پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

ساعت  ۱ نیمه شب ، مادر سی و چند ساله ای که نیم ساعت پیش از درد شکم گلایه کرده ناگهان به زمین می‌افتد. دو فرزند کوچکش داد و فریاد سر میدهند و پدر خانه، همسر بد حال خود را به سرعت به بیمارستان شهید چمران که با بیمه تامین اجتماعی طرف قرار داد است، میرساند.

بیمار در اورژانس بیمارستان از شدت درد به خود می‌پیچد  و ناله و فریاد سر میدهد، پزشکان و کادر درمان اورژانس پس از معاینه بیمار آزمایشات او را انجام میدهند. در این شرایط قاعدتاً بیمار باید سونوگرافی شود،  مدتی در نهایت اضطراب و دلهره و بلاتکلیفی میگذرد، کادر درمان کار خود را انجام میدهند و نتیجه آزمایشات را تلفنی برای پزشک میخوانند ،اما پیشنهاد و اقدامی برای سونوگرافی و یا اعزام به مرکز دیگری برای انجام سونوگرافی که باید در چنین شرایطی انجام شود، صورت نمیگیرد و کادر درمان به همراه بیمار می‌گویند که باید صبر کنیم تا صبح دکتر جراح بیاید و تشخیص بدهد که بیمار سونوگرافی نیاز دارد یا خیر؟! در ضمن بیمارستان دستگاه سونوگرافی فوق پیشرفته دارد اما فرد سونولوژیست نداریم.
وضع بیمار وخیم و وخیم تر میشود. بطوریکه در هنگام رادیولوژی از حال میرود. دقایق و ثانیه ها به کندی می‌گذرند و بلاخره ساعت ۹ صبح فرا میرسد و پزشکان جراح بیمارستان به محل کار خود می‌ رسند. آنها با دیدن علایم بالینی ، آزمایش ها و سطح هموگلوبین بسیار پایین بیمار، ریسک اعزام او برای سونوگرافی در مرکز دیگری را نمی‌پذیرند و بدون انجام سونوگرافی بیمار را به اتاق عمل برده و به گفته خود در آخرین لحظات باقی مانده از حیات بیمار ، جان او که دچار خونریزی شدید داخلی شده را نجات می‌دهند.
همسر بیمار به مانند هر انسان دیگری در چنین شرایطی بوسه زدن بر دست جراحان و کادر درمان که جان همسرش را نجات داده اند را حداقل تکلیف انسانی و اخلاقی خود می داند، اما نه او و نه نگارنده این سطور، هرگز ماجرای وجود سونوگرافی فوق پیشرفته و نبودن فرد سونولوژیست در این مرکز درمانی با این همه مراجعه کنند، را درک نمیکنند.
باید دید قرعه بعدی به نام چه کسی زده خواهد شد؟ و آیا باز هم جراحان زحمت کش در نبود سونوگراف ،چشم بسته و با ریسک بالا، ناجی بیمار و حیثیت بیمارستان میشوند؟ و یا شخص بعدی قربانی نبود سونولوژیست و متصدی سونوگرافی در این بیمارستان دارای دستگاه پیشرفته سونوگرافی، خواهد شد؟

📍آیا باز هم پای بی پولی در میان است؟ یا ضعف مدیریت و یا احیانا خطای انسانی؟ هر چه که باشد ، این وضع پذیرفتنی نیست.

✍️خوشروزاده ،شهروند

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group