جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

شهر ساوه در شمال استان مرکزی در عین جذب مهاجران داخلی و خارجی در آن، این روزها مهمانهای ناخوانده ای دارد که وجود این متکدیان به عنوان مهمانان سرزده این شهر که بیشتر آنها ساوه ای نیستند، چهره این شهر کوچک صنعتی را خدشه دار کرده و همچنین ساوه ای ها را دل آزرده می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید به دلیل همین دل آزردگیها و مشکلات بود که جلسه ساماندهی متکدیان ساوه با حضور فرماندار ویژه این شهر و مسئولینش برگزار شد تا چاره ای برای رفع این صحنه های ناخوشایند بجویند.

در این جلسه احمد آزاد فرماندار این شهر با بیان اینکه، تکدی گری نه تنها چهره این شهر را می آزارد بلکه زمینه بزهکاریی را ایجاد کرده است که باید با ساماندهی وضعیت این آسیب های بعدی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ساوه شهری با اصالت و دارای چهره های شاخص فرهنگی، علمی و دینی است، گفت: باید با ساماندهی وضعیت موجود شرایط زندگی سالمتر را در این شهر فرهنگی و دینمدار ایجاد کرد.

افرادی که برای گدایی به ساوه می آیند

آزاد اضافه کرد: تعدادی از متکدیان، مهاجران ایرانی و تعدادی را نیز مهاجران خارجی تشکیل می دهند که برای گدایی و اغلب در فصل گرم سال به ساوه می آیند.

وی با اشاره به صنعتی بودن شهر ساوه افزود: افراد زیادی برای کار به ساوه می آیند در عین حال نباید اجازه داد که افرادی برای گدایی به این شهر صنعتی بیایند و البته باید راهکارهای درست کاهش این آسیب جستجو و اجرا شود.

خانم عبدی از شهروندان ساوه ای در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، از دیدن هر روزه گدایان بیزارم از مسئولین خواست که جلوی فعالیت انان را بگیرند.

وی با بیان اینکه شهر ساوه یک شهر صنعتی است افزود: صنعت در ساوه باید باعث حضور نیروهای کاری و تلاشگر شود و به جا نیست با حضور این افراد چهره خدشه دار شود.

تکدی گری معضل امروز شهرها

تکدی یکی از پدیده های اجتماعی که در سطح شهر، شهروندان را از همان ابتدای صبح که از خانه خارج می شوند متاثر و آزرده خاطر می کند.

و همه ما گاه و بیگاه در سطح شهر کودکان خردسال دختر و پسری را می بینیم که با چهره ژولیده و لباس های کهنه اما با حالتی معصومانه در حال گدایی هستند، پیرمردان و پیرزنانی را می بینید که با التماس و اصرار تقاضای کمک می کنند، مکرر در فضای شهر در سرمای سوزان زمستان و در گرمای طاقت فرسای تابستان زنانی را با بچه های شیرخواره در بغل نظاره گریم که در حال گدایی هستند.

امروزه تکدی گری به صورت سازمانی در آمده و ما با پدیده «حرفه‌ای» شدن تکدی گری روبرو هستیم و البته در بسیاری از موارد، باندهای مافیایی به سازماندهی این افراد می‌پردازند و در واقع بسیاری از متکدیان، مزدبگیران این باندهای مافیایی اند که تنها به ساوه اختصاص ندارد و در همه شهرها با این پدیده روبرو هستیم که در نگاه اول جمع آوری این افراد به ذهن می رسد.

برخی متکدیان نیازمند نیستند

رئیس بهزیستی ساوه با بیان اینکه وظیفه جمع آوری متکدیان در این شهرستان بر عهده شهرداری هاست، افزود: پس از جمع آوری و انجام بررسی های لازم، افراد به سازمان های مربوطه معرفی می شوند مانند افراد متخلف و مجرم که به نیروی انتظامی، معلول به بهزیستی و نیازمندان به کمیته امداد امام خمینی (ره) تحویل داده می شوند.

رضوان ابطحی اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده بیشتر متکدیان این شهرستان برای کسب و کار از سایر اقصی نقاط کشور به ساوه مهاجرت کرده اند و برخی از آنها نیز از وضع مالی مناسبی برخوردار هستند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group