يكشنبه 4 آذر 1403 | Sunday 24 November 2024

به بهانه فرا رسیدن 17 مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار، میزگرد تخصصی رسانه ای با حضور جمعی از مدیران و خبرنگاران شهرستان ساوه با عنوان "رسانه های ناظر" به میزبانی دفتر خبرگزاری ایسنا با محوریت ضرورت نظارت رسانه ها بر عملکرد مسئولان و شکل گیری اتحاد رسانه ها در جهت‌دهی حداکثری افکار عمومی تشکیل شد تا فصل جدیدی از عملکرد و تاثیرگذاری رسانه ها در ساوه ایجاد شود.


به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در این میزگرد تخصصی نحوه و کیفیت رابطه بین رسانه ها با مسئولین ساوه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بایدها و نبایدهای این رابطه واکاوی شد. شرکت کنندگان در این میزگرد با مهم ارزیابی کردن اتحاد در تاثیرگذاری حداکثری بر افکار عمومی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه شهرستان ساوه بر ضرورت حفظ شان رسانه ها از سوی مسئولین و در عین حال همراهی رسانه ها با مدیران در چارچوب یک رابطه منطقی و به دور از مجیزگویی یا عناد و مبتنی بر انتقاد سازنده، عالمانه و دلسوزانه تاکید کردند.

مشروح اظهارات شرکت کنندگان در این میزگرد تخصصی در زیر می آید:

"روحالله عالم زاده" سردبیر نشریه منطقه ای "با شهر" با ابراز خرسندی از برگزاری این میزگرد به میزبانی ایسنا اظهار کرد: اگر می خواهیم میزان تاثیرگذاری رسانه ها در ساوه را بررسی کنیم لازم است تعریف درستی از کارکرد یک رسانه داشته باشیم .

وی گفت: بنده قائل به مرزبندی شفاف بین کارکرد یک رسانه در جامعه اسلامی با جامعه ای غیراسلامی هستم، از این رو معتقدم قرآن چارچوب خوبی برای کار یک خبرنگار ترسیم کرده است و اگر به آیات 45 تا 48 سوره مبارکه احزاب رجوع کنیم خداوند متعال برای پیامبر اکرم اسلام (ص) در مقام نبی، سه ویژگی مهم ذکر کرده است یعنی او را "شاهد"، "مبشر" و "نذیر" خوانده است.

این فعال رسانه ای در برداشتش از این آیه افزود: خدای متعال وقتی پیامبر را "شاهد" یعنی گواهی دهنده یا براساس برخی تفاسیر عمدتا شیعه "ناظر" می خواند این مفهوم و برداشت را می تواند برای یک خبرنگار و رسانه در تراز جامعه اسلامی در برداشته باشد که اصالت خبر و اطمینان خبرنگار از صحت و منبع خبر، اصلی مهم است و اگر در ادامه این آیات می بینیم که  پیامبر را "مبشر" و "نذیر" می خواند و "مبشر" را مقدم بر "نذیر" می آورد میتوانیم  از طرفی جامعیت خبررسانی و از طرفی دیگر امیدبخشی یک رسانه و در عین حال انذاردهندگی آن به طور واقع بینانه را دریافت کنیم.

سردبیر نشریه باشهر افزود: این سه ویژگی ذکر شده برای خاتم الانبیاء(ص) در مقام نبی یک نقشه راه برای خبرنگاران و رسانه هایی است که می خواهند در تراز جامعه اسلامی کار کنند و اگر این منشور به کار بسته شود می توانیم ادعا کنیم خبرنگاری نیز مانند معلمی، شغل انبیاست.

وی در ادامه گفت: وقتی در ادامه این آیه شریفه خداوند متعال پیامبر را مامور می کند تا فضل الهی را به مومنین یعنی مسلمان و غیرمسلمانی که به وجود خدای تبارک و تعالی مومن اند بشارت دهد، این مفهوم را برای یک خبرنگار مسلمان در پی دارد که بفهمد مهمترین رسالت خبری اش تلاش برای تعالی جامعه است آنهم بدون در نظر گرفتن جناح ها و خطوط سیاسی و وقتی در ادامه این چند آیه، به پیامبرش امر می کند از منافقان و کافران اطاعت نکن، این پیام را برای یک خبرنگار آزاده مسلمان در پی دارد که در راه وظیفه خطیر خبری اش از تنگناها و تهدیدات غیرقانونی نهراسد و به خدا توکل کند.

عالم زاده تصریح کرد: تفکر در این چند آیه مهم ما را به سمت فعالیت در کسوت یک خبرنگار و ایجاد یک رسانه در تراز جامعه اسلامی سوق می دهد و چنین خبرنگار و رسانه ای می تواند با پایبندی بر مبانی اخلاقی، انسانی و الهی به وظیفه سنگینش به خوبی عمل کند.

وی در ادامه با طرح این بحث که چگونه می توانیم به عنوان یک رسانه در جامعه خود موثر باشیم، گفت : اگر بتوانیم مهمترین اولویت خود را خبررسانی حرفه ای قرار دهیم و تعریف‌مان از حرفه ای بودن مبتنی بر صداقت باشد، جامعه به ما به عنوان یک رسانه صادق اعتماد خواهد کرد و در این صورت موثر خواهیم بود .

این فعال رسانه ای گفت: صداقت به این معناست که مثلا در ایجاد رابطه رسانه ای با یک مسئول یا نهاد، عدالت رسانه ای داشته باشیم یعنی نه مجیز یک مسئول را بگوییم و نه با او عناد داشته باشیم، بلکه در مواجهه با او منتقدی منصف، مشفق و عالم باشیم.

وی با انتقاد از طرح برخی نقدهای غیر حرفه ای در رسانه ها گفت: گاهی از برخی نقدها، بوی عصبانیت و لجاجت به مشام می رسد آنچنانکه منتقد به جای اصلاح امور، قصد تسویه حساب دارد، در حالیکه فرد منتقد باید بداند چنانچه جامعه از مطلب او بوی عناد حس کند دیگر به او اعتماد نخواهد کرد .

عالم زاده انتقاد همراه با پیشنهاد و راهکار را مفید و موثر دانست و گفت: اگر انتقادها با پیشنهادها و راهکارها همراه نباشد به نوعی نق زدن می انجامد و نه تنها مشکلی از مشکلات جامعه را حل نمی کند بلکه گاهی آرامش روانی را از جامعه میستاند.

وی در ادامه به موضوع نظارت رسانه ها پرداخت و گفت: شخصا معتقدم اگر رسانه ها اطلاع رسانی حرفه ای داشته باشند و در این اطلاع رسانی، عدالت رسانه ای را مراعات کنند خود به خود به وظیفه نظارتی خویش عمل کرده اند.

وی افزود: ما قائل به نظارت رسانه ها بر عملکرد مسئولان و نهادها به شکلی که مورد انتظار عامه جامعه است هستیم، اما باید توجه داشت که ذات کار رسانه در اولویت نخست، همان اطلاع رسانی حرفه ای است، همانطور که ذات کار نهادهای قضایی و نظارتی به حسب قانون، نظارت است. البته ما میتوانیم بعد نظارتی رسانه ها را به عنوان یکی از کارکردهای آن پررنگ تر کنیم و با توجه به ضعف نظارت هایی که بعضا در برخی دستگاه ها می بینیم، لازم است بعد نظارتی رسانه ها تشدید شود تا از این رهگذر به یاری نهادهایی بشتابیم که وظیفه اصلی شان نظارت و اقامه قسط و عدل است.

وی ادامه داد: البته این همکاری در گرو حمایت های قانونی و ایجاد حاشیه امنی است که به حسب قانون باید نهادهای قضایی و نظارتی برای رسانه ها ایجاد کنند و طبیعی است خبرنگار و رسانه ای که امنیت نداشته باشد نمی تواند نظارت کند، همانطور که یک قاضی، دادستان یا یک عنصر امنیتی نمی تواند بدون امنیت شغلی به تکالیف قانونی اش عمل کند.

این فعال رسانه ای گفت: ما متاسفیم که به محض انتشار یک مطلب از حیث نظارت بر حسن اجرای قانون و رعایت حقوق شهروندی در یک مجموعه مدیریتی و خدماتی، فورا با قطع آگهی های آن مجموعه مواجه می شویم و این رفتارها باعث شده است که رسانه ها نتوانند قوی عمل کنند، در حالیکه احدی جرات ندارد حقوق ماهیانه یک قاضی یا دادستان را به بهانه اعمال وظایف نظارتی اش قطع کند، لذا افکار عمومی و برخی نهادها باید این محدودیت ها را بشناسند و در راستای رفع آن به کمک رسانه ها بشتابند.

سردبیر نشریه باشهر افزود: تاسف‌بارتر زمانی است که مسئولان توقع دارند یک رسانه بصورت رایگان در خدمت آنها باشد و مثلا وقتی یک مسئول مصاحبه می کند که چرا نشریات مطلب و اخبار مرا رایگان چاپ نمی کنند احتمالا تصورش این است که تعدادی چاپخانه در کشور وجود دارد که نشریات را فی سبیل الله و مجانی چاپ می کنند یا گمان می کند امرار معاش یک خبرنگار بدون هزینه است، در حالیکه اگر به همین مسئول بگویید آیا حاضرید یک ماه بدون حقوق کار کنید شگفت زده می شود!

وی در ادامه به مقایسه جایگاه رسانه ها در ایران با سایر کشورهای دنیا پرداخت و با ابراز تاسف از ناتوانی رسانه های مکتوب ایرانی در رقابت با مطبوعات دنیا گفت: روزنامه ای مثل "یومیوری شیمبون" که پرتیراژترین روزنامه ژاپنی دنیاست با یک مخاطب شناسی خوب و دقیق توانسته پرآوازه باشد و در مقابل، متاسفانه مهمترین عامل عقب‌ماندگی مطبوعات ایرانی مخاطب شناسی ضعیف آنهاست که البته عدم برخورداری از نگاه اقتصادی در حوزه اداره رسانه ها بعنوان یک بنگاه اقتصادی، عدم بکارگیری ظرفیت های قانونی بخصوص در بستر قانون اساسی، عدم درک مناسب بدنه مدیریتی کشور از جایگاه والای رسانه ها، اعمال سیاست غلط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در توسعه کمی رسانه ها به جای توسعه کیفی آنها و همچنین حرفه ای نبودن قاطبه مدیران رسانه ها در کشور از جمله عوامل این عقب‌افتادگی است تا آنجا که مطبوعات ایرانی در میان 100 نشریه برتر دنیا هم جایگاهی ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد که رسانه ها در ساوه در اقدامی منسجم گردهم آیند و به تاثیرگذاری حداکثری در جهت دهی افکار عمومی بیندیشند.

درآمدهای پایین و گرفتار شدن در ورطه رپرتاژگیری

در ادامه "عباس کریمی" پیشکسوت خبری و نماینده جراید کثیرالانتشار نیز گفت: به لحاظ محدودیت های مالی نشریات، اطلاع رسانی دقیقی از خبر در جامعه صورت نمی گیرد و نشریات به دلیل عدم برخورداری از توانایی مالی مجبور به انتشار رپرتاژهای خبری هستند و بار انعکاس مشکلات مردم و جامعه بیشتر بر دوش خبرگزاری هاست.

وی بیان کرد: نشریاتی که اقدام به چاپ رپرتاژ خبری می کنند در حقیقت عملکرد مسئولان را منتشر می کنند و در این بین نمی توانند به درستی به رسالت خبری خود جامه عمل بپوشانند.

کریمی بیان کرد: از طرفی مردم هم به دلیل مشکلات اقتصادی قدرت خرید روزنامه یا نشریه به قیمتی بالاتر از حد معمول را ندارند تا خبرنگاران بتوانند با کمک مالی مردم به دنبال تامین هزینه های نشریه باشند و کمتر به امید رپرتاژهای خبری بوده و به مشکلات جامعه بپردازند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال بهای یک نشریه در یک مقطعی تا دو هزار تومان افزایش یافت و میزان فروش آن به شدت کاهش یافت، مردم نیز در تماس های خود از نداشتن قدرت خرید روزنامه سخن می گفتند و پس از چند روزی با تجدید نظر در تصمیم مدیر مسئول قیمت آن به حالت قبل برگشت.

مشکلات مالی برخی جراید را وامدار می کند

"علیرضا غفاری" مسئول دفتر خبری صدا و سیما در ساوه نیز مباحث مالی در نشریات را موجب وامدار شدن خبرنگاران آن جریده نسبت به مدیران دانست.

وی بیان کرد: اگر یک نشریه وامدار دستگاهی شد، آن هم به دلیل رپرتاژ خبری که صورت می گیرد، آن نشریه دیگر نمی تواند بعد نظارتی خود را نسبت به آن مدیر یا آن دستگاه خاص عملی کند.

غفاری اظهار کرد: متاسفانه ضعف بنیه مالی نشریات موجب شده است که برخی از آنها به عنوان تریبون دستگاه های اجرایی عمل کرده و عملکرد مدیران را انعکاس دهند تا در قبال آن هزینه ای دریافت کنند و این رویه موجب فاصله گرفتن برخی از خبرنگاران از رسالت واقعی آنها می شود.

وی در ادامه بر اتحاد بیشتر اصحاب رسانه تاکید کرد و افزود: یکدلی و همراهی خبرنگاران و اتحاد موثر آنان موجب رصد دقیق رویدادها و وقایع جامعه می شود و بعد نظارتی خبرنگاران بر عملکرد مدیران را تقویت و مستحکم می کند.

"خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای جامعه" کلیشه یا واقعیت

"محمد مسعود امانی" خبرنگار روزنامه همشهری در ساوه نیز از خبرنگاران به عنوان چشمان بینا و گوش شنوای جامعه یاد کرد و افزود: اگر یک خبرنگار به رسالت واقعی خود عمل نکند، این عبارت یک جمله کلیشه ای خواهد بود و مانند بسیاری از جملات کلیشه ای در حوزه های گوناگون کاربرد شعاری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی مسایل حاشیه ای خبرنگار را از رسالت واقعی خود دور کرده است، گفت: اگر یک خبرنگار با مشکل اقتصادی و معیشتی مواجه نباشد و به نوعی با حمایت دولت تامین مالی شود قطعا به خوبی می تواند رسالت واقعی خود را انجام دهد.

وی گفت: به دلیل محدودیت های مالی هم اکنون یک خبرنگار نشریه علاوه بر تهیه و تنظیم خبر کار صفحه بندی و طراحی نشریه را نیز انجام داده و از طرفی موظف به توزیع نشریه است، لذا از این حیث نمی تواند با عنوان یک خبرنگار تمام و کمال صرفا کار خبری انجام دهد.

امانی با تاکید بر اینکه باید ارزش کار یک خبرنگار تثبیت شود، تصریح کرد: یک خبرنگار نباید میرزابنویس مسئولان باشد و به نوعی فقط به انعکاس عملکرد مدیران بپردازد چراکه این رویه با کار خبر منافات دارد.
وی تصریح کرد: اگر خبرنگار آزادانه به کار خبری خود اهتمام ورزد جایگاه پرسشگری در جامعه تقویت می شود و با تقویت جایگاه پرسشگری یک خبرنگار می تواند به راحتی با استفاده از ابزار نظارتی خود به رصد دقیق فضای جامعه و عملکرد مدیران بپردازد.

این فعال رسانه ای وجود ناتوی رسانه ای را یک ضرورت در فضای کار خبری دانست و تصریح کرد: این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که خبرنگار در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی بر تشکیل چارت تشکیلاتی خبرنگاران نیز تاکید کرد و آن را یک ضرورت در کار خبر دانست و افزود: جای بسی تاسف است که بسیاری از صنوف و خدمات صنفی از یک اتحادیه یا چارت تشکیلاتی بهره مند هستند، اما در صنف رسانه ای ساوه از این موضوع خبری نیست و متولیان امر در مرکز استان نیز نگاه‌شان فقط به اراک و خبرنگاران مرکز استان است.

اخبار غیرواقعی فضای مجازی فضای جامعه را ملتهب کرده است

در ادامه "سعید فلاح پور" خبرنگار صدا و سیما در ساوه نیز با اشاره به شغل خطیر خبررسانی اظهار کرد: یک خبرنگار باید کاستی ها را ببیند و برای برطرف شدن آنها گام بردارد. خبرنگار کاستی هایی را می بیند که شاید مردم نبینند یا در قبال آن مسئولیتی نداشته باشند، اما یک خبررسان به عنوان چشم بینای جامعه برای برطرف شدن کاستی ها و برآورده شدن مطالبات مردم تلاش میکند.

وی تصریح کرد: خبرنگار دیده بان واقعی جامعه است که با اشراف کامل به ابعاد مختلف محیط پیرامونی خود به تحلیل و تفسیر مشکلاتی می پردازد که برطرف شدن آن اولا موجب رضایت خداست و در ثانی رضایت مردم را فراهم می کند.

این فعال رسانه ای سهم رسانه ها در توسعه فرهنگی را ارتقای آگاهی و دانش عمومی و نیز اطلاع رسانی درخصوص رویدادهای جامعه دانست و افزود: فرهنگ سازی در جامعه، جهت دهی به نگرش افکار عمومی، ارتقای بینش و دانش مردم متاثر از فعالیت خبرنگاران است.

وی در ادامه با انتقاد از فعالیت برخی خبرنگارنماها در فضای مجازی اظهار کرد: شغل خبرنگاری حرفه ای مقدس است که در ادامه رسالت انبیا و اولیای الهی که خبررسانان واقعی و هدایتگران جامعه بودند، قرار دارد و نباید دستخوش اقدامات عده ای خبرنگارنما قرار گیرد.

فلاح پور افزود: یکی از آسیب های فضای مجازی که این روز بازار داغ شایعات و بعضا اخبار کذب را رواج داده است فعالیت عده ای خبرنگارنما با تشکیل گروه ها و کانال های خبری تلگرامی است که بعضا اخبار غیرواقعی آنها با تیترهای جنجالی هم فضای جامعه را ملتهب کرده و هم پروسه اطلاع رسانی دقیق را مختل و شایعه پراکنی در محیط اجتماع را تشدید کرده است.

ضرورت نظارت بر عملکرد گروه های تلگرامی و کنترل خبرنگارنماها

وی خواستار نظارت بر عملکرد این گروه های تلگرامی و برخورد قانونی لازم شد و افزود: تداوم اینگونه فعالیت ها رسالت مقدس خبری را خدشه دار می کند و مردم از اخبار دقیق و صحیح مطلع نخواهند شد و از طرفی منابع خبری مردم همین کانال های تلگرامی خواهد بود که غیرخبرنگارها اداره می کنند.

خبرنگار صدا و سیما در ساوه در ادامه با تاکید بر اینکه کارکرد رسانه فقط اطلاع رسانی نیست، تصریح کرد: باید مردم را به سمت وسویی هدایت کرد که اولا از اخبار صحیح باخبر شوند و ثانیا سطح آگاهی آنان ارتقا یابد.

وی درباره جایگاه اطلاع رسانی و روشنگری در نظام اسلامی، گفت: در روایتی آمده است (کسی که عالم به زمان خودش باشد هیچ وقت دچار اشتباه در موضع گیری های خودش نخواهد شد) و اصحاب رسانه در تعریف این روشنگری دقیق و آگاهی بخشی در میان مردم جایگاه حائز اهمیتی دارند.

وی با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و ایجاد قارچ گونه کانال ها و گروه های تلگرامی، گفت: امروزه کارکرد رسانه ها صرفا اطلاع رسانی نیست و برای تاثیر بیشتر و بقای رسانه باید در راستای آگاه سازی عموم مردم، جهت دهی افکار عمومی و فرهنگسازی با رویکرد مبانی اسلامی و ایرانی در قالب های تحلیل محتوا و گزارش های تولیدی و خبری را نیز مد نظر قرار دهند.

وی در ادامه افزود: رسانه اگر می خواهد کسی را نقد کند براساس آموزه های دینی ما باید براساس انصاف، به دور از غرض ورزی و از روی خیرخواهی او را مورد نقد قرار دهد.

فلاح پور در رابطه با جایگاه رسانه و نقد در موازین دینی تصریح کرد: روایتی در موازین شرعی ماست که می فرماید بهترین برادران شما کسانی هستند که نقص ها و عیب های کار شما را به شما نشان می‌دهند.

وی در ادامه در تبیین جایگاه نقد در میان اصحاب رسانه، گفت: نقد باید به دور از مباحث حزبی و جناحی باشد و بایستی دلسوزانه و منصفانه صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اعتماد مردم و نظام اسلامی به اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر مردم و نظام اسلامی دو مقوله مهم امانتداری و نقد منصفانه را در میان اصحاب رسانه ببینند قطعا اعتماد خواهند کرد و سمت رسانه های بیگانه نخواهند رفت.

این فعال رسانه ای در رابطه با برخی ناملایمات در قبال اصحاب رسانه گفت: توهین و بی احترامی به این قشر به هیچ وجه جایز نیست و اگر رسانه های داخلی که به طور صادقانه کار می کنند تخریب شوند تبعات ناگواری در پی خواهد داشت و سلب اعتماد مردم در این حوزه رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه برخی خبرنگاران به لحاظ مشکلات درون سازمانی آزادانه خبررسانی نکرده و باید آن چیزی که دیکته شده را انجام دهند، گفت: برخی سیاست های درون سازمانی و برون سازمانی اجازه اطلاع رسانی کامل به مردم را نمی دهند و این سیاست با رسالت واقعی خبرنگار منافات دارد، در حالی که باید با برداشتن برخی خط قرمزها، مردم را از تمامی اخبار مطلع کرد.

ضرورت وحدت رسانه ای برای رفع مشکلات صنفی

"محمدحسین واثقی" خبرنگار خبرگزاری آنا نیز رسیدن به یک فهم و همکاری مشترک رسانه ای را موجب تقویت بعد نظارتی رسانه ها بر عملکرد مدیران دانست و افزود: آنچه موجب تقویت این مولفه خواهد شد وحدت همه جانبه رسانه هاست.

وی خواستار تشکیل یک تشکل صنفی برای ساماندهی به وضعیت صنفی خبرنگاران شد و افزود: از دیگر مزایای تشکل های صنفی اتحاد بیشتر خبرنگاران برای تحقق کامل ماموریت ها و رسالت واقعی کار خبری است.

وی گفت: مسئولان ارشاد باید برای شهرستان ساوه با برخورداری از چندین نشریه و نمایندگی خبرگزاری ها و جراید کثیرالانتشار تشکل صنفی تاسیس کنند تا مشکلات صنفی خبرنگاران از طریق این مهم برطرف شود.

به گفته واثقی، یک تشکل صنفی در تلاش است تا با ساماندهی رسانه و شناسایی افراد فعال واقعی در حوزه خبر مانع از تضییع حقوق آنها شده و از فعالیت افرادی که در کار خبر به صورت غیرقانونی ورود می کنند جلوگیری کند.

در ادامه این میزگرد "الهه شعبانی" خبرنگار روزنامه اطلاعات در ساوه نیز گفت: تجربه نشان داده است که جوامعی که اتحاد، همدلی و یکرنگی در آنها غالب نباشد محکوم به فنا و نابودی هستند.

وی گفت: در این چند سالی که در ساوه و زرندیه افتخار کار در این رسته را دارم، متاسفانه سایه اتحاد بین خبرنگاران را در این دو شهرستان کمرنگ یافتم.

به گفته شعبانی البته حضور خبرنگارنماها و افراد فاقد تخصص در این رشته که با قوت گرفتن شبکه های مجازی مانند تلگرام، بیشتر شده است؛ به این معضل دامن زده است. البته نمی توان منکر مزایا و نقاط قوت فضای مجازی بویژه تلگرام شد، اما عدم نظارت صحیح و کافی متولیان امر بر کانال ها و گروه هایی که اقدام به ارائه اخبار می کنند، منجر به افزایش پدیده خبرنگارنما در جامعه شده است که بعضا شان یک خبرنگار واقعی را زیر سوال می برند.

وی گفت: می توان گفت عدم تمیز دادن خبرنگاران واقعی از دید مسئولان نیز یکی دیگر از مواردی است که منجر به پیدایش این گروه و کانال های خبری در جامعه می شود.

سمیرا عارفی خبرنگار نشریه استانی راوی در ساوه نیز گفت: به نظر بنده کار اصلی رسانه در وهله اول اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه و شهروندان است و اینکه حقیقت را برای مردم بازگو کند تا مردم بتوانند به رسانه اعتماد کنند. خبرنگاران زمانی می توانند حقیقت را بگویند که آزادی بیان داشته باشند.

وی گفت: یکی دیگر از  وظایف رسانه برقراری ارتباط منطقی بین مردم و مسئولین است و اینکه فارغ از سمت وسوهای سیاسی پیشرفت جامعه برای رسانه باید در اولویت باشد. در مواردی که مسئولین خطایی یا انحرافی از مسیر خود دارند باید نقد شوند البته نقد در معنای واقعی و حرفه ای خود باید انجام شود و زمانی هم که کار مفیدی انجام می دهند باید تایید و حتی تشویق شوند. برای رسانه شخص مطرح نیست بلکه منافع ملی مطرح و رضایت مردم مهم است.

به گزارش ایسنا، میزگرد دو ساعته تخصصی "رسانه های ناظر" با مصوباتی نیز همراه بود که از جمله آن تشکیل مجمع خبرنگاران برای اتحاد بیشتر رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی و تاثیر حداکثری در امورات شهرستان ساوه، تقویت و تشدید بعد نظارتی رسانه در یاری رساندن نهادهای قضایی و نظارتی، تداوم میزگردهای مشابه با موضوعات متنوع رسانه ای، بود.

برقراری رابطه منطقی توام با احترام متقابل رسانه ها با مدیران در ساوه، تلاش برای طرح انتقادات منصفانه، مشفقانه و عالمانه همراه با راهکارها و پیشنهادهای موثر، تلاش برای ارتقاء سطح رسانه های ساوه و سرکشی گروهی از مناطق محروم در قالب خبرنگاران جهادگر از دیگر مصوبات این میزگرد بود.

و سخن آخر اینکه خبرنگار قلب تپنده خبرگزاری یا نشریه به شمار می رود و به لحاظ حرفه ای با بسیاری از مشکلات صنفی، معیشتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در جامعه مواجه است، اما با وجود همه این مشکلات این رسانه ها هستند که به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جهان در نقد و بررسی وقایع اجتماع پیشتاز بوده و با وجود جایگاه پرطمطراق خود و علیرغم فقر تشکیلات و سازماندهی در میان خود در پی تقویت روحیه امید و نشاط در بین مردم هستند و با شادی مردم می خندند و با گریه مردم گریانند.

علیرغم جایگاه خبر و خبرنگار، متاسفانه بسیاری از مسئولان با ادبیات رسانه آشنا نیستند، در حالی که باید پاسخگوی خبرنگاران باشند و بی گمان اگر برخی محدودیت ها در ارسال خبر و اخلاق مداری در این حرفه نبود، روزانه ده ها خبر از کم لطفی مسئولان و پاسخگو نبودن آنان در برابر پرسش های خبرنگاران بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گرفت یا در نشریات به چاپ می رسید، اما از آنجاکه خبرنگار به دنبال ایجاد اعتدال در کار خود و فضای جامعه بوده و انگیزه و امید را دو مولفه اصلی برای پیشرفت کشور می داند، لذا به دنبال حاشیه پردازی و مچ گیری نیست و شاید به همین دلیل است که در نظارت بر عملکرد مدیران با چالش مواجه است.

نظارت بر عملکرد مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر است و رسانه ها به عنوان اجزای قدرتمند جامعه مدنی و ابزاری که همواره بر افکار عمومی موثر هستند نقش تاثیرگذاری را در الزام حکومت به پاسخگویی عهده دار هستند که با تامین امنیت شغلی خبرنگاران تحقق این اصل دور از انتظار نیست.

تهیه و تنظیم از: علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group