علی سعیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی شخصیتی چند بعدی و بر جسته دارند؛فقیهی زمان شناس و آینده نگر ،سیاستمداری اخلاق محور وهوشمند،مدیری توانمند و اندیشمندی فرزانه و.... .
در میان گستره وسیع خصلت های شخصیتی رهبر معظم انقلاب ،خصایص اندیشه ای و ویژگی های ایده پردازانه ی ایشان بیش از هر چیز مورد غفلت واقع شده است .شخصیت اندیشمند و ابعاد گوناگون اندیشه های ایشان بعضا به شیوه ای خود خواهانه و نفع جویانه و به منظور تامین مصالح فردی و حزبی نادیده گرفته شده یا مورد تمسک سطحی ،شعاری و ابزاری قرار گرفته است.
نمونه های بسیاری وجود دارد که رهبر معظم انقلاب طرحی نو در افکنده اند و بحث تازه ای را آغاز نموده اند که می توانست دستمایه ای برای ایده پردازی های کلان و کاربردی قرار بگیرد ،اما رویکرد هایی سبب شده است که در عمل چنین اتفاقی نیفتد و فرصت به دست آمده به شیوه ای موثر و کارآمد مورد بهره برداری قرار نگیرد.
از این رو بیراهه نیست آگر ادعا کنیم که بعد اندیشه ای و خصلت های فکری رهبر معظم انقلاب ،مظلوم ترین بخش از ابعاد شخصیتی ایشان است و بیشترین بی مهری را به خود دیده است؛در حالی که توجه شایسته به اندیشه ها و ایده پردازی های ایشان میتواند قابلیت های جدیدی برای حل معضلات و مشکلات جامعه فراهم آورد .
علاوه بر رویکرد های سیاسی ،سطحی،شعاری و ابزاری به اندیشه های ایشان ،آنچه آشکار است و موجب بسط مناسب اندیشه های رهبر معظم انقلاب شده ،فقدان نگاه های روشمند ،منظم و دقیق به اندیشه های ایشان است.
رویکرد مقام معظم رهبری به مسائل گوناگون را می توان تحت عنوان کلی«آرمان گرایی واقع بینانه»درک و تبیین نمود ؛ایشان از یک سو در همه ی حوزه ها ،ذره ای از آرمان های اصیل اسلامی و انقلابی کوتاه نمی آید ،و از سوی دیگر این آرمان ها را در حوزه ی واقعیت ها و با توجه و شناخت دقیق واقعیت های عینی ،به شیوه ای عقلانی و معتدل پیگیری می کنند .درک این نکته در اندیشه های ایشان بسیار حیاتی است .
در این بخش به تبیین گوشه ای از مدیریت های مقام معظم رهبری در زمینه علمی ،فرهنگی،خارجی،امنیتی و ننظامی خواهیم پرداخت.
الف) مدیریت علمی
رهبر معظم انقلاب در دو دهه رهبری ،با تاکید بر تعامل حوزه ودانشگاه وتایید وتقویت جایگاه شورای انقلاب فرهنگی وتصریح بر ضرورت گشودن مرزهای دانش وعلم ،وتعقیب و پیگیری نسبت به نهضت نرم افزاری و تولید علم،کارنامه درخشانی را در تداوم حرکت امام به جای گذارده اند.معظم له بر اهمیت علم بارها تاکید کرده اند:
«حقیقتا امروز از آن روز هایی است که کسب علم ،فریضه ی شرعی است ؛علاوه بر اینکه فریضه ی اجتماعی هم هست.»
«اسلام جامعه ای را میخواهد که در آن علم بجوشد و بر پایه علم ،همه ی بنیان های اجتماعی نوسازی شود و پیش برود.»
«امروز تولید علم ،تولید کار ،تولید ابتکار،تولید کالا ،کالای مورد نیاز مردم،تولید انسان کار آمد ،تولید فرصت،هر کدام از اینها یک جهاد است .مجاهد فی سبیل الله تولید کننده است .باید هم علم را بیاموزیم هم علم را تولید کنیم.ما باید یک کشور عالم بشویم.»
تبیین نمونه هایی از ایفای نقش رهبری در مدیریت راهبردی
جنبش نرم افزاری و تولید علم
هر چند رهبر انقلاب از اول پذیرش این مسئولیت به کرات به مسئله ی پیشرفت علم و فناوری تاکید داشتند اما به طور خاص از اواخر دهه ی هفتاد با ابداع اصطلاح«جنبش نرم افزاری و تولید علم» مطالبات خود را در این موضوع و در راه پیشرفت کشور به طور مشخص تبیین کردند:
«امروز انتظار کشور ما از دانشگاه این است .دانشگاه بایدبتواند یک جنبش نرم افزاری همه جانبه و عمیق در اختیار این کشور و ملت بگذارد.»
«مسائل اصلی کشور ،مسئله اقتصاد و مسئله علم وارتقای پایه علمی دانشگاه ها و همان جنبش همه نرم افزاری است که ما بار ها در دانشگاه ها و در دیدار با دانشجویان و اساتید در میان گذاشته ایم.»«علم وسیله ارتقا است .باید علم را بدست آورد چاره ای نداریم.»«ما امروز احتیاج داریم روحیه ای را که بحمد اله در کشور ما بوجود امده حفظ کنیم ؛با مفاهیم اسلامی
در ست آشنا شویم ؛ارزشهای اسلامی را پاسداری کنیم و علم را برای ساختن دنیایی که اسلام برای ما تصویر کرده ،به کار گیریم.دنیایی را که اسلام برای مسلمین پیش بینی کرده، بدون علم نمیشود به دست آورد.آیه (لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون)که چند جا در قرآن تکرار شده ، یعنی ،غلبه فرهنگی بر همه دنیا و بدست گرفتن زمام هدایت مردم عالم و هدایت آنان به سمت نور و معنویت و تکامل الهی . رسیدن به این هدف بزرگ جز با کسب علم امکان پذیر نیست ؛یعنی با جا ماندن و بی سواد ماندن و در جا زدن از لحاظ علمی و همیشه محتاج و نیازمند و سائل به کف تولید کنندگان علم بودن ،امکان ندارد به آن هدف ها رسید .بنا بر این باید تولید علم کرد. »
«باید مغز های متفکر استاد و دانشجوی ما بسیاری از مفاهیم حقوقی ،اجتماعی وسیاسی را که شکل و غالب غربی آنها در نظر بعضی مثل وحی منزل است و نمیشود در باره اش اندک تشکیکی کرد ،در کار گاه های تحقیقاتی عظیم علوم مختلف حلاجی کنند ؛
روی آنها سوال بگذارند؛این جزمیت هارا بشکنند و راه های تازه ای پیدا کنند ؛هم خودشان استفاده کنند ؛هم به بشریت پیشنهاد کنند ؛امروز کشور ما محتاج این است ؛امروز انتظار کشور ما از دانشگاه این است .دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم افزاری همه جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا ان کسانی که اهل کار و تلاش هستند ،با پیشنهاد ها و با قالب ها و نو آوری های علمی خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه ی آباد و عادلانه ی مبتنی بر تفکرات و ارزش های اسلامی را بالا ببرند ؛امروز کشور ما از دانشگاه این را می خواهد.»