رئیس دادگستری شهرستان ساوه با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیتهای فناوری در جهت ارائه خدمات مطلوب و بهینه، از برنامههای توسعهای قوه قضاییه در دوران تحول است، گفت: طبیعی است که برخی نواقص و ایرادات در ارائه خدمات از طریق دفاتر خدمات قضائی وجود دارد که با انعکاس به معاونت فناوری قوه قضایی، برطرف خواهد شد.
هادی ملکی شنبه پنجم تیرماه در جریان بازدید از دفاتر خدمات قضایی در شهر ساوه اظهار کرد: تشکیل این دفاتر در کنار آثار و نتایج خوب در ارائه خدمات به متقاضیان، تسریع در روند رسیدگیها، کاهش مراجعات به مراجع قضایی و ارتقای سطح رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی را به همراه دارد.
وی افزود: راه اندازی این دفاتر کمک شایانی به مردم و مجموعه دستگاه قضائی کرد و بار مراجعات مردم را به دادگستری کاهش داد. پیش از تاسیس این دفاتر روزانه مراجعات بسیار زیاد و بعضا بیموردی به دادگستری صورت میگرفت و موجب اتلاف وقت کارکنان قضائی شده و از طرفی ازدحام و شلوغی در دادگستری و دادسرا مشکلات خاصی به همراه داشت.
رئیس دادگستری ساوه با اشاره به فعالیت دو دفتر قضائی (سرخیل و شکری) در این شهرستان اظهار کرد: اعلام شکایت مردم و تقدیم دادخواست برای دادگستری، دیوان عدالت و دیوان عالی کشور از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت میگیرد و ممکن است در آینده نیز دسترسیهای بیشتری مثل دادسرای نظامی جهت شکایت از نیروهای نظامی نیز صورت گیرد.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضائی سرخیل نیز گفت: طراحی و تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور با هدف امکان طرح و پیگیری امور قضایی مراجعان به دستگاه قضا در فضای مجازی است و این دفاتر در واقع مربوط به بخش خصوصی و تحت نظارت قوه قضاییه هستند که مسئولیت پذیرش دادخواستها و شکایات و ... آحاد مردم و ارسال آنها به محاکم قضایی بصورت الکترونیکی را بر عهده دارند.
مصطفی سرخیل با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مشکلات دستگاه قضایی، اطاله دادرسی است، اظهار کرد: دقت، سرعت، سلامت و کیفیت بالا از ویژگیهای مهم خدمات ارائه شده در دفاتر قضائی و موجب تسریع در مراجعه مردم می شود چرا که این دفاتر از طریق درگاه سامانه خدمات الکترونیکی قضایی مبادرت به ثبت دادخواست، شکواییه، اظهارنامه، لوایح و سایرخدمات قضایی میکنند. دفتر خدمات الکترونیک قضایی در پیشرفت و سرعت رسیدگی به امور قضایی مردم، مؤثر بوده و مانع از صرف وقت و انرژی زیاد در امور دادرسی میشود.