جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

به نیمه های ماه مهر که پا می گذاریم برداشت دانه خوش آب و رنگ خداوند نیز آغاز می شود.

 

دانه ای با جثه کوچک که خواص درمانی و غذایی آن به حدی است که می‌تواند ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در بدن کنترل کند. پسته ای سبز و سرخ رنگ که بر دستان پینه بسته کشاورزان و باغداران استان مرکزی لبخند می زند.استان مرکزی به مدد کشاورزان و باغداران ساوه ای و زرندیه ای سالهاست که جزو استان های تولیدکننده پسته از نوع بهترین در کشور شناخته شده است و سالانه بیش از 70 درصد تولیدات این مناطق به خارج از کشور صادر می شود.

برداشت پسته که در اوسط مهر در استان مرکزی آغاز می شود تا نیمه های آبان ادامه دارد و بر اساس پیش بینی های مسئولین جهادکشاورزی استان، برآورد می شود تا پایان فصل برداشت، حدود دو هزار تن پسته خشک حاصل شود.

حسن شریفی سرپرست جهادکشاورزی ساوه با بیان اینکه، شهرستان ساوه داراي حدود دو هزار هکتار باغ پسته است افزود: از ارقام مهم و صادراتي پسته ساوه مي توان به احمد آقايي، فندقي، كله قوچي و...اشاره کرد که سالانه بیش از 1500 تن آن به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.

کم آبی مهمترین مشکل/ پسته ای که با پسته کرمان تفاوت ندارد

از ویژگی های پسته ساوه، می توان به برداشت و پوست گيري، شستشو و مرحله خشک اشاره کرد که پس از عمليات سورتينگ جهت مصارف داخلي يا صادرات به مبادي مربوطه ارسال مي شود.

گرچه ساوه پایانه صادراتی پسته ندارد و محصولات بیشتر از تهران به کشورهای مختلف صادر می شود با این حال تلاش کشاورزان تولید محصول باکیفیت برای داخل و خارج است تا با حفظ هویت پسته زرندیه که تفاوتی با پسته کرمان به لحاظ طعم، شکل و اندازه ندارد در بازار حفظ شود.

 

تولید پسته در این شهرستان چون دیگر محصولات کشاورزی با چالش هایی روبروست که در صورت کاهش مشکلات تولید می تواند تا دوبرابر افزایش یابد.

دایره مشکلات پسته کاران متنوع است از نبود پايانه‌هاي صادراتي تا ناکافی بودن سيستم‌هاي حمل‌ونقل که البته شاخص ترین مشکل کم آبی است که دامن کشاورزان را گرفته و تولید را تهدید می کند.

زحمت زیادی می کشیم تا خنده پسته ها را ببینیم

زرندیه ای یکی از کشاورزان پسته کار است که با نشان دادن دست های پینه بسته اش، می گوید: ما زحمت زیادی می کشیم تا خندیدن این پسته ها را ببینیم اما چندسالی است که کم آبی مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده است و منجر به خشک شدن درختانی که با زحمت زیاد به مرحله باردهی رسیدند شده است.

وی با استمداد از مسئولین برای حل این مشکل می افزاید: تولید هر کیلو پسته نیازمند بیش از پنج متر مکعب آب است که اکنون با مشکل تامین روبرو هستیم.

استفاده از پساب ها، راه حل کم آبی

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس هم با بیان اینکه، پسته کاری به عنوان یک کشاورزی صنعتی شناخته می‌شود و ضمن اینکه باعث توسعه منطقه می‌شود برای کشور ارزآوری نیز دارد افزود: تولید پسته با دیگر محصولات تولیدی در عرصه کشاورزی قابل مقایسه نیست چرا که اشتغالزایی بیشتری را همراه با توسعه منطقه به همراه خواهد داشت.

شهلا میرگلوبیات با اشاره به مشکل کم آبی که پسته کاران با آن روبرو هستند، تصریح کرد: یکی از راهکارهای حل این مشکل اختصاص سهمی از پساب جنوب تهران برای حوزه کشاورزی است که این موضوع را از طریق وزارت نیرو به جد پیگیری خواهم کرد.

 

توسعه آبیاری قطره ای راه حل دیگر

اکبری از دیگر پسته کاران ساوه ای توسعه آبیاری قطره ای را نیز از دیگر راهکارها دانست و گفت: توسعه آبیاری قطره ای نجات بخش کشاورزی از رکود و خشکسالی است.

وی با بیان اینکه با توجه به کم آبی های موجود که در حال افزایش نیز هست افزود: آبیاری قطره ای یکی از راه حل های کاهش تهدیدات کم آبی است که تحقق آن نیازمند حمایت کشاورزان و دادن تسهیلات است.

هر سه کیلو پسته تازه، یک کیلو پسته خشک/ تفاوت قیمت رنجی که کشاورز به جان می خرد

محمود بارانی از پسته کاران زرندیه ای با بیان اینکه، پسته درخت دیرزایی است که پس از هفت سال محصول می دهد و باغدار باید تلاش زیادی برای به بار نشستن آن بکند، گفت: از هر سه کیلو پسته تازه یک کیلو پسته خشک بدست می‌آید.

وی افزود: بیشترین چیزی که باغداران پسته را رنج می‌دهد اختلاف قیمت محصول در طول یکسال زراعی است که از کنترل خارج شده و باغدار نمی‌داند در چه زمانی باید محصولش را به فروش برساند زیرا در زمان برداشت قیمت‌ها به شدت افت کرده و بعد از گذشت مدتی که محصول از دست کشاورز خارج شد قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این امر انگیزه کشاورز برای تولید کاهش می دهد.

افزایش 13 درصدی تولید پسته با وجود مشکلات

فرماندار زرندیه که یکی از شهرستان های ساوه است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: شهرستان زرندیه دارای هفت هزار و 400 هکتار باغ پسته است که با فراهم شدن شرایط مناسب و تامین آب، این میزان قابلیت رشد چشمگیری دارد و تولید افزایش پیدا می کند.

علیرضا هدایتی افزود: با این حال با تلاش کشاورزان و مراقبت آنان در طول زمان کشت، تولید امسال زرندیه نسبت به سال گذشته با افزایش 13 درصدی روبرو ست.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین محصول کشاورزی در شهرستان زرندیه پسته است و این شهرستان رتبه نخست تولید پسته ارگانیک کشور را دارا است که  تنها باغات پسته دشت سلطان احمدلو تاکنون زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر را فراهم کرده است.

 

ساوه مستعد سرمایه گذاری

ساوه و شهرهاي استان مركزي اولين شهرهايي بودند كه به دليل نزديكي به پايتخت و وجود آب و هواي مناسب محل سرمايه‌گذاري كشاورزان كرماني شدند. مهم‌ترين مناطق پسته خيز كشورمان در حال حاضر ساوه، قم و كاشان هستند كه بخش قابل‌توجهي از محصول را توليد مي‌كنند.

اکنون در تمامي نقاط اطراف كوير مركزي ايران پسته‌كاشته مي‌شود كه هيچ تفاوتي با پسته‌كرمان ندارداما مهم‌ترين مزيت پسته ساوه و زرنديه ارگانيك بودن اين محصول است زيرا اين مناطق آلودگي‌هايي را كه كرمان دارد نداشته و نيازي به سمپاشي محصول نيست به همين دليل محصول ارگانيك توليد مي‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group