مهدی شارق
با توجه به درپیش داشتن انتخابات مجلس نهم و اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی و تاثیر آن بر تمام عرصه های زندگی روزمره مردم و با توجه به لزوم حضور آگاهانه و فعالانه مردم در انتخاب کاندیداهای اصلح،شرایط کاندایای اصلح را مورد بررسی قرار می دهیم.
1- وفاداری به اسلام و جمهوری اسلامی
در نظام اسلامی ایران که بر پایه توحید و ایمان به خدای تعالی استوار گشته است،اعتقاد به اسلام و شناخت آن به عنوان مکتبی که در تمام شئون زندگی انسان ها دارای برنامه و هدف است،و همچنین وفاداری به احکام آن،از شرایط بدیهی و اولیه نماینده مجلس است. حضرت امام خمینی (ره) بدین نکته چنین اشاره می فرماید:
((ملت مبارز متعهد،با مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروه ها،ـرای خود را به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی،وفادار باشند.انحراف از این مهم اسلامی،خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم است))
امام خمینی(ره) در عین اعتقاد به اسلام، اعتقاد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی را نیز شرط یک نماینده صالح در نظام اسلامی می داند:
((من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان،در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید... و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی آن متعهد باشند))
مقام معظم رهبری نیز در تحلیل این شرایط معتقدند:
((افرادی که تعهدی به اسلام ندارند و نسبت به مقررات اسلامی پای بند نیستند،در واقع دل دادگان سفره دشمنان انقلابند شایسته حضور در مجلس نیستند))
2- التزام و اعتقاد به ولایت فقیه
پوشیده نیست که امروزه،نبود رهبری واحد در جهان اسلام،از اسباب و علل ضعف و رکود مسلمانان است و در مقابل،وجود رهبری جامع الشرایط و فقیهی آشنا به احکام الهی،از مهم ترین عوامل به ثمر رسیدن حکومت دینی در کشور اسلامی ما بوده است.
ولایت فقیه جامع الشرایط،ضامنی است مطمئن براجرای احکام اسلام ناب محمدی در زمان غیبت امام معصوم(ع). از این روی،اعتقاد به مسئله رهبری و ولایت فقیه در امر حکومت و نظارت برآن،از اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت و نظارت بر آن،از اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت دینی است؛چرا که اساسا حکومتی که بر اساس تائید و تنفیذ ولی امر بر پانشده باشد و مجریان آن از چنین رابطه ای با ولی امر برخوردار نباشد،نمی تواند یک حکومت دینی باشد.بدین جهت امام خمینی(ره) در سفارش به مردم،وجود چنین شرطی را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی لازم و ضروری دانسته،می فرماید:
((ماا اوصاف رئیس جمهور و اوصاف و کلایی که بعد می خواهید ان شاء الله تعیین کنید،باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرق پرهیز کنید...(اصلح) شخصی است که تعهد به اسلام دارد؛اعتقتد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی،خاضع است و به اصل صد و دهم که ظاهرا راجع به ولایت فقیه است،معتقد است و وفادار است نسبت به او.یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید و گروه های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزید))
امام صادق(ع) در جواب عمر بن حنظله که از ایشان در مورد مراجعه به سلاطین یا قضات جور پرسید،چنین کاری را شدیدا منع نمود و دستور مراجعه به ولی فقیه جامه الشرایط را صادر کرد:
((در مواقع سردرگمی به راویان حدیث ما و آنان که در حلال و حرام احکام ما نظر می کنند و احکام ما را می شناشند،مراجعه کنید و به حکم آنان راضی باشید.من آنان را بر شما حاکم و ولی قرار دادم))
از این رو،اعتقاد به مساله ولایت فقیه و رهبری،اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت دینی می باشد،چرا که اساسا حکومتی که بر اساس تایید و تنفیذ ولی امر برپانشده باشد و مجریان ان اعتقادی به این اصل نداشته باشند،نمی توانند مجری و قانونگذار یک حکومت دینی باشند.
2- التزام و اعتقاد به ولایت فقیه
پوشیده نیست که امروزه،نبود رهبری واحد در جهان اسلام،از اسباب و علل ضعف و رکود مسلمانان است و در مقابل،وجود رهبری جامع الشرایط و فقیهی آشنا به احکام الهی،از مهم ترین عوامل به ثمر رسیدن حکومت دینی در کشور اسلامی ما بوده است.
ولایت فقیه جامع الشرایط،ضامنی است مطمئن براجرای احکام اسلام ناب محمدی در زمان غیبت امام معصوم(ع). از این روی،اعتقاد به مسئله رهبری و ولایت فقیه در امر حکومت و نظارت برآن،از اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت و نظارت بر آن،از اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت دینی است؛چرا که اساسا حکومتی که بر اساس تائیید و تنفیذ ولی امر بر پانشده باشد و مجریان آن از چنین رابطه ای با ولی امر برخوردار نباشد،نمی تواند یک حکومت دینی باشد.بدین جهت امام خمینی(ره) در سفارش به مردم،وجود چنین شرطی را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی لازم و ضروری دانسته،می فرماید:
((ماا اوصاف رئیس جمهور و اوصاف و کلایی که بعد می خواهید ان شاء الله تعیین کنید،باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرق پرهیز کنید...(اصلح) شخصی است که تعهد به اسلام دارد؛اعتقتد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی،خاضع است و به اصل صد و دهم که ظاهرا راجع به ولایت فقیه است،معتقد است و وفادار است نسبت به او.یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید و گروه های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزید))
امام صادق(ع) در جواب عمر بن حنظله که از ایشان در مورد مراجعه به سلاطین یا قضات جور پرسید،چنین کاری را شدیدا منع نمود و دستور مراجعه به ولی فقیه جامه الشرایط را صادر کرد:
((در مواقع سردرگمی به راویان حدیث ما و آنان که در حلال و حرام احکام ما نظر می کنند و احکام ما را می شناشند،مراجعه کنید و به حکم آنان راضی باشید.من آنان را بر شما حاکم و ولی قرار دادم))
از این رو،اعتقاد به مساله ولایت فقیه و رهبری،اساسی ترین شرایط یک کارگزار در حکومت دینی می باشد،چرا که اساسا حکومتی که بر اساس تایید و تنفیذ ولی امر برپانشده باشد و مجریان ان اعتقادی به این اصل نداشته باشند،نمی توانند
مجری و قانونگذار یک حکومت دینی باشند.امید است با انتخابی صحیح وبرگرفته از آمیزه های دینی و با تاء سی از دستورات ائمه اطهار وبنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی(ره) ورهبر معظم مجلسی قوی یکپارچه ومتحد داشته باشیم انشائالله
مهدی شارق : حقوقدان ومشاور حقوقی