یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در حوزه تولید فرش در ساوه با اشاره به الگوی نوین مشاغل خانگی در کشور، گفت: در اجرای این طرح باید به گونه ای فرهنگ سازی شود تا مردم بدین باور برسند که در خانه هم می شود شغل پایدار و درآمدزایی مناسب ایجاد کرد.
سعید فرخ مدیرعامل شرکت تعاونی متین فرش کاوه که در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده و در حوزه تولید فرش و تابلو فرش دستباف از صفر تا صد، فعالیت میکند، در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در این شرکت برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی گفت: سالانه بیش از ۱۵۰ متر مربع فرش کرک و ابریشم، ۵۰ مترمربع فرش درشت بافت(خرسک) و تابلوفرش و ۱۰۰ مترمربع گلیم در این کارگاه ﻫﺎﻱ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ و روانه بازار مصرف میشود.
وی در خصوص همکاری این مجموعه با جهاددانشگاهی نیز گفت: همکاری این شرکت با جهاد دانشگاهی در قالب تفاهمنامه انجام می شود و درصدد هستیم تا تولیدات و مشاغل خانگی را به روز کرده و با ساماندهی هرچه بهتر زحمتکشان این عرصه، این صنعت را تقویت کرده و منجر به ایجاد اشتغال بیشتر شویم.
او ادامه داد: از جمله مفاد این تفاهمنامه ایجاد بازار فروش اینترنتی برای توسعه فعالیتها با رصد دقیق بازار مصرف توسط جهاد دانشگاهی است که این طرح بسیار طرح تاثیرگذار و کارآمدی خواهد بود، چرا که تولیدکنندگان و کارآفرینان عموما به صورت سنتی و قدیمی و با تکیه بر تجربه امور تولید را پیش میبرند در حالی که این ظرفیت که در آن افرادی تحصیلکرده و توانمند در عرصه بروزرسانی و اطلاع رسانی حضور دارند میتواند کمک بالقوهای برای تولیدکنندگان و مهمتر از آن بافندگان و زحمتکشان مشاغل خانگی باشد و محصولات آنها را تحت پوشش قرار داده و از آنها حمایت کند.
فرخ در ادامه به مشکلات موجود اشاره کرد و افزود: کمبود و نبود بافنده فرش مهمترین مانع و مشکل پیش روست که انتظار میرود سازمانها و نهادها برای همکاری هرچه بیشتر در این خصوص فرهنگ سازی کنند تا هنر فرش در آینده کمرنگ نشود و از دست نرود.
وی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: مواد اولیه را به صورت خام از بازار قم و کاشان تهیه و رنگرزی کرده و در اختیار بافندگان قرار می دهیم که در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد.
او در خصوص بازار فروش نیز گفت: بازار فروش این کارگاه ﻫﺎﻱ ﺧﺎﻧﮕﻲداخلی بوده و فروش محصول به تجاری که متقاضی خرید فرش هستند و با مراجعه اقدام به خرید میکنند انجام میشود و درآمد حاصل از آن رضایت بخش بوده است، البته مدتی به دلیل شرایط کرونایی مشکلاتی به وجود آمد، اما خوشبختانه با سعی و تلاش بر مشکلات شرایط کرونایی فائق آمدهایم.
این پیشران فعالیت در طرح مشاغل خانگی در ادامه گفت: بخشی از فروش نیز از طریق شرکت در نمایشگاهها و همایشها بوده است. البته مدتی است که تعطیلات متاثر از شروع ویروس کرونا مشکلاتی را در این خصوص برای برپایی نمایشگاهها و همایشها ایجاد کرده است که امیدواریم با همکاری با نهاد جهاد دانشگاهی این مشکل را برطرف کنیم.
وی افزود: ایجاد بازار مصرف کمک بزرگی برای تولیدکنندههاست تا بتوانند میزان تولید و اشتغال را افزایش دهند و این یکی از اهداف اجرای این طرح است که با ایجاد سامانه اینترنتی دلالان را حذف می کند و محصول به صورت مستقیم با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت به دست مشتریان داخل و خارج از کشور می رسد. از طرفی تقویت و ایجاد این طرح به نفع تولیدکنندگان خواهد بود و مهمتر از آن این هنر و میراث فرهنگی با ارزش حفظ خواهد شد.
فرخ با تاکید بر اینکه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی موجب ایجاد و تقویت فرهنگ اشتغال در خانواده خواهد شد، افزود: فرهنگسازی در اجرای این طرح ملی زمینه ایجاد تحولات اجتماعی در ساختار اشتغال جامعه را فراهم خواهد کرد از این رو این طرح میتواند علاوه بر توسعه اشتغال پایدار خانگی موجب بهبود فرهنگ کسب و کار شود.
وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی تاکنون در زمینه های مختلفی ورود کرده و در انجام ماموریت هایی که به عهده این نهاد انقلابی واگذار شده موفقیت آمیز عمل کرده است. امیدواریم اجرای موفق این طرح ثمرات و برکات زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد.
گفتنی است که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرحهای قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.
به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعهای، واسطهای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.
ضمنا جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهرهمندی از ظرفیتهای تمامی سازمانهای دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقههای مفقوده و خلا طرحهای مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.