نقش خواجه نصیرالدین ساوجی در اعتلای فرهنگ ایران و زبان
اسماعیل علی سلیمی 1 :الهه واثق 2- ص301
مجموعه مقالات. همایش ملی. تاثیر مشاهیر ساوجی
فهرست مطالب
1- ادبیات زندان در اشعار مسعود سعد سلمان وسلمان ساوجی دکتر شهلا خلیل اللهی/ دکتر غفار برج ساز 2- بررسی آواز های سید احمد خان ساوه اغی سارنگی- بهروز مبصری 3- بررسی صنایع بدیعی در اشعار شوقی ساوجی - سید عباس طباطبا یی 4- بررسی کارکرد کنایه در دیوان فرخنده ساوجی- دکتر غفار برج ساز/ دکتر شهلا خلیل اللهی 5- بررسی ویژیگی های کتیبه تگاری دوران قاجاریه - ساناز یوسفی/ ساراکفایتی/لیلاصالحیپور /دکتر منصورمهر نگار 6- تحلیل ساختاری مثنوی جمشید وخورشید سلمان ساوجی - محمد تقی قندی / علیرضا شعبانلو 7- تحلیل محتوای سیاست مدن اثر میرزاموسی رطبیب ساوجی - عبدالله دانش بیات 8- تیلیم خان وشعر غنایی / علیرضا شعبانلو 9- جناس وگونه های آن درشعر سلمان ساوجی - محمد تقی قندی / حسین آریان 10- روایت شناسی {جمشید وخورشید } سلمان ساوجی بر اساس الگوی گرماس ... غذرا نصیری افراپلی / علی وفایی / افسانه فرمت 11- زن به مثابه ممدوح نگاهی به قصاید سلمان ساوجی در مدح دلشاد خاتون .....اد لیلا نورور پور 12 برسری سبک شعری میر شوقی ساوجی وتاثیر اوبر شاعران سبک هندی ... سیدمهدی طباطبایی 13- شناخت فرخنده ساوجی - خسرو امیرحسینی 14- عشق وماهیت معشوق از دیگاه سلمان ساوجی .... علی وفایی 15- فرخنده ساوجی . شاعر شعیه و مداح اهل بیت .... آزاده شریفی / سعیده قندی 16- نظری بر احوال وآثار حاج میرزا فضل الله وابوالفضل ساوجی ... مریم ویسی 17- خواجه نصرالدین ساوجی در اعتلای فرهنگ ایران وزبان .... اسمیل علی سلیمی / الهه واثق 18- گونه های خاص ایهام در اشعار سلمان ساوجی / محمد تقی قندی ا
چکیده
زبان وادبیات هرملت با شکل ومحتوای خاص خود بازتابی از نظام اجتماعی ان ملت در دوره های مختلف تاریخ ادبیاتی به حساب می آید کهو هم زمان با رشد وتوسعه علم مرزها را درنوردیده وافقی مافوفق انتظار ر برای آن متصور است. از این رو واکاوی این مقوله ها ( علم زبان) به رشد وارتقای فرهنگی یم ملت ونیز تعالی آیندگان می انجامد . نگاهی گذرا به تاریخ غتی فرهنگ وتمدن اسلام و ایرانیان تشان می دهد که در این وادی اسطوره های بسیاری به عرصه وجود پا گذاشته اند که هرکدام تاثیری بس شگرف برشکل گیری تاروپود وغنای فرهنگ ایران واسلام وحوزه فرهنگ وزبان داشته اند که ازجمله انات خواجه نصرالدین { 597- 672 ه ق} یکی از برجسته ترین عالمان قزن هفتم هجری است که نقش بسیار مهم در تحولات دوران خود ایفاکرد درخصوص زادگاه ومحل تولد وی تظر یه های متد که منفاوتی وجود دارکه برخی از محققان با اسنادی که در دست دارند اورا زاده ساوه استان مرکزی عدهای وی رااز جهرود واستان قم و یاطوس از استان خراسان می دانند در این مفاله گفته ها ونظرات درباره ایت استاد گران قدر بررسی وبه اختصار بیان خواهد شد.
کلید واژه: ساوه " شعیه . زبان . اشعار و خواجه نصیر
مقدمه
تاریخ وتمدن ایران سابقه بسیار طولانی دارد وفراز ونشیب هایی بسیار به خود دیده است. اما هرگز افول نکرده وچراغ آن به خاموشی نگراییده است. پس از سقوط حاکمیت ساسانی. فرهیتخگان این سرزمین فرهنگ ایرانی را با آموزه های اسلامی در هم آمیختند و درشکل گیری تمدن اسلامی نقش داشتند. این حرکت درعصر عباسی ( به ویژه در دوره اول ) به دلیل حضور علما خردمند ایرانی در دستگاه خلافت به سرعت بیش تری گرفت. بی گمان ایرانیان رعصر طلایی اسلام نقش بسیار بارز وتعیین کننده داشتند . اما هجوم مغولان جنگجو وچابک سوار ولی عاری از فرهنگ ودانش . ضربه سهمگین به این سرزمین متمدن وارد آمد وقایع بسیار از برخورد نامناسب ونسجیده این افراد با صاحبان فضل وادب درتاریخ به ثیت رسید.
یکی از این علما خردمند خواجه نصر الدین طوسی .بنیان گذار رصد خانه مراغه . است او در نخستین تهاجمات مغولان به ایران به قلاح اسماعلیه پناه بردوبه فعالیت های علمی فرهنگی پرداخت وپس از از رفع ایت قلاع به دست هولاکوخان مغول . با اوهمراه شد ودر نقش مشاور هلاکوخان با رام کردن مغولان . فرهنگ وتمدن اسلام وایران را از زوال ونابودی نجات بخشید . وی هم همچنین علوم ودانش های شیعی را به شگلی بسیار مستدل وعلمی به جهانیان عرضه کرد ودانش بشری را در حوزه فلسفه . کلام . منطق. ریاضی . تجوم ورشته های دیگر گسترش داد وارتقاء بخشید. پرداختن به عظمت علمی - پژوهشی رصخانه . بدون در نظر داشتن نقش محوری خواجه نصیر . ناقص وناصواب است. ایران چند دهه قبل از ینای این رصد خاته . شاهد جولان ترک تازان مغول وکشتار وغارت ودانشمندان از مقابل شمشیر های این قوم بود. با قتل جمع کثیری از این دانشمندان وتخلیه وتخریب مراکز علمی . یک باز بساط علم ومعرفت وحتی امید به زندگی از ایت دیار رخت بربست ومعدود دانشمندانی که به مناطق غربی جهان اسلام گریختند دیگر آرامشی نداشتند تا با خاطری آسوده به امورعلمی بپیردازند لذا رشد وشکوفایی علوم به رکود وقهقرا گرایید. با این همه وجود تنی چند تنی از رجال دانشمد ایرانی در شرق جهان اسلام ونفوذ ایشان در دستگاه مغول وایخانیان موجب شد که اندکی از آب رفته به جوبیار دانش ومعرفت بار گردد. آنان با کمک غلیه فکری وداشتن نفوذ معتوی درامری خون آشام مغول تواتستند درپاره ای تقاط ودر مقابل این یورش سیل آسا ایستادگی کنند.واز میان این قوم وحشی افرلدی دانش دوست وادب پرورو نیکوکار بپرورند که خواجه نصیر یکی از این دانشمندان ومشهور ترین وموثرترین انان است. درتمام قلمرو هنر . علوم فلسفه پس از ابن سینا. خواجه نصیر بی شک برزگترین جهره است وهیچ کس به اندازه او در زمینه های مختلف در دیگران تاثیر نگذارده است. تا دوره رنسانس یکی از بهترین راهنمایان از صادرات رصد خانه های اروپا زیج یا جدوال نجومی رصد خانه مراغه بود. رصدخانه سنرقتد در قرن تهم هجری به تقلید از این رصدخاته ساخته شدو حتی رصد خانه های بزرگ مغرب زمین . هم چون رصد خانه های تیکو براهه وکپلر تحت تاثیر رصد خانه مراغه بوده اند.
یکی دیگر از وجوه جالب خواجه نصیر الدین این است که او به تعبیر امروزین . یک منتقد ادبی نیز بوده است ودو کتاب بسار شاخص نیز در این باب نگاشته: " اساس الاقتباس " و" معیار الاشعار " که اولی به چنان سنگ معیاری بدل شده که هنوز بعد از 700 سال در دانشگاه ها تدریس می شود ومطلب آن دارای وثاقت واعتبار علمی است.
حقی که نصرالدین طوسی برگردن ایران وایرانی دارد تنها با فردوسی قابل مقاسیه است. اگر فردوسی رازنده کننده " عجم " پس از حمله اعراب می دانیم. خواجه نصر الدین رهایی بخش فرهنگ وزبان ایرانی پس از تهاجم مغول است. او عصاره فرهنگ وادبیات ایران را درخود داشت وبرآن بزنگاه تاریخی . وی بیش از هر شخصیت دیگری ایران رابر سرپا نگه داشت ودو پایگاه معنوی عمده را احیا کرد : تشیع که تبلو اندیشه ایرانی بود وطی قرون به دلیل وجود دستگاه خلافت وحکومت های سنی مذهب در ایران دراختفا به سر می برد مجال جولان نمی یافت واینکه به پشتوانه خواجه یربرون کرده بود و جایگاهی مردمی وحتی سیاسی می یافت وپایه های خود را درجامعه استوار می ساخت ودیگر . کانون علمی - هنری مراغه که می توان آن راگنجینه علوم . هنر ادبیات وزبان ایران از اغاز تا آن زمان نام نهاد.
خواجه نصر الدین برای احیای سیره سخنان معصومان { علهم السلام } وارتقای سطح علمی شیعه امامیه نیز کوشید ودر این راه موطن. مادر واهر و ریگرا ترک کرد وبا قبول خطرات فراوارن.مخصوصا از جانب حاکمان وفرمانروایان وقت . وهم چنین تحمل سختی های بسیار وطاقت فرسا . توانست ازمحضر تعدادی از بزرگان علمی آن روز استفاده های شایان برد وبه بالاترین مقام وجایگاه علمی . نه فقط در زمان خود . در دوره های پس ازخود نیز برسد واز بزرگترین دانشمندان شیعه شود. وی با تاسییس رصد خانه مراغه وهمچنین احداث یک کتاب خانه بسیار عظیم در کنار آن وگرد آوری جمعی کثیر از دانشمندان در رشته های مختلف در واقع دانشگاهی برزگ را ایجاد کرد. درباب اندیشه ومکتب خواجه باید گفت که اهمیت اودر علم کلام تا آن جاست که وی باعنوان " تجرید الا عتقاد " مهم ترین کتاب کلامی شیعه محسوب می شود وبیش از صدر شرح بر این کتاب مهم نوشته شده که مهم ترین آنها " شرح تجرید الا عتقاد : علامه حلی . از علمای شعیه وشرح قوشچی . از اهل سنت . است. این امر تشان از محوریت آثار خواجه در علم کلام دارد . خواجه طوسی تالیفات . کتاب های ورساله ها ورساله های بسیار دیگر نیز درموضات گوناگون نوشته است که از جمله می توان به " تحریر اقلیدس " : تحریر محبسطی " تحریر الا کبر " الماخوذات فی اصول الهند سه " ." الکبره المتحرکه : تجرید العقاّرئد " العقائد " اشاره کرد
خواجه نصر الدین از اهالی ساوه
گروهی خواجه نصیر الدین رازاده شهر ساوه می دانند که محققان خارجی اغلب در این دسته قرار می گیرند . مستندترین زندگی نامه خواجه نصر الدین را ایلهارد ویده مان 3 نوشته است. . به گفته وی خواجه نصر الدیم در 11 جمادی الثاتی 597 قمری در ساوه زاده شد ودر بغداد چشم از دینا فرو بست و از آن جا که در طوس خراسان بالید . به خواجه نصرالدین طوسی شهرت یافت . از آنجا که وی در شهرز ساوه به دنیا آمده است وبرخی اورا ساوجی به شمار می آورتد و گروهی دیگر از محققان زادگاه خواجه نصر الدین را جهرود از روستاهای قم می دانند که در آثار مختلف این مطلب ثبت شده است. سومین گروه خواجه را زاده طوس می دانند . مدرس رضوی در مقدمه کتاب " اساس الاقتباس " به زندگی خواجه پرداخته واورا زاده طوس دانسته است : خواجه طوسی چون ستاره درخشانی در افق تیره وتاریک عصر تاخت وتاز مغول رئشنایی بخش جهان گردید وعالم رابه نور دانش حکمت وتدبیر خویش نورانی کرد ودر آن دوره طلمت که نردم از ترس این طایفه خون خوار در بیم وهراس بودند چلوگیری کرد وگیتی را درپرتوعلم ودانش خویش روشن کرد وکاخ علم وفضل را استواز ساخت.
زندگی خواجه از تولد تا پایان تحصیلات
به عقیده اغلب مورخان خواجه نصرالدین در روز دوشنبه یازدهم جمادی الاول سال 597 هجری قمری مطابق 1200 میلادی هتگام طلوع آفتاب متولد شده است . نام او محمد کینه اش ابوجعفر . القابش نصیر الدین . محقق طوسی واستادالبشر وشهرتش خواجه است .ب اساس کشف شده خواجه درساوه متولد شده ودر طوس در محضر اساتید گرانقدر پرورش یافت . وی ایام کودکی وجوانی خود را در طوس گذرانده ودرس مقدماتی . مانند خواندن ونوشتن . قرائت قرآن قواعد زبان عربی وفارسی . معاتی وبیان وبرخی از علوم منقول چون حدیث و... را نزد پدر روحانی خود . محمد بن حسن طوسی .فرا گرفت در این ایام خواجه نصیر الدین از مادر خود نیز خواندن قرآن ومتون فارسی را می آموخت در آخرین روزهای مه نصرالدین جوان برای سفر به نیشابور آماده می شد غم از دست دادن پدر بروجودش سایه افکند اما تقدیر چنین بود واومی بایست با تحمل آن اندو حانکا به تحصیل ادامه دهد . یک سال از فوت پدرش می گذشت که به نیشایور پای نهاد وبه توصیه دایی پدر به مدرسه سراجیه رفت وهمان گونه که گفته شد یک سال نزد سراج الدین قمری . که از استادان بزرگ درس خارج فقه واصول در ان مدرسه بود به تحصیل پرداخت . سپس در محضر استاد فرید الدین داماد نیشابوری از شاگردان امام فخر رازی . کتاب "اشارات " ابن سینا را فرا گرفت. فرید الدین شاگرد صدر الدین سرخسی و صدر الدین . شاگرد افضل الدین گیلانی واو شاگرد ابوالعباس لوکری از شاگردان بهمنار بهمنار شاگردان ابوعلی سینا بوده است .وی پس از مباحثات علمی متعدد با خواجه ومشاهده علاقه واستعداد فوق العاده وی به دانش اندوزی او رابه یکی دیگر از شاگردان قخر رازی معرفی کرد وبدین ترتیب نصر الدین طوسی توانست کتاب " قانون " ان سینا را نزد قطب الدین مصری شافعی به خوبی بیامرزد . وی درمدت تحصیل در نیشابور علاوه بر استفاده از مجلس درس قطب الدین سرخسی وفرید الدین داماد عارف نامی آن عصر شیخ فریدالدین عطار را ملاقات کرد.
وی بعداز گذراندن سطوح عالی دانش در نیشابور برای ادامه تحصیل به شهر ری رفت وبا دانشوری بزرگ به نام برهان الدین محمد بن محمد بن علی الحمدانی قزوینی آشنا شد . اوسپس قصد سفر به اصفهان کرد اما در بین راه پس از آشنایی با میثم بن علی میث بحرانی به دعوت او وبه منظور استفاده از درس خواجه ابوالسعادات اسعد بن عبد القادر بن اسعد اصفهانی به شه قم روکرد وبه اتفاق سید علی بن طاوس حسی و شیخ میثم بن علی بن میثم بحرانی از محضر درس درقم استفاده می کزد.
خواجه بعد از مدتی راهی اصفهان شد ولی در آن جا استادی که بتواند از محضر اواستفاده کند نیافت وبعداز اندک مدتی ه عراق مهاجرت کرد ودر آن جا علم فقه را از محضر معین الدین سالم بن بدران مصری مازنی {از شاگردان ابن ادیس حلی وان زهره حلبی } فرگرفت ودرسال 619 ه.ق موفق به تخذ درجه اجتهاد واجازه روایت از معین الدین شد. خواجه در عراق در درس اصول فقه علامه حلی حاضر شد که وی نیز متقا بلا در درس حکمت خواجه شرکت می کرد . این سنت حسنه تا کنون درحوزه ها باقی مانده است واستاد وشاگرد به فراخور معلومات علمی شان از محضر هم استفاده می کنند ونهایت تواضع وفروتنی رابرای کسب علم نشان می دهند.
خواجه سپس در موصل نجوم وریاضی را آموخت ودوران تحصیل خود راپشت سرگذارد وبعد ازمدت ها دوری از وطن وخانواده قصد عزیمت به خراسان کرد. خواجه در سر راه بازگشت به وطن از شهرهای مختلف عبور کرد وبه نیشابور رسید نیشابوری مه چند بار به آن هجوم آورده بودند ودر در دست مغولان بود. خواجه سپس به طرف طوس و زادگاه خویش ادامه مسیر داد واز آن جا خود رابه قاین رساند تا بعد از سال ها مادر وخواهر خود را ببند . مدتی در قاین اقامت وبه تقاضای اهل شهر امامت جماعت مسجد شهر راقبول وبه مسائل دینی مردم رسیدگی کرد واطلاعاتی نیز در باره قوم مغول به دست آورد. خواجه در سال 628 ه.ق درشهر قاین بادختر فخرالدین نقاش پیمان زناشویی بست وبه ایت ترتیب دوره ای دیگر از زندگی پر فراز ونشیب وی آغاز شد.
آثار وخدمات خواجه نصیر الدین در حوزه فرهنگ وزبان
خواجه نصر الدین طوسی عشقی وافر به توسعه زبان فارسی داشتوسعی کرد تمام کتاب های علمی آن دوره رابه زبان فارسی برگرداند. وی کتاب هایی را که اندیشمندان به زبان عربی نوشته بودند بازنویسی کرد وآنها را "تحریر " نامید. مثلا " تحریر اقلیدس " یعنی بازنویسی اقلیدس وبرگرداندن آن به زبان فارسی . ابن سینا کتابی مفصل در باب منطق وبه زبان عربی نوشته بود که خواجه کتابی به زبان فارسی نوشت وآن را " اساس الاقتباس " نام نهاد.
خواجه در فلسفه تحت تاثیر تعلیمات عالیه ابن سیتا وسهروردی بود وبه کلام آن دوره زنگ فلسفی بخشید کاری مه اندیشمندان قبل از وی در واقع خواجه توانست رنگ حدیثی ونقلی کلام را بزداید ورنگ فلسفی به آن را عقلانی کند. خواجه با نوشتن کتاب " تجرید العقاید "که اتفاقا کتابی کوچک است. تحولی بزرگ در علم کلام ایجاد کرد. بعداز انتشار این کتاب دانشمندانی بزرگ از شیعه وسنی بر آن شرح نوشتند وآن شرح ها دوبار مقابل هم قرارگرفتند وباز شرح هایی را به دنبال آوردند. به عنوان مثال یکی از عالمان آن دوره سه بار برکتاب " تجرید العقاید " حاشیه نوشت در واقع حاشیه ای نوشت ودیگری به وی جواب داد ودوباره برجواب اوحاشیه نوشت وبه همین ترتیب تا سه بار حاشیه نوشته شد.
" تجرید " یکی از کتاب هایی است که درمجموعه تاریخ فرهنگ اسلامی بیش از همشرح حاشیه بر آن نوشته اند . مثلا " شوارق الالهام " کتابی بزرگ اما شرحی است بر این کتاب کوچک خواجه است یا اندیشمندی مانند کوشکی شرحی بسیار مفصل بر تجرید خواجه نوشته است. علامه شعرانی نیز شرحی به نام " کشف المراد " برتجرید نوشته است خواجه کلام شعیه را قدرتمند وآن را مستدل کرد ودر واقع به لحاظ اندیشه جواب گوی زمان خود وحتی چند نسل بعد از خود بود. حال آن که نسل های بعدی نتواسته توآوری کنند ودر تقلید باقی ناتدند.
فرقه اسماعیلیه
اسماعیلیان فرفه ای از شعیان بودند
دوران هلاکوخان مغول
ازآن جا که وجود اسماعیلیان حاکمیت وقدرت
تربیت شاگردان وعالمان
نصیر الدین طوسی در شهرها وکشورهای مختلف رفت وآمد هم چون خورشیدی تابان
آثار علمی و ادبی وهتری
فهرست آثار خواجه نصیرالدین طوسی
نصرالدین در دوران حیات ارزشمند خویش
سخن آخر
درعظمت شخصیت نابغه بزرگ هم چون خواجه طوس سخن بیسار گفته شده
منابع ومآ خذ
شوشتری قاضی نورالله ( 1392) مجالس المومنین مشهد بنیاد پژوهش های اسلامی
محمدی جلیل ( 1393) خواجه نصر الدین و استان مرکزی . نشریه علمی - تخصصی فرهنگ پژوهی مرکزی سال اول شماره 2 - پاییز 1393
خواجه نصر الدین طوسی ( 1367) اساس الا قتباس تصحیح محمد تقی مدرس رضوی . تهران انتشارات دانشگاه تهران
خوانساری سیدمحمد باقر ( 1390) روضات الجنات تصحیح محمد تقی کشفی واسدالله اسماعیلیان قم دها قانی
کریمی علی رضا ( 1390) زندگی نامه خواجه نصر الدین طوسی تهران مرکز پژوهش های صدا وسیما
مدرس رضوی محمد تقی ( 1370) احوال وآثار خواجه نصر الدین طوسی تهران اساطیر
مدرس زنجانی محمد ( 1335) سرگذشت وعقاید فلسفی خواجه نصر الدین طوسی تهران دانشگاه تهران
هدایت رضا قلی خان ( 1388) تذکره ریاض العارفین تصحیح نصرت الله فروهر تهران امیر کبیر
خواجه نصیر الدین ساوجی طوسی
خواجه نصیر الدین طوسی (ساوه ای)!!!
http://بلوار خواجه نصیر طوسی ساوه
مجموعه مقالات. همایش ملی. تاثیر مشاهیر ساوجی
http://مجموعه مقالات. همایش ملی. تاثیر مشاهیر ساوجی
خواجه نصیر الدین ساوجی طوسی
458- خواجه نصیر الدین ساوجی طوسی
تمبر یادگار خواجه نصیرالدین طوسی در جمهوری آذربایجان منتشره در سال ۲۰۰۹ میلادی
خواجه نصیر الدین ابوجعفر محمد بن محمد بن حسین معروف به خواجه نصیر الدین طوسی درطوس گشته است
موظن اصلی خواجه را عده ای از موخیرن ساوه وبعضی دیگر قم دانسته اند ولی تذکره نویسان قدیم بالا تفاق موطن اصلی خواجه را ساوه نوشته اند
منشاء اختلاف ظاهرا این بوده که در زمالن سابق دهستان (جهرود ) از توابع ساوه و بعد تفرش شده وتفرش نیز قبلا از مضافات قم بوده است.
76- بابا افضل ساوجی کاشانی
افضل الدین محمد بن حسن بن حسین بن محمد بن محمد بن خوزه مرقی از اقوام خواجه نصیر الدین ساوجی طوسی بوده است
نخسنین کسی که از بابا افضل الدین نام برده خواجه نصیر الدین محمد طوسی می باشد. این دانشمند یک جانام القاب راچنین نوشته است (قطب الحق والذین اعلم علما ء العالم وافضل کلاء بنب آدم امظفر بن محمد الله ظلال والذین جلاله وحرس انوار کماله )
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A
خواجه نصیرالدین طوسی | |
---|---|
خواجه نصیرالدین ساوجی طوسی |
ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
ویکی فقه
محمد بن محمد بن حسن معروف به طوسی، خواجه نصیرالدین، حکیم و متکلم قرن هفتم قمری است، خواجه نصیر نویسنده کتابها و رسالههای بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم است.
http://wikifeqh.ir/%D8%AE%D9%88%D8%
.1-فرهنگ ولغتنامه دهخدا صفحه 18272 -ودر صفحه 18275 روستای مرقکان جزء شهرستان ساوه
.2- 498 -خواجه نصیر الدین ساوجی طوسی کتاب فرهیختگان ساوه مولف دکتر ابوالقاسم فخاریان صفحه 997- 1012
----------------------------
راز بی اخلاقی مسلمانان از زبان خواجه نصیرالدین طوسی ساوجی
http://savehje.blogfa.com/post/713
---------------------------
کتاب فرهیتخگان ساوه
کتاب فرهیتخگان ساوه
زندگی نامه مختصر:
وي در زمان حمله مغول به ايران در پيش ناصرالدين، محتشم قهستان، به کارهاي علمي خويش مشغول شد. در همين زمان اخلاق ناصري را نوشت. پس از مدتي به نزد اسماعيليان در دژ الموت نقل مکان کرد، اما پس از يورش هلاکوي مغول و پايان يافتن فرمانروايي اسماعيليان(635 ه.خ) هلاکو نصيرالدين را مشاور و وزير خود ساخت، تا جايي که هلاکو را به تازش به بغداد و سرنگوني عباسيان ياري نمود.
خواجه نصير الدين توسي در 18 ذي الحجه 672 (قمري) هجري قمري وفات يافت، و در کاظمين دفن گرديد.
زادگاه و تولد:
منبع
دکتر ابوالقاسم فخاریان صفجه 997 تا1012
تهیه کننده /محمد شرافت ساوجی دوشنبه 5خرداد 1399
زندگی نامه مختصر:
وي در زمان حمله مغول به ايران در پيش ناصرالدين، محتشم قهستان، به کارهاي علمي خويش مشغول شد. در همين زمان اخلاق ناصري را نوشت. پس از مدتي به نزد اسماعيليان در دژ الموت نقل مکان کرد، اما پس از يورش هلاکوي مغول و پايان يافتن فرمانروايي اسماعيليان(635 ه.خ) هلاکو نصيرالدين را مشاور و وزير خود ساخت، تا جايي که هلاکو را به تازش به بغداد و سرنگوني عباسيان ياري نمود.
خواجه نصير الدين توسي در 18 ذي الحجه 672 (قمري) هجري قمري وفات يافت، و در کاظمين دفن گرديد.
زادگاه و تولد:
منبع