بوي مهر در كوچه ها و خانه ها پيچيده، بچه ها براي نشستن بر نيمكت كلاسها بي تابي مي كنند. برگ هاي زرد و خسته پاييزي، آرام بر زمين مي نشينند تا خاطرات تكرار نشدني كلاسهاي روز اول مهر و جنجال دوست داشتني حياط مدرسه را در ذهن ما دوباره زنده كنند. تلاش و تكاپوي والدين و بچه ها براي تهيه مايحتاج تحصيلي به اوج رسيده و خانواده ها هم اين روزها حسابي سرشان شلوغ و لحظات شيرين اضطراب آغاز مدرسه به سرعت مي گذرند. تهيه لباس، كيف و كفش، سرويس رفت و برگشت و محل مدرسه، ذهن والدين را درگير كرده و بوي خاطره انگيز كيف و كفش نوي مدرسه در خانه ها به مشام مي رسد. خيلي ها دلشان براي دلهره مشق دبستان و انتظار خط قرمز معلمان بر دفترشان تنگ شده. دلواپسي هاي كودكانه شب امتحان و ترس تمام نشدن تكاليف عقب افتاده را همه ما دوست داريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، كارشناسان معتقدند كه سه رأس مثلث تعليم و تربيت، شامل خانواده، مدرسه و دانش آموز، مهمترين اركان نظام آموزشي و تربيتي جوامع در فرايند "اجتماعي شدن افراد" تلقي مي شوند.
در همين ارتباط يك معلم نمونه كشوري در گفتگو با خبرنگار ايسنا، با تأكيد بر اينكه مدارس اصلي ترين آژانسِ جامعه پذيري افراد هستند، سال تحصيلي 92-91 را به دليل اجراي نظام جديد تحصيلي، سالي پر التهاب براي معلمان و خانواده ها پيش بيني كرد ولي در عين حال از خانواده ها خواست به امانتداري معلمان اعتماد كنند زيرا يك معلم ، دانش آموز را چون فرزند خود دانسته و همچون شمع ، حيات خود را وقف پيشرفت آنان مي كند.
محمدرضا فتحي با اشاره به ضرورت از سرگيري مبازرات علمي در مدارس كه طي سالهاي پيش در قالب "آزمون مسير دانايي" در مدارس استان مركزي برگزار شد، افزود: بدنه آموزش و پرورش به دليل درگير شدن با مشكلات حاشيهاي و دخالت در اموري كه وظيفه ذاتي اين نهاد نيست مدتهاست كه از پرداختن به وظايف اصلي خود دور مانده اما، برگزاري مسابقات علمي فراگير در همه مقاطع تحصيلي، افكار معلمان و محصلان را قوياً به سوي كسب طراوت علمي و بازنگري در شيوههاي سنتي ياددهي و يادگيري سوق خواهد داد كه از اهداف تحول بنيادين نظام آموزشي محسوب مي شود.
وي تصريح كرد كه اين آزمون، معلمان سنتي را حداقل با سئوالات مدرن آشنا خواهد كرد و دانشآموزان را براي حضور در مسابقات و رقابتهاي بزرگي كه در مسير زندگي خواهند داشت آماده ميكند و لذا در ذات خود، كسب يك نوع مهارت ساده زندگي است.
دبير مدارس ساوه همچنين با استقبال از وعده ممنوعيت انتشار پيك شادي در ايام نوروز از سوي وزارت متبوعش گفت: متأسفانه در غالب تصميم گيريهاي آموزشي و تربيتي، ديدگاه معلمان لحاظ نمي شود كه اين، مهمترين عامل شكست برنامه هاي جاري و ساري در بدنه دستگاه و نهايتاً تحميل فشارهاي مضاعف بر پيكر اين تشكيلات است زيرا در نهايت، اين معلمان هستند كه برنامه ها و مقررات را اجرا مي كنند، نه مسؤولان و مديران.
فتحي رويكرد هوشمند سازي مدارس استان مركزي در سال جديد را مطلوب توصيف كرد و درباره جايگاه جديد معلمان در سال تحصيلي جديد گفت: بر خلاف دوران گذشته، اكنون معلمان داراي رقباي قدرتمندي چون ماهواره، رايانه، اينترنت و فناوري رسانه هاي ديجيتال هستند كه بر رفتار و افكار دانش آموزان تأثير گذاشته، براي آنها الگو سازي مي كنند لذا قشر معلم، ديگر مانند سالهاي قديم از آن اقتدار سنتي و مرجعيت تام علمي برخوردار نيست؛ اگرچه معلمان، هنوز مورد اعتماد ترين طبقه اجتماعي هستند.
معلم نمونه كشور در پايان به خبرنگار ايسنا گفت: مسائلي چون کهنه بودن اهداف و تمرکز مدیریت در آموزش و پرورش ، عدم رابطه برنامه ها با نیازهاي جاري، کمبود فضای آموزشی، عقب ماندگی مدرسه از تحولات اجتماعی، كهنگي کتب درسی بويژه در علوم پايه، مشكل عدم بهره گیری از اوقات فراغت محصلان، مسائل معیشتی معلمان، کمبود نیروی متخصص و تجهیزات آموزشي، عدم همکاری متقابل خانواده و مدرسه، مشکلات سبك جديد زندگی و مخصوصاً پيامدهاي آپارتمان نشيني و كمبود مشاوران ماهر و نبود روانشناس حرفه اي در سطح مدارس را از جمله مشكلات برجسته آموزش و پرورش دانست كه حل آنها نيازمند عزم همگاني در سطح كلان جامعه است.
وي اظهار اميدواري كرد كه تغييرات بنيادين نظام تحصيلي بتواند به رشد و بالندگي جامعه مسلمان ايراني در سالهاي آتي منجر شود.