پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

سردار سرتیپ پاسدار « موسی کمالی» روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: تامین سرباز مورد نیاز نیروهای مسلح به دنبال سیر نزولی موالید کشور با مشکل مواجه شده است.


سردار کمالی با بیان این که حذف کسر خدمت شامل افرادی که در پایان سال 92 وارد خدمت شده اند، نخواهد شد، اضافه کرد: بر اساس بند الف ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی 24 ماه است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد، ستادکل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر از 24 ماه تغییر دهد.

سردار کمالی اضافه کرد: در سال های گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح، مدت خدمت سربازی بین 14 تا 18ماه بود.

وی ادامه داد: هم اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق سه ماه کسر خدمت صورت می گیرد و خدمت بین 18 تا 21 ماه است.

سردار کمالی با بیان این که آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی 22 آبان ماه سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت: تاکنون سه آیین نامه این قانون تحت عناوین آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیین نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: البته دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت نیز در دست بررسی است.

سردار کمالی پیش بینی کرد که حدود 20 تا 25 درصد معافیت های پزشکی کاهش یافته و مابقی آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سیر مراحل تصویب قرار گرفته تا زمینه اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.

وی درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی؛ مدت خدمت سربازی 24 ماه است اما در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد، ستادکل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد.

سردار کمالی با اشاره به سیر نزولی موالید در کشور ، گفت: موالید سال 1359 حدود دو میلیون و 451 هزار نفر، سال 1360 حدود دو میلیون و 419 هزار نفر، سال 1363 دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 1365 دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 1368 یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 1370 یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 1374 یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 1378 یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 1380 یک میلیون و100 هزار نفر بوده است.

وی گفت: تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود؛ در مرحله اول نیروی محل خدمت ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و غیره و محل آموزش آن ها مشخص می شود، در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: پادگان های آموزشی در بعضی شهرها وجود دارد ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست.

سردار کمالی اظهارداشت: جوانان وقتی به پادگان های عجب شیر، بیرجند یا کرمان معرفی می شوند، نگران می شوند در حالی که آن ها بعد از آموزش تقسیم می شوند همان گونه که وقتی فردی به پادگانی در تهران اعزام می شود، ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر معرفی شود.

وی ملاک تقسیم مشمولین را نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار داشته و وضعیت خود سرباز از جمله تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی برشمرد و گفت: تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود بکار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای ندهد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به جوانان و خانواده های آنها توصیه کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است، توجهی نکنند.

سردار کمالی با بیان این که ستاد کل این خبرها را نیز رصد می کند،گفت: افرادی که بدون اطلاع از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود، اعلام می کنند؛ خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود، انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عالم غیرواقعی این سخنان خوب است اما بر اساس واقعیات موجود، سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند.

سردار کمالی گفت: اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش یابد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.

وی با بیان این که حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است، گفت: این حقوق با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در مورد کاهش مدت خدمت سربازان متاهل گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است.

سردار کمالی تصریح کرد: البته معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان، سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است.

وی گفت: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.

سردار کمالی درباره قوانین سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام شد سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند، مورد عفو قرار می گیرند براین اساس انتظار می رفت این افراد مراجعه کنند اما برخی افراد اعلام حضور نکردند.

وی ادامه داد: در این زمینه مجوز دیگری صادر شد مبنی بر این که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر فردی که مراجعه کند، مشمول عفو خواهد شد و اگر فردی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی و درباره بکارگیری او تصمیم گیری شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره خرید خدمت سربازی گفت: خرید خدمت سربازی به دلیل تبعیض آمیز بودن مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است.

سردار کمالی اضافه کرد: البته در مورد مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.

وی گفت: استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است چرا که 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آن ها غیبت می کنند و تعداد افرادی که اصلا مراجعه نمی کنند، بسیار محدود است.

سردار کمالی در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: قانون سه برادری از سال 90 لغو شد چرا که نیروی مازاد نداریم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group