جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

امروزه با پیشرفت های روزافزون صنعتی زندگی انسان ها دچار تغییراتی شده به گونه ای که استفاده از قلیان به سفره خانه ها، قهوه خانه ها، تفرجگاه ها و اماکن تفریحی راه باز کرده است.

به گزارش ایرنا، طی چند سال اخیر استفاده از قلیان در جامعه ایرانی نیز افزایش یافته و برخی از اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به گمان این که مصرف آن خطری ندارد، آن را به صورت یک سرگرمی پذیرفتند.

هم اکنون استفاده نوجوانان و جوانان از قلیان بیشتر شده و جزو جدایی ناپذیر از محافل دوستانه برخی از آنان شده است.

شماری از شهروندان ساوه معتقدند، منع استفاده از قلیان در اماکن عمومی و تفریحی باید پیگیری و بصورت گسترده اطلاع رسانی شود.

یک شهروند ساوجی گفت: مسوولان ذی ربط باید بطور جدی با این مشکل اجتماعی که در حال فراگیر شدن است، برخورد کنند.

ˈاحمد خدابندهˈ افزود: هشدار دادن و نصب بنر در سطح شهر به تعداد محدود در خصوص مضرات استفاده از قلیان کمترین کاری است که می توان برای رفع این آسیب اجتماعی انجام داد.

وی بیان کرد: مجوز راه اندازی سفره خانه ها و قهوه خانه ها که برای تجمع جوانان و مصرف قلیان صورت می گیرد نیازمند بررسی و بازنگری است.

یکی دیگر از شهروندان ساوه گفت: مصرف قلیان از سوی جوانان در اماکن تفریحی و عمومی، رستوران ها و بوستان ها زیبنده این شهر نیست.

ˈمریم کریمیˈ افزود: در سال های اخیر بدلیل کم توجهی برخی مسوولان گرایش جوانان به استفاده از قلیان آن هم در انظار عمومی گسترش یافته است.

وی ضمن اظهار گلایه از وضعیت بوجود آمده، بیان کرد: انجام این کار باعث ایجاد نگرانی در خانواده ها و برهم زدن چهره شهر می شود.

وی خواستار رسیدگی مسوولان مربوطه به این امر شد و بیان کرد: مصرف قلیان در گرایش افراد به سمت مواد مخدر موثر است، از این رو برخورد با این آسیب اجتماعی ضروری است.

یک محقق و استاد دانشگاه در ساوه گفت: زیان مصرف قلیان بیشتر از استعمال سیگار است.

ˈعباس احمدیˈ افزود: هر مصرف کننده سیگار و قلیان به طور حتم معتاد نمی شود اما در گرایش مصرف کنندگان به مواد مخدر موثر است.

وی اظهار کرد: مسوولان باید جذابیت های بیشتری را در انجام امور ورزش، محافل هنری، فرهنگسراها و تشکل های دسته جمعی ایجاد کنند تا جوانان میل کمتری به استفاده از سیگار، قلیان و مواد مخدر داشته باشند.

وی در مورد رواج مصرف سیگار و قلیان در میان بانوان جوان، اظهار کرد: در فرهنگ ما استفاده از سیگار در بانوان نسبت به سایر کشورها کمتر است اما این مهم در سال های اخیر افزایش یافته است.

یک پزشک نیز در این خصوص می گوید: کسانی که قلیان را به شکل تفننی استفاده می کنند وقتی به سطح خونی خاص نیکوتن می رسند، راهکار آسانتری را که همان مصرف سیگار است برای رفع نیاز خود در نظر می گیرند.

ˈمسعود خالصیˈ افزود: اعتیاد در مصرف قلیان با روی آوردن فرد معتاد به استعمال سیگار نمایان می شود.

وی اظهار کرد: نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، تولید گاز CO2 و مکش های ریوی، سرطان های مختلفی را برای افراد قلیانی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: درجه حرارت و دود ناشی از تنباکو در سیگار حدود 200 درجه سانتی گراد است و این دما در قلیان بسیار بالاتر درجه بندی شده است.

خالصی گفت: تحقیقات نشان داده است که کشت مواد داخل لوله قلیان، حاوی صدها نوع قارچ است و این میکروب ها به راحتی توسط دود وارد دستگاه تنفسی بدن شده و سبب ایجاد عفونت های مزمن می شوند.

وی افزود: شخص در ابتدای مصرف متوجه بیماری خود نمی شود اما سال ها بعد به دلیل نفوذ میکروب ها و قارچ ها در لایه های مختلف ریه به بیماری هایی مانند برونشیت و سرطان مبتلا می شود.

کارشناس فرهنگی تبلیغات اسلامی ساوه نیز گفت: در سال های اخیر گرایش جوانان به مصرف قلیان به ویژه در مکان ها تفریحی و نشست های دسته جمعی رواج یافته است.

ˈاکبر رضاییˈ با اشاره به این که مصرف قلیان به نوعی آسیب اجتماعی تلقی می شود، افزود: در این خصوص چندین مورد گفتمان دینی با عنوان ˈقلیانˈ برای دانش آموزان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: مقابله با قلیان نیازمند همکاری و تعامل سازنده دستگاه های اجرایی و نهادینه کردن فرهنگ سوء مصرف آن در جامعه است.

معاون صنعت، معدن و تجارت ساوه نیز گفت: استعمال قلیان در قهوه خانه ها منع قانونی ندارد.

ˈعباس خلیلیˈ افزود: دستورالعمل جدیدی مبنی بر منع قانونی به هنگام صدور مجوز قهوه خانه ها اعلام نشده است.

وی اظهار کرد: ارتقای آگاهی افراد در خصوص مضرات استعمال قلیان در کاهش این امر موثر است.

رییس مرکز بهداشت ساوه نیز گفت: مصرف دخانیات باعث بروز و گسترش برخی از بیماری ها از جمله سرطان، عفونت های ریوی و گوارشی می شود.

ˈرضا نظریˈ افزود: طبق قانون استفاده از قلیان در اماکن عمومی و قهوه خانه ها ممنوع است و مجوزی در این خصوص داده نمی شود.

وی با اشاره به این که این قانون از سه ماه قبل ابلاغ و در حال اجرا است، اظهار کرد: پیش از این صدور مجوز برای قهوه خانه ها برای استعمال قلیان مشکلی نداشت.

وی بیان کرد: به قهوه خانه های فعال در این شهرستان که مبادرت به این امر می کنند اخطار اولیه داده شده است تا نسبت به جمع آوری واحد صنفی مذکور اقدام کنند.

رییس اتحادیه صنف چلوکبابی که قهوه خانه های ساوه نیز در این رسته قرار گرفته است، گفت: هم اکنون 48 قهوه خانه دارای پروانه کسب و 15 واحد غیرمجاز در این شهرستان فعال است.

ˈعلی اصغر شوکتˈ افزود: 21 پرونده برای اخذ مجوز نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به این که عرضه چای بدون قلیان در قهوه خانه ها سودی به همراه ندارد، اظهار کرد: قهوه خانه های ساوه با هدف عرضه قلیان در این شهر دایر می شوند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ساوه نیز گفت: در زمان حاضر طرح مبارزه با عرضه و استعمال قلیان در این شهرستان اجرا نمی شود.

سرهنگ ˈمحسن نادریˈ افزود: اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی این شهرستان در خصوص تعطیلی یا هشدار مغازه ها و قهوه خانه ها مسوولیت دارد.

از: الهام حمیدزاده

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group