http://amozeshenamaz13.blogfa.com/post/2
موذنهایی که ماندگار شدند
موسیقی در اذان گوناگون از همه جا
https://enama.ir/videos/2493512
پنج ملودی مختلف اذان در ترکیه که از دوره عثمانیان بجا مانده است در این کلیپ امام مسجد سبز شهر بورسه که یکیاز قدیمیترین مساجد بجا مانده از ..
فلسفه اذان و اقامه قبل از نماز ؟
فلسفه اذان و اقامه
فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضا(ع) روایت میکند که فرمود: "اینکه مردم به اذان دستور داده شدهاند، علل و حکمتهای زیادی دارد، از آن جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که وقت نماز را نمیدانند یا مشغول کار دیگری شدهاند، با وقت نماز آشنا گرداند. مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فرامیخواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق میکند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان مینماید و برای فراموش کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام میدارد. مؤذن که به این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام میکند.
اینکه اذان با تکبیر(اللَّهُ أَکْبَر) آغاز و با تهلیل (لَا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ) ختم میشود، بدین جهت است که خداوند عزّوجلّ خواسته است که آغاز و انجام، با نام و یاد او باشد و اسم خدا در تکبیر، در اول فصل و در تهلیل، در آخر فصل است.
اینکه هر فصل از اذان، دوبار قرار داده شده بدین جهت است که در گوش شنوندگان تکرار شود و تأکید به عمل آید تا اگر کسی از بار اول غفلت کرد، از بار دوم غفلت نورزد و دیگر اینکه نماز، دو رکعت، دو رکعت است و لذا فصول اذان هم دوبار، دوبار قرار داده شده است.
تکبیر در اول اذان چهار بار قرار داده شده وعلّتش این است که اذان به طور ناگهانی آغاز میشود و قبل از آن، کلامی نیست که شنونده را آگاه و متنبه گرداند. پس بار اول تکبیر، شنوندگان را برای شنیدن فصلهای بعدی آماده میسازد.
بعد از تکبیر، شهادتین قرار داده شده زیرا اولین مرحله ایمان، توحید و اقرار به وحدانیت خداوند و دومین مرحله آن اقرار به رسالت پیامبر(ص) است و اطاعت از خدا و پیامبر(ص) و شناخت آن دو، مقرون به همدیگر است و چون اصل ایمان، شهادتین است، شهادتین هم هرکدام دوبار قرار داده شده، چنانکه در سایر حقوق نیز دو شاهد در نظر گرفته شده است. پس هنگامی که بنده به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر او اعتراف کرد، به همه ایمان اقرار کرده است چون اصل و اساس ایمان، اقرار به خدا و پیامبرش است.
بعد از شهادتین هم فراخوانی به نماز قرار داده شده است، زیرا اصل تشریع اذان برای نماز است و وسط اذان هم برای دعوت به نماز دعوت به رستگاری و انجام بهترین عمل در نظر گرفته شده است و ختم سخن (اذان) هم با اسم خداوند است همانگونه که ابتدای آن با اسم خداوند بود."
احادیثی در مورد اذان و اقامه
اسماعیل جعفی روایت میکند که امام باقر(ع) فرمود: "اذان و اقامه، 35 حرف است. پس یکی یکی با دست مبارکش آنها را شمرد، اذان، 18 حرف و اقامه 17 حرف."
امام باقر(ع) در حدیثی فرمودند: "چون رسول خد(اص) در معراج، شبانه به آسمان برده شد و به بیت المعمور رسید و وقت نماز فرارسید، جبرئیل اذان و اقامه گفت. سپس پیامبر خدا(ص) جلو ایستاد و فرشتگان و پیامبران، پشت سر آن حضرت، برای نماز صف بستند."
رسول خدا(ص) فرمود: "کسی که در شهری از شهرهای مسلمانان، یک سال اذان بگوید، بهشت برای او واجب میشود."
روایت شده است: "هنگامی که فرشتگان صدای اذان اهل زمین را میشنوند، میگویند: این صداهای امت محمد(ص) برای وحدانیت خداوند است. پس از خداوند برای امت محمد(ص) استغفار میجویند تا از آن نماز فارغ شوند.
امام صادق(ع) فرمود: "وقتی اذان و اقامه گفتی، دو صف از فرشتگان، پشت سر تو نماز میگزارند و اگر تنها اقامه گفتی، یک صف از فرشتگان پشت سر تونماز میخوانند.
امام صادق(ع) فرمود: "وقتی نوزاد متولد شود، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفته شود."
نیز روایت شده "کسی که اذان را بشنود و بگوید آنچه را مؤذن میگوید، روزی او افزون میشود."
آداب و احکام اذان و اقامه
برای کامل شدن ثواب و امتثال درست اوامر خداوند، مراعات امور ذیل در اذان و اقامه مستحب است: توجه و رو کردن به قبله در حین اذان و اقامه، در حال قیام باشد، طهارت داشتن در اذان، اما در اقامه، طهارت شرط صحت آن است مگر اینکه اقامه را به قصد رجا بجا آورد، سخن نگفتن در حین اذان و اقامه مخصوصاً بین اقامه و نماز، استقرار و آرامش بدن در حال اقامه گفتن، ظاهر کردن الف و های کلمه "اللَّه" در هر فصلی از اذان که مشتمل بر آن میباشد، امّا اقامه را باید با سرعت و پشت سر هم بجا آورد، گذاشتن انگشت در گوشها در حال اذان، کشیدن و بلند کردن صدا در اذان و پایین کردن صدا در اقامه به درجهای کمتر از اذان، فاصله انداختن بین اذان و اقامه.
برای کسی که اذان - اذان اِعلام یا اذان نماز - یا اقامه را میشنود، مستحب است هر فصلی را که میشنود بازگو و تکرار کند ولی وقتی که در اقامه "قد قامت الصلاة" را میشنود بگوید:"لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ".
مستحب است کسی که برای "اذان اِعلام" تعیین میگردد، عادل باشد، صدای بلند داشته باشد، بینا باشد، از اوقات نماز، درست آگاهی داشته باشد و اینکه در بلندی مانند مناره اذان بگوید، یا از بلندگوهای امروزی استفاده کند یا اینکه بر جایی بلند رود و صدایش را بلند کند.
امام صادق(ع) در احادیثی میفرمایند: "وقتی برای نماز اقامه گفتی، سخن دیگر نگو زیرا اگر سخن گفتی، اقامه را باید اعاده نمایی."
"زن اگر اذان قبیله را بشنود، اذان و اقامه بر او نیست و گفتن شهادتین برای او کفایت میکند ولی اگر اذان و اقامه بگوید بهتر است."
محمّد بن مسلم میگوید: به امام صادق(ع)فرمودند: شخصی در حال نشسته اذان میگوید؟ فرمود: "بله اشکال ندارد ولی اقامه نگوید مگر اینکه ایستاده باشد."
منابع:
محمد باقر مجلسی، بحار الانوار
شیخ عباس قمی، سفینة البحار
شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه
محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه
امام خمینی، تحریرالوسیله
اوقات شرعی کره زمین
نمایش اوقات شرعی و جهت قبله در جهان
پخش 24 ساعته اذان در کره زمین
صدای اذان در طول شبانه روز از کره زمین قطع نمی شود
هیچگاه صدای "اذان" از روی کره زمین قطع نمیشود
صدای اذان در طول 24 ساعت روی کره زمین قطع نمی شود
یک محقق علوم ریاضی به معادله ای دست یافت که تاکید می کند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هیچ گاه صدای اذان از روی کره زمین قطع نمی شود.
به نوشته پایگاه خبری ‘العرب آنلاین’، ‘عبد الحمید الفاضل’ پژوهشگر اماراتی گفت که صدای اذان در کره زمین در تمام شبانه روز قطع نمی شود ودر هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.
وی توضیح داد که گفتن اذان ۴ دقیقه زمان لازم دارد وزمین داری ۳۶۰ خط فرضی از قطب شمال به قطب جنوب است که معادل ۳۶۰ درجه می باشد. هنگامی که مثلا ظهر شرعی در خط یک شروع می شود ۴ دقیقه طول می کشد تا ظهر شرعی در خط دو شروع شود و این مدت معادل زمانی است که در خط یک اذان گفته می شود.
به این ترتیب ۳۶۰ ضربدر ۴ می شود ۱۴۴۰ که معادل ۲۴ ساعت است.
کشف علمی دیگری که با بررسی طول وعرض جغرافیایی زمین صورت گرفت نیز ثابت کرد که شهر مکه مکرمه مرکز زمین است.
این کشف پس از سال ها تحقیقات علمی و با کمک جدولهای پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر صورت گرفت.
‘حسین کمال الدین’ دانشمند مصری که این موضوع را کشف کرده است گفت که وی هنگامی که قصد داشت با کمک عملیات پیچیده ریاضی در کامپیوتر راهی برای تشخیص قبله در هر نقطه از جهان بیابد به طور تصادفی دریافت که می تواند دایره ای با مرکزیت مکه که محیط آن را قاره ها تشکیل می دهند کشف کند ودریابد که مکه مرکز زمین است.
موذنهایی که ماندگار شدند - برترین ها
اوقات شرعی و ساعت طلوع و غروب خورشید به افق شهر های ایران
نشست علمی شهادت ثالثه در اذان، اقامه و نماز - حوزه نت
فلسفه اذان و اقامه قبل از نماز ؟
کعبه - ویکی شیعه
کعبه - دانشنامهی اسلامی
کعبه و بررسى تاریخ بناى آن در قرآن(مقاله علمی وزارت علوم)
https://enama.ir/videos/2493512
پنج ملودی مختلف اذان در ترکیه که از دوره عثمانیان بجا مانده است.
در این کلیپ امام مسجد سبز شهر بورسه (که یکیاز قدیمیترین مساجد بجا مانده از عثمانیان است) به توریست توضیح میدهد که اذان هر وعده به چه سبک و ترنمی است . مثلا اذان صبح به طریقه ترنم صباحی، اذان ظهر ترنم حجازی، اذان عصر ترنم مصری، اذان مغرب ترنم سجح (که با سرعت ادا می شود) و اذان عشاء ترنم عاشقان حسینی که حزین است، گفته می شود.
زمان ادان و افق شرعی در ساوه
پس اختلاف ساعت ساوه نسبت به تهران ۴ دقیقه و۱۶ ثانیه است یعنی عقب از اوفق شرعی قرار دارد
منابع کتاب ؛تاریخ آب وآبرسانی ساوه صفحه ۲۲ تا۲۳
استاد حاج محمد تقی امین تقوی استاد دانشگاه آزار اسلامی ساوه
حدود شهرستان ساوه :
ازشمال به کرج وقزوین ازشرق به ری وقم از جنوب به قم وتفرش واز غرب به همدان محدود است
.سعت آندر حدود 9500 کیلومتر مربع ( تقربیا برابرکشور لبنان ) وجمعیت آن 237198 نفر می باشد ارتفاع آن ارتفاع آن ازسطح دریا 9ه5 متر در میدان مخابرات ساوه است. حدود قدیمی شهر ساوه به این صورت بوده که از شمال به میدان ملی یا شاه عباس کبیر ( انقلاب ) ازجنوب اراضی مزروعی رودبان که مستوفی از آن یاد نموده است واز شرق تپه اسیر آباد { به روایت محلی تپه استاآباد یا حصیر آباد} از غرب به جاده خاکی معروف به یل آباد محصور می گشته است.
مختصات جغرافيايي
این شهر در 30 و21 و50 ( درجه ودقیقه وثانیه )طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و1و35 ذ( درجه ودقیقه) عرض شمال از خط استوا قرار گرفته است
ساوه ازنظر تقسيمات کشوری
در زمان مغولان سرزمین ایران رادر این دوره شامل 20 بخش دانسته وساوه جزء عراق عجم بوده ودرزمان عهد صفویه که ایران به قول شاردن { فرانسوی } به چهار بخش عهده تقسیم می شده ومرکز ایران همان عراق عجم بوده است .
این تقسمات تقربیا همینتور ادامه داشته که هیچگونه ملاک وضابطه ای وجود نداشت ودر سال 1316 شمسی تمامی مملکت به 27 قسمت نابرابر از لحاظ سیاسیی اقتصادی و وسعت بنام های ایالت ولایت بلوک تقسیم شده بود واز 27 قسمت آن زمان شماره 15 ساوه زرند بود ولی درهمان سال مذکور ( 1316) دولت وقت بنابر مصالح سیاسی ونظامی وبموجب قانونی که از مجلس گذشت بنام قانون تقسیمات کشوری . مملکت را به 10 استان و49د شهرستان تقسیم نموده ودر همین قانون 10 استان کشور به ترتیب اغز یک تا ده و49 شهرستان بنام مشخص گردید.
استان یکم مرکز آن رشت وشهرستانهای تابعه آن عبارت بود از زنجان ساوه قزوین اراک شهسوار رشت ولی در سال 1339 طبق قانونی که از مجلس گذشت استانها به جای شماره به اسامی اصلی وتاریخی خود نامیده شدند واستان مرکزی شامل 14 شهرستان و44 بخش که مرکز آن تهران بود وساوه یکی از شهرستانهای آن استان شد و
درسال 1356 استان مرکزی به مرکز اراک رسمیت یافت وساوه جزء این استان گردید.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------باتوجه به طول جغرافیایی تهران در 30 درجه و26 دقیقه و51 ثانیه قرار دارد وزاید برهر 15ثانیه طول جغرافیایی یک ساعت اختلاف است یعنی هردرجه معادل 4 دقیقه ساعتی اختلاف درنصف النهار از هم می باشند.
بنابراین اختلاف طول جغرافیایی ساوه از تهران یک درجه و4 دقیقه زاویه ای قرار دارد.
پس اختلاف ساعت ساوه نسبت به تهران 4 دقیقه و16 ثانیه است .یعنی عقب از وقت شرعی تهران قرار دارد.
معرفي كتاب «تاريخ آب و آبرساني ساوه»
شناسنامه كتاب
نام كتاب: تاريخ آب و آبرساني ساوه
مولفين: مهندس محمد شرافت و مهندس داوود كاهه
ناشر: دارالهدي
نوبت چاپ: اول – پاييز 80
تيراژ: 1000 جلد
كتاب تاريخ آب و آبرساني ساوه كتابي 127 صفحهاي، جالب، كامل، جامع و خواندني است كه در آن به همه آثار تاريخي، باستاني، آداب و رسوم، موقعيت جغرافيايي و تاريخي ساوه اشاره شده است و ميتوان گفت كه يكي از كتب جامع شهر ساوه ميباشد.
اين كتاب پس از مقدمه و پيشگفتار و تاريخچه آب به هفت فصل تقسيم بندي ميشود كه اين هفت فصل نيز خود شامل قسمتهاي ديگري ميشود كه در ادامه مطالب به توضيح اين فصلها ميپردازيم:
فصل اول: آب از ديدگاه اسلام و ائمه
از قسمتهاي مهم اين فصل ميتوان به موضوعاتي چون: آب؛ اولين مايه خلق شده، آب مايه رفاه و آسايش بشر، آب باران و ثمرات آن و ... اشاره كرد.
فصل دوم: كليات ساوه
اين فصل يكي از مهمترين فصلهاي اين كتاب ميباشد چون در اين فصل به «حدود جغرافيايي ساوه، تقسيمات كشوري، هواشناسي و اقليم، رودخانهها، كوهها، بادها، تاريخ، تاريخچه بند شاه عباس، يخچالها، حمامها، آسيابهاي قديمي و آثار قديمي ساوه» اشاره شده است.
فصل سوم: تاريخچه آبرساني ساوه
اين فصل همانطور كه از نامش پيداست به «تاريخچه آب ساوه، قناتها، آب نيم منه، و ساوه قبل و پس از ساخت شبكه آبرساني» اشاره دارد. در اين فصل عكسها، توضيحات و مداركي از چگونگي آبرساني در زمان قديم و نام مشتركين، و نمودارهايي از تعداد چاهها و مقدار آب استخراج شده در شهر ساوه وجود دارد.
فصل چهارم: تاريخ آب از زبان بزرگان و اساتيد شهر
در اين فصل تعدادي از افراد قديمي و متخصص به توضيح وضعيت آب در پنجاه سال پيش، تاريخچه آب ساوه، ماجراي روحي كه آب ميدزديد، تقسيم بندي املاك ساوه قديم پرداختهاند، كه «ماجراي روحي كه آب ميدزديد!» به نظر جالب ميرسد. قسمتي از اين ماجرا به طور خلاصه در زير آمده است:
در زمان قديم ميبايست آب مصرفي خانه از طريق مجاري اصلي به سوي خانهها هدايت ميشده است، حمامي قديمي در محله قلعه نو وجود داشته كه ميبايست آب آن از روبروي ژاندارمري كه در زمان قديم قبرستان شهر بود پر ميشد. مسئول حمام كه كوره سوزان نام داشته شبانه به محل قبرستان ميرود و آب را هموار ميكند تا به طرف حمام سرازير شود و ميرود ولي پس از مدتي ميراب ( مسئول اصلي تقسيم كردن آب) سر ميرسد و جلوي آب را ميبندد و وقتي كوره سوزان ميبيند كه آب قطع شده است دوباره ميآيد و آب را هموار ميكند و ميرود ولي دوباره ميراب ميآيد و جلوي آب را ميبندد.
اين بار وقتي كوره سوزان ميبيند آب بسته شده به محل ميرود و آب را باز ميكند و در تابوتي كه در آن نزديكي قرار داشت رفته و ميخوابد هنگامي كه ميراب ميآيد از تابوت بيرون آمده و ميراب را ترسانده كه ميراب از وحشت غش ميكند و كوره سوزان با خيال راحت آب را به سوي حمام هدايت ميكند!!
فصل پنجم: خشكيدن درياچه ساوه رويا يا حقيقت
اين بخش كه به وسيله دكتر ذكايي ساوجي تهيه شده است منبع كامل و جالبي از درياچه قديم ساوه ميباشد كه شايد كاملترين منبع در مورد اين درياچه ميباشد. در ادامه اين بخش توضيحاتي نيز از قلعه «قيز قلعه» ميباشد كه گويي در آن زمان در لبه درياچه ساوه قرار داشته است.
فصل ششم: كوزهگري در ساوه
در زمانهاي گذشته كوزهگري يكي از كارهاي مهم مردم ساوه بوده است چون كوزهگري مرتبط با آب بوده و ميبايست اين شغل نيز در كنار ديگر شغلهاي قديمي وجود داشته باشد. اين بخش به توضيح سفالگري در ساوه، ماده اوليه و فنون كوزه گري، نقش كوزه، انواع آن و سفالينههاي ديگر، فروش كوزه و كوزهگران و موقعيت اجتماعي آنان، كاربردهاي مختلف كوزه و نمايش انواع عكسهاي كوزه و كارگاههاي كوزهگري پرداخته است.
اين فصل منبع خوبي براي تهيه تحقيق و مقاله براي دانشآموزان و دانشجويان در رابطه با كوزه و سفال ميباشد.
و فصل هفتم: آب انبارها از ديد فني
اين بخش به بررسي تعدادي از آب انبارهاي مهم و قديمي ساوه از قبيل: آب انبار مسجد جامع - آب انبار ميدان – آب انبار حاج ميرزا حسين عاملي – آب انبار چهار سوق پرداخته است كه كليه عكسها و نقشههاي مربوط به آنها وجود دارد.
در پايان نيز عكسها و تصاويري از اماكن ديدني و تاريخي، آب انبارها، پل سرخده، قيز قلعه بند شاه عباس و... وجود دارد كه همانطور كه توضيح داده شد كتابي كامل و مرجع براي اهالي ساوه ميباشد.
در پايان لازم ميدانيم از نويسندگان اين كتاب كه زحمات فراواني را براي جمع آوري اين مطالب كردهاند تشكر به عمل آوريم.
ا تشكر از ميثم تقوي (Meysam) جهت تهيه اين مطلب...
© کپی رایت توسط Savehsara - ساوه سرا کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مقالات فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است.
نوشته شده در تاریخ: 1384/12/25 (6245 مشاهده)
دستگاه
برنامهاذانگو ( تقویم واردات شرعی گویا ) برای ساوه
قبله نما سنگی در منازل قدیمی روستای الویر بخش خرقان
جهت قبله
قبله نما سنگی در منازل قدیمی روستای الویر بخش خرقان
پژوهش های باستان شناسان توماشک راه دوم اکباتانه به ری(راگا) از ساوه و بی شک از زرند می گذشته است که حدود 2700 سال سابقه تاریخی دارد.
نقش قبله در سلامت جسمی ومعنویت انسان وسلامت گوشت حلال
--------------------------------------------------------------------
گروه سلامت: حلال شدن گوشت شاید تنها دلیلی باشد که در نگاه اول برای انجام ذبح اسلامی حیوانات از سوی مسلمانان مطرح میشود، اما نتایج تحقیقات علمی در جهان با کیفیت بودن، ماندگاری افزونتر و نیز ذبح بدون درد چهارپایان را در ذبح اسلامی به اثبات رسانده است.
نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه
محمد شرافت