سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

بنای قدیمی و اولیه مسجد امام رضا(ع) ساوه واقع در خیابان طالقانی ابتدا در سال1336 توسط فردی به نام حاج سیف اله اسماعیلی ساخته شد و از آن پس این مکان به نام مسجد حاج سیف اله شهرت یافت. این مسجد در طول سال‌های پس از ساخت با پیگیری هیئت امناء شاهد تغییرات و گسترش بسیاری در ابنیه و فضاهای جانبی شده که مسجد را به یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین مساجد شهر ساوه به لحاظ معماری داخلی تبدیل کرده است.

 

 

این مسجد یکی از مساجد فعال و با برنامه در زمینه انجام مراسم مذهبی و برگزاری امور فرهنگی است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، بنای اولیه مسجد احداثی توسط حاج سیف اله اسماعیلی دارای 80 مترمربع شبستان و140مترمربع حیاط بود که پس از مدتی و با کمک خیرین، شبستان این مسجد در ضلع غربی گسترش یافته وبه فضای آن اضافه شد تا اینکه پس از اجرای طرح تعریض بلوار آیت آلله طالقانی مقداری از حیاط مسجد تخریب و حیاط آن به مقدار قابل توجهی کاهش یافت .

 

این مسجد در گذشته علاوه بر محل برگزاری نمازهای یومیه بصورت جماعت و نمازها و مراسم و کلاس‌های قرآن در ماه مبارک رمضان و مراسم احیاء در شب های قدر مکانی برای استقرار شوراهای محله و نیز محل جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی شهروندان به جبهه های حق علیه باطل بود.

 

همچنین تعدادی از جوانان این مسجد و محله طالقانی در هشت سال دفاع مقدس باحضور در جبهه ها به درجه رفیع شهادت نائل شدند و در حال حاضر نیز علاوه بر انجام فرایض دینی و مراسم مذهبی و ملی بویژه در ایام ماه مبارک رمضان و محرم و صفر، مکانی برای مشارکت شهروندان در عرصه سیاسی و انتخابات است.

 

در سال 1347 با حضور یکی از مداحان به نام کشوری تفکر ایجاد هیئت به نام امام رضا(ع) شکل گرفت و پس از اهداء قطعه زمینی در ضلع غرب مسجد که در ایام محرم محل برگزاری عزاداری و سوگواری سالار شهیدان برای اهالی و شهروندان شود حسینیه ( تکیه ) تشکیل شد. این حسینیه بصورت روباز بوده و هرساله توسط عزاداران با چادر و بصورت خیمه گاه مسقف می شد که در سال 1358 با کمک خیرین حسینیه مسقف و مراسم عزاداری در این مکان برگزار می شد. در ادامه، همسایگان مسجد و خیرین در ضلع شمال مسجد قطعه زمینی را جهت ایجاد آشپزخانه و محل طبخ غذا برای عزاداران اهدا کردند.

 

هیئت امام رضا(ع) به عنوان یکی از بزرگترین هیئت های شهر ساوه دارای برنامه های عزاداری برای ائمه معصومین(ع) بویژه سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است.

 

این برنامه ها از یک هفته قبل از شروع ماه محرم با برنامه سیاه پوشان آغاز و با آوردن علم در روز سوم محرم و عزاداری و سخنرانی توسط یکی از اساتید دانشگاه در دهه اول در محل مسجد و حرکت در مسیرهای عزاداری در سطح شهر در روز عاشورا ادامه می یابد.

 

پس از اتمام روز عاشورا و از دهه دوم تا آخر ماه صفر مراسم عزاداری بصورت هفتگی و شب‌های جمعه در منازل عزاداران آن حضرت برگزار می شود.

 

پس از جنگ تحمیلی و گسترش تفکر ایجاد کانون های فرهنگی در مساجد، کانون فرهنگی امام رضا(ع) توسط تعدادی از جوانان فعال در مسجد و هیئت امام رضا(ع) تاسیس و در دو بخش برادران و خواهران شروع به فعالیت کرد.

 

این کانون از بدو تاسیس و با حمایت هیئت امناء مسجد مهمترین هدف خود را جلب و جذب جوانان و نوجوانان محله جهت حضور در برنامه های پیش بینی شده و استفاده و بهره مندی آن ها قرار داد که با ایجاد فضاهایی از قبیل کتابخانه، کلاس‌های ورزشی و نیز کلاس‌های هنری این مکان را برای حضور هرچه بیشتر آینده سازان کشور فراهم ساخت و همچنین با تاسیس کانون امام رضا(ع) کلیه مراسم مذهبی و ملی (جشن هاوسوگواری ها) به صورت ایستگاه صلواتی و تعدادی از مراسمات از قبیل جشن میلاد امام رضا( ع)– جشن میلاد امام حسن مجتبی ( ع ) و دهه کرامت را بطور کامل برگزار می کند.

 

تعدادی از اعضاء این کانون بعد از گذراندن تحصیلات تکمیلی در مسئولیت ها و مشاغل شهرستان مشغول خدمت هستند. همچنین اولین و خردسال ترین ( 4ساله ) مداح اهل بیت شهر ساوه ازاعضاء این کانون بوده است .

 

در سالهای متمادی و با اهدا قطعه زمین هایی به مسجد و همچنین سپری شدن عمر مفید بناهای قدیمی، تبدیل به احسن شدن و احداث مکانی شایسته نام آن حضرت مدنظر هیئت امنا قرار گرفت که پس از مشورت اعضاء هیئت امنا با مهندسین و برجسته ترین طراحان معماری وقت کلیه مکان‌های جانبی تجمیع و مسجد موجود با طراحی زیبا و منحصر به خود در مساحت 250 مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه ساخته شد که درآن کلیه مراسم مسجد و هیئت و کانون برگزار می شود.

 

در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی در سه قسمت نمای بیرونی، داخل وخارج گنبد، این مسجد تکمیل نشده و نیاز به مشارکت و کمک خیرین دارد.

 

پس از ساخت مسجد جدید ورثه مرحوم حاج اصغر پولادملک ضلع شمال مسجد را خریداری و با تجمیع زمین آشپزخانه قدیم در حال ساخت حسینیه ای در 3 طبقه و یک نیم طبقه هستند که درحال حاضر طبقه زیرین آن بعنوان آشپزخانه ومحل پذیرایی مهمانان هیئت امام رضا(ع) قرار گرفته و با تکمیل شدن طبقه فوقانی به عنوان مکانی جهت برگزاری مراسمات مسجد و کلاس‌هایی برای بانوان در سایر ایام قرار گیرد.

 

مراسم شب های قدرامسال نیز متفاوت ازسالهای گذشته برگزار شد بصورتیکه باافزایش جمعیت وگسترش به ضلع غرب خیابان وبلوار آیت الله طالقانی این مسیر تردد مسدود شد و روزه داران ضمن استفاده از برنامه های معنوی شامل دعای جوشن کبیر، زیارت عاشورا، سخنرانی و قرآن بر سر گرفتن در شب شهادت حضرت علی(ع) تا سحرگاهان به عزاداری و سوگواری برای آن حضرت پرداختند.

 

در روز اول شوال نیز نمازگزاران در ابتدای صبح با ذکر تکبیر و حضور در منزل امام جماعت و همراهی وی تا مسجد نماز پرشکوه عید فطر را در محل خیابان که از ساعات پایانی شب توسط اعضاء کانون فرهنگی امام رضا( ع) آماده و فرش شده بود برگزار کردند.

 

گزارش از علی فرقانی – خبرنگار ایسنا مرکزی

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group