پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: میگرن در گروه سردردهای گوارشی قرار می‌گیرند که در این سردردها تا وقتی عملکرد معده مختل یا دچار سوءمزاجی است، سردرد نیز ادامه دارد و هر زمان که حال معده بهتر شود، سردرد نیز برطرف خواهد شد.

ناصر رضایی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم درباره ارتباط سردرد با بیماری‌های گوارشی اظهار داشت:‌ پژوهش‌های بسیاری در زمینه همراهی سردرد با علائم گوارشی صورت گرفته و در منابع طب سنتی سردرد ناشی از اختلال‌های گوارشی مشخص شده است که درباره آن راه کارهایی برای درمان تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی ایران سردرد را به 28 نوع تقسیم می‌کند، بیان داشت: حکمای طب سنتی ایران  سردردها را مشارکتی یعنی ناشی از اختلال در دیگر اندام‌های بدن می‌دانند که نقش دستگاه گوارش و معده، رحم در زنان، طحال، کلیه‌ها و حتی ریه و قلب پررنگ‌تر است که اختلال‌های گوارشی بخش زیادی از سردردها را به خود اختصاص داده است که به سر‌دردهای گوارشی معروف است.
دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران اضافه کرد: این نوع سردرد که با علایم خاص خود شناخته می‌شود و همیشه در کنار آن، علایم و دلایل واضح گوارشی در شرح حال بیمار و معاینات پزشک وجود دارد، توسط داروهای مؤثر بر دستگاه گوارش بهبود پیدا می‌کند ولی ممکن است در یک بیمار، علایم گوارشی به همراه سردرد وجود داشته باشند، اما اختلال گوارشی عامل سردرد نبوده و بیمار، سردرد غیرمشارکتی داشته باشد.

رضایی‌پور افزود: بخش بزرگی از سردردها «میگرن» نام دارد که بسیار شایع است در گروه سردردهای گوارشی قرار می‌گیرند که در این سردردها تا وقتی عملکرد معده مختل است یا دچار سوءمزاجی است، سردرد نیز ادامه دارد و هر زمان که حال معده بهتر شود، سردرد نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که تشخیص سر درد باید توسط پزشک حاذق باشد، عنوان کرد: همراهی سردرد و علایم گوارشی، به معنی سردرد مشارکتی نیست و باید با گرفتن شرح حال دقیق، میان انواع سردرد افتراق داده شود که این مهم تنها از عهده پزشکان متخصص دانشگاهی طب سنتی ایران برمی‌آید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group