معاون ساخت و توسعه آزادراهها با اشاره به پیشرفت 88 درصدی قطعه دوم آزادراه ساوه-همدان به عنوان بخشی از راه کربلا، از اتمام کل این قطعه و اتصال به همدان تا بهمنماه امسال خبر داد.
حسن احمدی نوری درباره پروژههای آزادراهی کشور و پیشرفت فیزیکی آنها اظهار داشت: توسعه کریدورهای ترانزیتی در راستای توسعه جابهجایی کالای کشور و ترانزیت، یکی از اولویتهای اصلی دولت در بخش حمل و نقل است.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی تکمیل تمامی خطوط کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب را اعم از آزادراه، ریل و جاده در دستور کار خود قرار داده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها تصریح کرد: در بخش توسعه آزادراهی کشور و ساخت آزادراههای جدید، سیاست دولت حضور 50 درصدی بخش خصوصی و مشارکت 50 درصدی دولت است.
بهرهبرداری از قطعه دوم آزادراه ساوه ـ همدان تا بهمن امسال
احمدی نوری با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 757 کیلومتر آزادراه در دست مطالعه و اجرا است، افزود: مسیر آزادراهی ساوه به همدان حدود 175 کیلومتر است که قطعه اول آن به طول 90 کیلومتر سال گذشته بهرهبرداری شد و قطعه 2 آن به طول 85 کیلومتر در بهمنماه امسال تحویل خواهد شد که پیشرفت مناسب بسیار مطلوبی دارد.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: مجموع این پروژه در استان مرکزی 90 کیلومتر است همچنین 85 کیلومتر از این آزادراه در استان همدان واقع شده است.
احمدینوری اظهار داشت: شروع آزادراه مذکور در شمال شهرک صنعتی کاوه از آزادراه تهران - ساوه منشعب شده و انتهای آن در کوریجان به بزرگراه همدان - روعان متصل میشود.
وی با اشاره به تأمین بهموقع اعتبارات این پروژه، افزود: قطعه دوم از گردنه دخان آغاز شده و تا همدان ادامه دارد؛ این قطعه نیز به عنوان یکی از پروژههای مهر ماندگار در نظر گرفته شده است؛ این پروژه در طول چهار سال حدود 38 درصد پیشرفت داشته که با قرار گرفتن در زمره پروژههای مهر ماندگار سرعت دو برابری را تجربه کرده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ادامه داد: در این قطعه 50 کیلومتر از مسیر در حال انجام است و هماکنون وارد 25 کیلومتر بعدی شدهایم.
احمدی نوری با بیان اینکه بیش از 500 دستگاه انواع ماشینآلات جادهسازی و 1200 پرسنل اجرایی در کارگاههای این پروژه فعال است از پیشرفت 88 درصدی کل این پروژه خبر داد و گفت: به دلیلی شرایط جوی مناطق سردسیر سعی میکنیم این پروژه به سرعت در روزهای عادی که بارش نزولات جوی وجود ندارد، اجرایی شود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با بیان اینکه 250 پل در این آزادراه وجود دارد، تصریح کرد: همچنین روزانه 500 متر مکعب عملیات بتنریزی در این پروژه انجام میگیرد.
احمدی نوری با بیان اینکه کل این پروژه به آزادراه کربلا نامگذاری شده است، تصریح کرد: آزادراه ساوه - همدان به عنوان بخش عمده و مهمی از آزادراه غرب کشور به عنوان قسمتی از آزادراه کربلا است.
آزادراه ساوه - همدان به منظور رفع تنگناها و گرههای راههای اصلی غرب کشور و دسترسی سریع به مناطق مذکور، کوتاه کردن زمان مسافرت و بالأخره امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه و به عبارت دیگر احیاء جاده ابریشم مدنظر قرار گرفته است.
بنابراین گزارش با احداث آزادراه مذکور طول مسافت از تهران به همدان از 325 به 300 کیلومتر و زمان سفر از 230 به 180 دقیقه برای وسائل نقلیه سواری کاهش مییابد.