يكشنبه 4 آذر 1403 | Sunday 24 November 2024

تمامی اخبار

فرماندار زرندیه گفت: نگاهی به سخنان رهبر معظم انقلاب و نظام فكری ایشان درباره‌ی رشد و پیشرفت علمی در كشور نشان می‌دهد كه ایشان علم و فناوری را عامل اقتدار ملت ایران می‌دانند. عبارت «العلمُ سلطانٌ» كه بارها از سوی ایشان عنوان شده است، به‌خوبی نشان می‌دهد كه جامعه‌ی اسلامی باید مقتدر باشد. از نگاه ایشان، برای این اقتدار به علم و فناوری پیشرفته نیاز است.
علی رضا هدایتی به مناسبت فرا رسیدن سالروز جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی با طرح این سوال که علم اقتدارآفرین چگونه علمی است، افزود: باتوجه به سخنان معظم له برای این علم دو ویژگی اساسی میت‌وان متصور شد؛ نخست این‌كه روند تولید آن «جهاد علمی» است. یعنی این علم با جهد و تلاش و در مقابله‌ی با دشمن و در مبارزه با او تولید می‌شود. ویژگی دوم هم «نافع بودن» علم است.
وی بیان کرد: برای این‌كه علم ما تبدیل به نفع برای جامعه بشود، باید بین مراكز تولید علم ما -دانشگاه، حوزه، مؤسسات پژوهشی و حتی محققین و دانشمندان- و مراكز مصرف‌كننده‌ی علم كه بخش‌های مختلف جامعه هستند، ارتباط مناسبی شكل بگیرد. تولیدكننده‌ی علم باید با توجه به نیاز مصرف‌كنندگان علم تولید كند. مصرف‌كننده هم باید بتواند به‌راحتی و در چهارچوب یك سامانه‌ی هوشمند نیاز خود را به تولیدكننده‌ی علم منتقل كند.
وی اظهار کرد: بنابراین برای تولید علم نافعی كه به اقتدار جامعه‌ی ایرانی بینجامد، ما نیازمند توجه در هر سه حوزه‌ی «عرضه‌ی دانش»، «تقاضای دانش» و «ارتباط بین عرضه و تقاضای دانش» هستیم. یعنی سیاست‌های ما در بخش تولید علم باید از آن‌گونه تولید علم و دانشی حمایت كند كه پاسخ نیاز و تقاضای جامعه‌ی ما باشد؛ خواه این تقاضا معطوف به مسائل و چالش‌های امروز باشد خواه ناظر به نیازها و فرصت‌های آینده‌ی كشور. همین‌طور باید برنامه‌هایی را طراحی كرد كه جامعه بتواند به‌راحتی نیازها و تقاضای علمی خود را به تولیدكنندگان دانش سفارش دهد و عرضه بتواند با تقاضا ارتباط برقرار كند.
این مقام مسوول تصریح کرد: «ارتباط صنعت و دانشگاه» یكی از حلقه‌های تولید و مصرف علم در كشور است؛ ارتباطی كه حاصل نیاز بخش صنعت و توانایی تولید علم در دانشگاه‌ها است. دانشگاه می‌تواند برای صنعت نیرو تربیت كند، برای رفع مشكلات صنعت مشاوره بدهد و راهبردهای جدید تولیدی را در اختیار صنعت بگذارد. دانشگاه برای این‌كه بتواند پاسخگوی نیازهای صنعت باشد، باید نگاه خود را معطوف به جامعه‌ی ایران و مسائل و نیازهای آن كند و برای جامعه تولید علم كند. در غیر این صورت علم تولیدشده در دانشگاه به كار صنعت و جامعه نمی‌آید، بلكه دانشگاه علمی را تولید كرده كه مورد استفاده‌ی دیگر جوامع است یا این‌كه اساساً بی‌استفاده خواهد بود.
وی افزود:برای بهبود رابطه‌ی نظام «عرضه‌ی دانش» و نظام «تقاضای دانش» و به طور خاص، بهبود رابطه‌ی صنعت و دانشگاه نیاز است تا به غیر از نهادهای مستقیم زیرمجموعه‌ی خود این دو نظام، نهادهای واسطی زیرمجموعه‌ی نظام ارتباطی بین این دو بخش وجود داشته باشند تا سازوكارهای ارتباطی محقق شود.
وی بیان کرد:در این بین جهاد دانشگاهی که در پي فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني – قدس سره- درتاريخ 23/3/59 مبني بر تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي ، به منظور تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب فرهنگي ، تاسيس و پس از پشت سر گذاشتن تغییراتی به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي ، خدماتي كشور معرفي شد و دو وظيفه عمده انجام تحقيقات علمي و فعاليت‌هاي فرهنگي برعهده دارد.
فرماندار زرندیه خاطر نشان کرد: وقتی علم و ایمان در كنار تلاش و كوشش در راه خدا قرار گیرد، یك جوهری را به وجود می‌آورد كه هر فردی این گوهر را پیدا كند مي‌تواند منشا بزرگترين تحولات گردد و بدنه‌ی جهاد دانشگاهی بر اساس همین جوهر يعني«ایمان» و «علم» و «تلاش و كوشش فی‌‌سبیل‌الله» تشكیل شده است، برهمين اساس توانايي حمايت از توليد(صنعت) و سرمايه هاي ملي و ايجادحلقه ارتباط بين صنعت و دانشگاه را دارد.
وی گفت: نظام جمهوری اسلامی طی سی‌وسه سال گذشته مسیر دستیابی به دانش‌های نوین را پیموده و این علوم را یكی پس از دیگری در اختیار ‌گرفته است. دانشمندان جوان ایرانی به طور جدی در پی دستیابی به این دانش‌ها هستند و بحمدالله به مراحل خوبی از آن دست یافته‌اند و مسیر برای آنها هموار شده است.
وی اظهار کرد: فشارها و تحریم‌های اقتصادی مانند تحریم بانك مركزی و تحریم فروش نفت متوجه این هدف است كه مانع از پیشرفت‌های پیاپی ایران در دستیابی به دانش‌های نوین گردد. اقتصاد مقاومتی دقیقاً در چنین شرایطی معنی می‌یابد. یعنی در شرایطی كه كشور تحت تهاجم اقتصای است و متقابلاً به دنبال مأیوس كردن دشمن از دستیابی به نقشه‌هایش است.
وی افزود:تجربه‌های گذشته ثابت كرده كه ما می‌توانیم در قبال این تهاجم دشمن مقاومت كنیم. ما در دوران دفاع مقدس با دستمان خالی توانستیم با مقاومت هشت ساله‌ی خود به جایی برسیم كه دشمن را مجبور به شكست و پشتیبانان او را دچار یأس كنیم.
هدایتی با بیان اینکه امروز نيز برای رسيدن به اقتدار علمي لازم است مراحلي را بپیماییم، گفت: اولاً خودمان را از محصولات این فناوری‌های جدید مستغنی كنیم تا از اتكا به كالاهای خارجی بی‌نیاز شویم.ثانیاً باید بتوانیم خود دانش را تجاری‌سازی كنیم. به این معنی كه افراد بااستعداد كشورهای مسلمان و كشورهای جهان سوم را كه نمی‌خواهند زیر پرچم استكبار جهانی باشند، به ایران دعوت كنیم تا با گذراندن دوره‌های تحصیلی، دانش به آنها انتقال پیدا كند و این علوم از دست چند كشور پیشرفته‌ی خاص غربی خارج شود.
وی با اشاره به اینکه باید محصولات این شركت‌های دانش‌بنیان را تجاری‌سازی كنیم، گفت: یعنی علاوه بر این‌كه این كالاها در عرصه‌ی داخل مورد استفاده قرار دهیم، در عرصه‌ی بین‌المللی هم به عنوان یك رقیب قدرتمند عرضه كنیم. از آن‌جا كه معمولاً تولیدات داخلی ما می‌تواند ارزان‌تر از تولیدات كشورهای پیشرفته‌ی صنعتی به بازارهای جهانی عرضه شود، ما می‌توانیم با عرضه‌ی این محصولات نیاز كشورهایی را تأمین كنیم كه این نیازشان سبب وابستگی آنها به كشورهای صنعتی شده است.
هدایتی خاطر نشان کرد:به این ترتیب می‌توانیم از وابستگی آنها بكاهیم و موجبات ارتباط و تعلق خاطر آنها به جمهوری اسلامی و ملت ایران را فراهم آوریم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group