جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

کارشناس دارویی شبکه بهداشت زرندیه گفت:‌ متاسفانه در دسترس بودن مُسکن‌ها سبب شده ما به پیا‌م‌های بدن توجهی نداشته باشیم و فقط درصدد باشیم هر چه سریعتر از احساس ناخوشایند درد خلاص شویم.

 

 

محسن اشعه شعار در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، ‌گفت:‌ دو دسته از داروهای پر مصرف به نام مُسکن‌ها و آرام بخش و خواب آورها شیوع زیادی در خوددرمانی دارند.

 

وی افزود: مُسکن‌ها شامل استامینوفن، آسپرین، بروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و مفنامیک اسید به عنوان داروهای پرمصرف که غالبا در خوددرمانی دردها استفاده می‌شود، شناخته شده است.

 

اشعه شعار با بیان اینکه درد احساس ناخوشایندی است که معمولاً حاوی دو پیام برای شخص است، اضافه کرد:‌ درد یا ناشی از خستگی است که به فرد هشدار می‌دهد که نیاز به استراحت دارد یا حاوی این اخطار است که عضوی از بدن دچار اختلال یا عفونت شده که نیاز به درمان دارد.

 

این کارشناس دارویی شبکه بهداشت زرندیه با بیان اینکه هر سردردی که بیش از یک روز و هر دردی که بیش از 5 روز طول بکشد، حتماً نیاز ارجاع به پزشک دارد، ‌اظهار کرد: به طور کلی مصرف مُسکن‌ها می‌توانند سبب آسیب جدی به کبد، کلیه و دستگاه گوارش شوند و مصرف بی‌رویه استامینوفن می‌تواند سبب آسیب به کبد شده و همین طور مصرف آن در کسانی که ناراحتی کبدی دارند، ممنوع است.

 

وی اضافه کرد:‌ مصرف آسپیرین در کودکان و کسانی که مبتلا به آسم هستند، ممنوع است و هم‌چنین مصرف مُسکن‌هایی از قبیل آسپرین، بروفن، مفنامیک اسید و ... می‌تواند سبب زخم‌های گوارشی و خونریزی گوارشی شود، بنابراین باید از مصرف طولانی مدت آنها خودداری شده و از آنجا که این مُسکن‌ها از طریق کلیه دفع می‌شوند، مصرف بی‌رویه آن‌ها می‌تواند باعث آسیب رساندن جدی به کلیه شود.

 

اشعه شعار از آرام بخش و خواب آورهایی مانند آلپرازولام، دیازپام، کلونازپام و ... به عنوان دیگر داروهای پرمصرف که غالبا جهت خوددرمانی استفاده می‌شود،‌ نام برد و گفت:‌ امروزه بی‌خوابی به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برآورد شده تنها در انگلستان حدود 8 میلیون نفر برای خوابیدن مشکل دارند، افزود: بی‌خوابی ممکن است به صورت موقت برای شخص پیش آید، اما اگر بیشتر از یک هفته طول کشید، باید به پزشک مراجعه کرده و علت اصلی آن که می‌تواند افسردگی یا استرس باشد را درمان کرد.

 

وی یادآوری کرد: مصرف آرام بخش‌ها، خود می‌تواند بی‌خوابی را تشدید کند، چرا که عارضه اصلی آرام بخش‌ها، تضعیف سیستم عصبی و افسردگی است و افسردگی می‌تواند بی‌خوابی را تشدید کند.

 

به گفته وی، وابستگی به دارو، فراموشی و کم شدن حافظه، سرگیجه، خواب آلودگی در طول روز و . . . از دیگر عوارض آرام بخش‌هاست.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group