تمامی این مطلب در ادامه نوشتار
ايران در سفرنامه مارکوپولو
سفرنامهها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادتها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کردهاند. «سیاحتنامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابنخردادبه، «سفرنامه ابنفضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابنحوقل»، «سفرنامه ابنبطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامههایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران میباشد.
مارکوپولو در سال 652 قمری /1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند تا از سرزمینهای اصلی تولیدکنندگان کالاهایی از قبیل ابریشم، ادویه، سنگهای قیمتی، عاج، پوستهای مرغوب و جواهرآلات و... دیدن کنند. مسافرت آنان 9 سال به طول انجامید و به خدمت قوبیلای قاآن فرمانروای مغولی چین رسیدند. آنان در سال 1271 مجددا از ونیز عازم چین شدند. این بار مارکوی جوان نیز همراه آنان بود. سفر اخیر 24 سال به طول انجامید که 17 سال آن را با احترام و اعتبار نزد خاقان چین سپری کردند و سرانجام در سال 1295 به ونیز بازگشتند. مارکو که اینک 41 سال داشت در پی درگیریهای ونیز و جنوا به زندان افتاد. او در زندان با کمک یادداشتها و محفوظاتش خاطرات سفر را برای هم بند خود تقریر کرد و سفرنامه خود را به یادگار گذاشت.
توصیفات مارکوپولو از سفرهایش به سایر کاشفان و بازرگانان اروپایی الهام بخشید تا دانش جغرافیایی خود را گسترش داده و در دنیایی فراتر از گذشته گام نهند. کریستف کلمب با الهام از نوشتههای مارکو اندیشید که امکان دارد با سفر دریایی به سوی غرب، به مشرق زمین برسد. هنگامی که او در سال 1492 در آمریکای شمالی گام نهاد نامههایی از پادشاه اسپانیا به همراه داشت که برای فرمانروای چین نوشته شده بود. او یک نسخه از کتاب مارکوپولو نیز به همراه داشت که حاشیههای زیادی بر آن نوشته شده بود....
http://jamejamonline.ir/online/670846154465324972
جام جمع
- پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت 19:00
(مارکو پس از تبریز از ساوه یاد میکند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفتهها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان میگشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعهای یاد میکند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.)...
استاد احمد نعمتی ساوجی
دیدار با استاد ادبیات ونوسینده احمد نعمتی ساوجی / محمد شرافت ساوجی
+ نوشته شده در پنجشنبه دهم خرداد ۱۳۹۷ ساعت 5:18 توسط محمد شرافت