رونمایی از کتاب روستای اردمین

( بخش  نوبران شهرستان ساوه استان مرکزی جمهوری اسلامی ایران )

درگذر مان 

 اقدام شایسته فرهنگی مولفین کتاب 

شامل ده بخش شامل....

بصورت علمی وکاربری برای توسعه پایدار روستا

توسعه پایدار چیست؟ 

قابل استفاده فرهنگی  اجتماعی  اقتصادی  تاریجی جغر افیایی  سیاسی  ..شامل مردم شناسی  زبان شناسی  محیط  زیست    میراث فرهنگی   درمان داروهای گیاهی و سلامت ..

می‌توان این اقدام فرهنگی

الگویی علمی وکاربری برای کلیه روستاها

درسطح کشور باشد

آپلود عکس

آپلود عکس

فصل اول: اردمین دریک نگاه 

  فصل دوم: آشییق های موسیقی وادبیات آشیقی در اردمین   

فصل سوم :بازی های محلی روستای اردمین { اویونلار}

فصل چهارم : سروده هائی برای کودکان   

 فصل پنجم :مراسم های در اردمین 

  فصل ششم :  تایما جالار ( معمارها) مثللر (ضرب المثلها ) خوش وبشلر (محاوره های شفاهی )  قارغوشلار ( نفرینها )   

فصل هفتم : مشاغل اصلی اهالی در روستای اردمین   

 فصل هشتم : آشپزی  غذاهای محلی وشرینی ها وتنقلات   

فصل نهم :انواع گونه های گیاهی وجانوری   

 فصل دهم : ایثار گران اردمین 

 آپلود عکس

آپلود عکس

آپلود عکسارسال عکس : امیر جلال ساوجی

 

آپلود عکس

آپلود عکس

دکتر داود متظوری ساوجی 

https://www.aparat.com/v/mRjIO

 

ارزیابی الگو های مکانی محوطه های اشکانی بخش نوبران با استفاده 

مطالعات باستان شناسی استان مرکزی؛ چالش ها و چشم اندازها

خاندان افشار | دانشنامه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم

مطالعه و بررسی باستان شناسی شهرستان ساوه استان مرکزی

ویرانی در کمین برج ها و قلعه اردمین ساوه نشسته است - همگردی

قلعه آردمین در روستای آردمین ساوه - سایت اموزشی و مشاوره باستان ..

تجلیل از عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه محقق اردبیلی

اردمین در گذر زمان" رونمایی شد

ایسنا/مرکزی

 آئین رونمائی از کتاب "اردمین در گذر زمان"

با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی در روستای اردمین از توابع بخش نوبران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این آئین داود منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب به معرفی اجمالی روند فعالیت کارگروه تالیف کتاب در دو حوزه میدانی و کتابخانه ای پرداخت و اظهار کرد: این کتاب به صورت علمی و مستند تدوین شده است.

وی با اشاره به بعضی از مستندات مورد استفاده در کتاب به توصیف مختصری از چگونگی استقرار جمعیت‌های انسانی در منطقه اردمین و روستاهای اطراف از هزاره‌های قبل از میلاد مسیح تا دوران زندیه و قاجار با توجه به مستندات علمی پرداخت و گفت: این کتاب نه تنها در اردمین که در کل منطقه شمال غرب ساوه و حتی در استان‌های همدان، قزوین و مناطق ترک نشین می‌تواند مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

منظوری هدف از تالیف کتاب را ارائه مستندی فشرده و قابل اتکا از تاریخچه و سرگذشت و آداب و رسوم و آیین‌های زندگی مردم  این روستای کهن نه تنها به نسل جدید و آینده روستا، بلکه همه علاقمندان به تاریخ ایران دانست و افزود: در نگارش کتاب سعی شده حتی‌الامکان ساده نویسی، استدلال منطقی، بی‌طرفی، مستندنویسی وحفظ پیوستگی مطالب سر لوحه کار قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر خلاصه نویسی مطالب و فصول تلاش شد از حاشیه پردازی امتناع شود. کتاب حاضر با نام "اردمین در گذر زمان"در 10 فصل و پنج پیوست و قریب ۶۴ پانوشت مکمل مطالب اصلی، تدوین شده است. در فصل اول نگاهی گذرا داریم به جغرافیا و اماکن تاریخی و مذهبی و بیشنه فرهنگی نهایتا به بررسی قدمت، قومیت و نژاد مردمان خواهیم پرداخت و در فصل دوم با ادبیات شفاهی و آشیق‌های معروف روستا البته فقط در سنه‌های اخیر آشنا می‌شویم و در فصل سوم به بازیها بومی-محلی رایج و فصل چهارم به سرودهای کودکانه اختصاص یافته است.

او ادامه داد: در فصل پنجم شرح مختصری از مراسم مختلف عروسی و عزا و مناسبت‌های مختلف و در ادامه در فصل ششم به ضرب المثل‌ها و چیستان‌ها ... به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پرداخته و در فصل هفتم مشاغل مردمان روستا ذکر می‌شود.  

منظوری افزود: فصل هشتم به آشپزی و چگونگی تهیه غذاها و شیرینی‌جات محلی، فصل نهم به معرفی گونه‌های گیاهی وجانوری و نهایتاً فصل دهم به معرفی شهدا و جانبازان و آزادگان روستای اردمین اختصاص یافته‌اند. پیوست‌ها نیز به ترتیب در برگیرندۀ خلاصۀ اظهارنظرهای پیشکسوتان و اهالی در مصاحبه‌ها، معرفی اجمالی چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی هنری، سیاسی، ورزشی، و شاعران ونویسندگان، معلمین بومی، و طایفه‌های اردمین و نهایتا معرفی همراهان گروه تالیف و مصاحبه شوندگان است.

در این آئین تنی چند از اساتید دانشگاه به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.  اهدای لوح یادبود به برخی هنرمندان روستا و اهداء کنندگان عکس‌های قدیمی به گروه تالیف کننده کتاب، اجراء شاد شعر زیبای "منیم کندیم اردمین" (روستای من اردمین) توسط یکی از هنرمندان روستا و همخوانی حاضرین از دیگر برنامه‌ها بود.

انتهای پیام

رونمایی از کتاب اردمین در گذر زمان

کتاب اردمین در گذر زمان با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی در ساوه رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اراک -  مراسم رونمائی از کتاب اردمین در گذر زمان با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی این روستای تابع شهرستان ساوه برگزار شد.

در این مراسم منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب با اشاره به اینکه برای این کتاب، در دو حوزه میدانی و کتابخانه‌ای به صورت علمی و مستند در حوزه‌های مختلف تدوین شده است درباره این کتاب به شرح زیر توضیح داد.

کتاب حاضر با نام "اردمین در گذر زمان"در ۱۰ فصل و پنج پیوست و قریب ۶۴ پانوشت مکمل مطالب اصلی، تدوین شده است.

هدف از تالیف این کتاب ارائه مستندی فشرده و قابل اتکا از تاریخچه و سرگذشت و آداب و رسوم و آیین‌های زندگی مردم روستای کهن اردمین به نسل جدید و آینده روستا و همه علاقمندان به تاریخ ایران است.

در نگارش کتاب سعی شده حتی‌الامکان ساده نویسی، استدلال منطقی، بی‌طرفی، مستندنویسی وحفظ پیوستگی مطالب سر لوحه کار قرار گیرد.

در فصل اول نگاهی گذرا داریم به جغرافیا و اماکن تاریخی و مذهبی و بیشنه فرهنگی نهایتا به بررسی قدمت، قومیت و نژاد مردمان پرداخته شده و در فصل دوم با ادبیات شفاهی و آشیق‌های معروف روستا البته فقط در سنه‌های اخیر آشنا می‌شویم و در فصل سوم به بازی‌ها بومی-محلی رایج و فصل چهارم به سرود‌های کودکانه اختصاص یافته است.

در فصل پنجم شرح مختصری از مراسم مختلف عروسی و عزا و مناسبت‌های مختلف و در ادامه در فصل ششم به ضرب المثل‌ها و چیستان‌ها ... به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پرداخته و در فصل هفتم مشاغل مردمان روستا ذکر می‌شود.

فصل هشتم به آشپزی و چگونگی تهیه غذا‌ها و شیرینی‌جات محلی، فصل نهم به معرفی گونه‌های گیاهی وجانوری و نهایتاً فصل دهم به معرفی شهدا و جانبازان و آزادگان روستای اردمین اختصاص یافته‌اند.

منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب ادامه داد: پیوست‌ها هم به ترتیب در برگیرندۀ خلاصۀ اظهارنظر‌های پیشکسوتان و اهالی در مصاحبه‌ها، معرفی اجمالی چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی هنری، سیاسی، ورزشی، و شاعران ونویسندگان، معلمین بومی، و طایفه‌های اردمین و نهایتا معرفی همراهان گروه تالیف و مصاحبه شوندگان است.

روستای اردمین در ۵۸ کیلومتری شمالغربی ساوه واقع و وجود قلعه با برج‌های قدیمی و بقعه‌ی تاریخی امامزاده یوسف از نوادگان امام هفتم، نشان از قدمت این روستا دارد.

تهیه کننده :   محمد شرافت

جمعه 25 دی ماه سال 1400

روستای اردمین