رئیس شورای اسلامی شهر ساوه با اشاره به جمعآوری اطلاعاتی در خصوص مساحت دقیق بافتهای فرسوده و قدیمی با اجرای کامل طرح ممیزی ساوه اظهار کرد: اجرای این طرح پیشرفت و توسعه را برای ساوه درپی دارد و با در دست داشتن اطلاعات بدست آمده از این طرح می توان از تسهیلات خوبی که دولت برای نوسازی املاک در اختیار می گذارد بهرهبرداری مناسب کرد.
رضا دربان در حاشیه بازدید از ستاد ممیزی شهر ساوه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، افزود: براساس ماده یک قانون نوسازی و عمران شهری، تأمین نیازهای شهری، احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارکها و تأمین پارکینگها، حفظ و نگهداری پارکها و اماکن عمومی و مراقبت از رشد متناسب و مدرن شهرها از وظایف شهرداری هاست.
وی افزود: به لحاظ انجام صحیح وظایف، باید اطلاعات لازم به روز باشد که این مهم توسط ممیزی شهر انجام میشود تا با برآوردی که انجام میشود نیازهای شهری شامل توسعه و احداث معابر، نوسازی محلات، مراقبت در رشد متناسب و موزون شهر، برنامهریزی در عملیات عمرانی و نوسازی شهر به نحو بهینه و مطلوب صورت گیرد.
دربان با اشاره به اینکه مجموعه این امور با هدایت واحد نوسازی شهرداری و دعوت از مجری طرح "شرکت خرم طرح" آغاز شده است، گفت: از آنجائیکه این شرکت سابقه درخشانی در اجرای این طرح در بسیاری از شهرهای کشور داشته است لذا این مهم را در شهر ساوه نیز عملیاتی کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: با توجه به تغییر طرح جامع و طرح تفصیلی شهر و افزایش مقدار آن، مجری طرح علاوه بر وظایف محوله، کار به روز رسانی وضعیت حریم شهری جدید مطابق با نقشههای تفصیلی را انجام داده و این اطلاعات وارد رایانه شده است.
دربان با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان در اجرای مطلوب این طرح تاثیر گذار در تصمیمگیریهای مدیریت شهری خاطرنشان کرد: همکاری شهروندان در اجرای کامل این طرح ضمن تحقق کامل اهداف مورد نظر، پیشرفت و توسعه شهری را در پی دارد.
دربان تصریح کرد: لازم میدانم از مسوول نوسازی شهرداری ساوه آقای مهندس محسن مددی که با جذب پیمانکار مجرب و کاردان، زمینه عملیاتی شدن پروژهای که سالهای سال بود با وقفه روبرو بود و در نهایت در دوره سوم شورای اسلامی شهر محقق شد را فراهم کرد نهایت تقدیر و تشکر را بعمل آورم.
به گزارش ایسنا، مسوول واحد نوسازی نیز در گفتو گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به همت شهردار و صدور مجوزات قانونی از سوی شورای اسلامی شهر جمعآوری اطلاعات و تجدید ممیزی شهر ساوه در محدوده قانونی انجام شد و امیدواریم با این اقدام در راستای تکمیل شهرداری الکترونیک گامی بلندتر برداشته و با جمعآوری بانک اطلاعاتی کامل خدمت بیشتر و بهتری را به شهروندان ساوه ارائه کرده باشیم.
محسن مددی افزود: نه تنها ممیزی شهر ساوه با در نظر گرفتن دو منطقه و 22 محله انجام شده بلکه نقشه جدید شهر نیز بهنگام شده که خدمات ویژهای را در آیندهای نه چندان دور در برخواهد داشت که می توان به مواردی همچون GIS ، بلوکبندیها و محله و منطقه بعدی جدید شهر اشاره کرد.
وی بیان کرد: پرونده های املاک موجود در شهرداری در راستای انجام ممیزی جدید اسکن خواهد شد و با کدهای جدید، نوسازی و تعویض پوشهها و زونکنها ساماندهی خواهند شد.
مددی از شهروندان ساوجی خواست در راستای عمران و آبادانی بیشتر شهر با پرداخت به موقع عوارض نوسازی که از این پس به صورت جدید در سطح شهر توزیع میشود اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی خرم طرح و مجری طرح ممیزی و تجدید ممیزی شهر ساوه نیز در خصوص چگونگی انجام عملیات طرح ممیزی شهر ساوه و پیشرفت فیزیکی آن گفت: با عنایت به ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب هفتم آذرماه 1347 و اصلاحات بعدی آن کلیه شهرداریهای مشمول کشور مکلفند هر پنج سال یکبار با رعایت مقررات مربوطه نسبت به ممیزی و انجام ممیزی اقدام کنند و در این راستا در شهر ساوه نیز که ظاهراً قبل از انقلاب اسلامی مشمول این طرح بوده تا کنون، این دومین بار است که عملیات طرح ممیزی و تجدید ممیزی از کلیه اراضی و املاک و مستحدثات و تأسیسات واقع در محدوده قانونی شهر انجام میشود .
محمد والینژاد افزود: این شرکت پس از طی تشریفات قانونی و عقد قرارداد با شهرداری ساوه در نیمه دوم سال 1389 پس از بکار گیری حدود 253 نفر کارشناس و کاردان (در سه مرحله ) از دانشجویان دانشگاهها و به هنگام کردن نقشه شهر و با تعیین خط محدوده قانونی و خدماتی و همچنین خطوط محلات و مناطق و اختصاص شماره های پنج رقمی به بلوکهای شهر که دارای دو منطقه و هر منطقه یازده محله (جمعاً22 محله ) و بیش از یکهزار و 700 بلوک و حدوداً 120 هزار ملک شامل مسکونی، تجاری، اداری، باغات، فضای سبز، آموزشی، بهداشتی، بانکها و سایر کاربریهاست با انجام ممیزی نسبت به جمع آوری اطلاعات و برداشت میدانی اقدام کرده و فرمهای ممیزی املا ک و کسب و پیشه، فهرست املاک پرسشنامه معابر، کلاسهگزاری، کدبندی را انجام داده و به تفکیک مناطق و محلات از زونکنهای رنگبندی شده در ستاد ممیزی شهرداری جاگذاری کرده و در حال حاضر کاربران این شرکت بوسیله حدود سی دستگاه رایانه مشغول ثبت این اطلاعات هستند و تا کنون نیز تعداد یکهزار و 171 بلوک و بیش از شصت هزار ملک ثبت شده است و کاربران در دو شیف صبح و بعد ظهر در ستاد ممیزی انجام وظیفه میکنند.
وی بیان کرد: شهرداری هر پنج سال یک بار موظف به انجام تجدید ممیزی است و تا مادامی که تجدید ممیزی انجام نگیرد تجدید ممیزی قبلی دارای اعتبار خواهد بود .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ارزیابی وی از مزایای چنین اقدامی در شهر گفت: یک شهرداری موفق شهرداری است که دارای سازمان ممیزی درآمد و نوسازی پویا و فعال باشد زیرا این سازمان قلب شهرداری است، چون اطلاعاتی که هنگام گزارشگیری بدست میآید 70 درصد اطلاعات نقشه GIS را داراست و همچنین اقدامات این سازمان هماهنگی بین ادارات و سازمانهای ذیربط نظیر ثبت اسناد و املاک، شرکتهای آب و فاضلاب، گاز، مخابرات و برق با هماهنگی شورای اسلامی شهر برای صدور مجوزهای مورد نیاز را تسهیل میکند.
والینژاد در خصوص همکاری شهروندان، ادارات و مدیران در اجرای این طرح نیز گفت: در ابتدای کار به علت عدم اطلاع شهروندان در به هنگام کردن نقشه شهر با مشکلاتی روبرو شدیم ولی در نهایت این پروژه با همت و تلاش شبانهروزی و کمک شهردار و سرپرست ستاد ممیزی و نماینده دادستان، معاونین شهردار و رییس و اعضای شورای اسلامی شهر با موفقیت به پایان رسید.