شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

با توجه به شرایط اقلیمی امروز ایران یکی از راهگشاترین کارها برای ادامه کشاورزی در این کشور خشک و نیمه خشک، ایجاد گلخانه‌های نوین در پهنه‌های کشاورزی است.

بارها گفته شده است که امنیت غذایی یکی از پاشنه های آشیل هر کشور است و قطعا در این عرصه کشاورزی، اهمیت بالایی دارد، اما با توجه به کمبود منابع آبی باید به سمت کشت های به صرفه همچون روش گلخانه ای رفت چراکه گلخانه ها در سطوح کم بازدهی بالایی را رقم می زنند.

براساس گفته برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، اکنون ۲۵ هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که در استان‌های مختلف در حال اجراست و سالانه ۴ میلیون تن محصول گلخانه‌ای کیفی در کشور تولید می شود.

وی همچنین از مگاپروژه‌های خوبی که در بخش باغبانی در حوزه گلخانه‌ها مد نظر وزارت جهاد کشاورزی است، خبر داد.

استان مرکزی که همواره به عنوان استانی صنعتی شناخته می شود، در زمینه کشاورزی نیز ید طولایی دارد و یکی از شاخه های فعالیت این استان در این عرصه، فعالیت گلخانه هاست، به شکلی که امروز یکی از بزرگترین شهرک های گلخانه ای کشور در مساحتی بیش از ۳۰۰ هکتار در شهر آوه شهرستان ساوه این استان، فعال است.

گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی

مجید خلیلی تهرانی موسس این گلخانه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: این شهرک در سال ۱۳۸۶ با طرحی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنیانگذاری شد. در این طرح به دنبال متمرکزسازی سرمایه های سرگردان مردم در بخش تولید بودیم و مدیریت مصرف آب را مدنظر داشتیم تا از آبیاری عمقی و غرقابی فاصله بگیریم و امروز گیاهان این شهرک به صورت کاملا قطره ای تغذیه می شوند.

عدم تخصیص گاز و توقف فاز دوم

وی با بیان اینکه در فاز نخست این شهرک، ۹۰ واحد و در فاز دوم ۲۰ واحد فعال شده است، گفت: قرار بود که در فاز دوم ۳۰۰ واحد احداث شود، اما متاسفانه به دلیل موانع و مشکلات بسیار با وجود کسب مجوز از جهاد کشاورزی و تعیین میزان مشخص برق و گاز، این امر محقق نشد و با وجود احداث ۲۰ کیلومتر شبکه آبیاری تحت فشار و ۲۵ کیلومتر شبکه برق و بلوارکشی و تامین زیرساخت ها و تسطیح اراضی، شرکت گاز اعلام کرد که گاز مورد نیاز شهرک که حتی مجوز آن اخذ شده بود، در اختیار نیست و عملا فاز دوم بلاتکلیف باقی ماند، توسعه آن متوقف شد و تمام امکانات ایجاد شده با عدم تخصیص گاز به سرمایه سوخته تبدیل شد.

خلیلی تهرانی تصریح کرد: گلخانه های فعال این شهرک در زمینه تولید گل رز، لیلیوم، صیفی جات و سبزیجات و ... مشغول به کار هستند و فعالیت آنها ۱۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است. این شهرک، اقتصاد شهر آوه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امروز آوه از حالت یک شهر روستامانند خارج شده، زنان منطقه مشغول کار شده اند و تولیدات عموما به تهران ارسال می شود و حتی بخشی از آن نیز صادر می شود.

گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی

وی با اشاره به اینکه با افتتاح فاز دوم، چهار برابر اشتغال فعلی، شغل تولید می شود، گفت: اگر حجم گلخانه ها بالا رود می توان پایانه صادراتی و صنایع تبدیلی مانند تولید رب، ترشیجات، شربت و ... را در کنار شهرک راه اندازی کرد که عملا اشتغالزایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

هزینه ۱۳ میلیاردی راه اندازی یک گلخانه

به گزارش ایسنا، صابری یکی از گلخانه داران شهرک گلخانه ای آوه با اشاره به وسعت ۴ هزار مترمربعی گلخانه خود، بیان کرد: اکثر گلخانه های این مجموعه حدود ۴ هزار مترمربع وسعت دارند، اما تعداد بوته ها در هر گلخانه متفاوت است و عموما گل رزها در ارقام و واریته هایی چون پیچ آوالانژ، آوالانژ، سامورایی، آنجل و سبزیجات و صیفی جات در گلخانه ها کشت می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر راه اندازی یک گلخانه بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان هزینه به همراه دارد. در چنین گلخانه ای علاوه بر کاشت و برداشت، عملیات سورتینگ و بسته بندی نیز به صورت کامل انجام می شود و گل ها در سردخانه انبار می شوند تا بنا به درخواست به بازار ارسال شوند. اکثر گل ها در اختیار بازار گل تهران قرار می گیرد و این بازار اقدام به صادرات می کند. کمتر گلخانه ای  وارد بازارهای صادراتی می شود.

گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی

صابری با اشاره به اینکه اواسط بهار برداشت گل از ساعت ۶ صبح تا حدود ۱۱ صبح انجام می شود چراکه میزان برداشت در این فصل بیشتر است، میانگین برداشت روزانه هر گلخانه را بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ شاخه بیان کرد.

مشکل عدم ثبات قیمت مواد اولیه/حذف گل از سبد خرید خانوارها

وی تاکید کرد: هیچ گاه نمی توان میزان سوددهی این شغل را بیان کرد چراکه تغییرات قیمت به صورت مستمر این روند را مختل کرده است. همه اقلام مورد نیاز مانند کود و سم با قیمت دلار عرضه و محاسبه می شود چراکه مواد اولیه آن وارداتی است و این تغییرات قیمتی برای تولیدکننده شرایط را دشوار کرده است.

این گلخانه دار گفت: در واقع در ایام ولادت ها، روز مادر و روز پدر و برخی مناسبت های ملی و حتی برخی مناسبت های جهانی مانند ولنتاین بازار فروش گل داغ می شود و متاسفانه گل از سبد خانوارها تقریبا حذف شده است در حالی که به لحاظ روحی به شدت در افراد تاثیرگذار است.

 کیفیت در حد استانداردهای صادراتی

به گزارش ایسنا، احمد مطهری دیگر گلخانه دار این شهرک گلخانه ای به خبرنگار ایسنا گفت: گلخانه ما وسعتی معادل ۳۸۵۰ متر دارد و با تراکم ۳۳ هزار شاخه روزانه برداشت بیش از هزار شاخه گل رز صورت می گیرد.

گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی

وی با بیان اینکه برداشت گل به صورت روزانه انجام می شود و پس از سورت و بسته بندی به بازار گل تهران ارسال می شود، افزود: گلخانه داران صرفا به موضوع تولید و گلخانه داری وارد می شوند و ورود به بازارهای صادراتی در حد و توان گلخانه داران نیست، اما برخی بارفروش های بازار گل با حدود ۳۰ گلخانه دار همکاری صادراتی دارند. آنها گل ها را پس از بسته بندی خاص، به روسیه ارسال می کنند که این مهم نشان می دهد کیفیت تولیدات در حد استانداردهای صادراتی است.

بازار گل فقط بعضی وقت ها داغ است

مطهری با اشاره به وضعیت اقتصادی بویژه برای فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: نوسان قیمت کود، سم و ... عملا چالش گلخانه داران است و تنها سود این صنعت، در مناسبت هاست که بازار گل داغ می شود در غیر این صورت این گلخانه ها در ۳۲۰ روز از سال فقط توان تامین مخارج خود را دارند و البته این سود نیز بابت افزایش هزینه ها به مانند گذشته نیست.

به گزارش ایسنا، هزینه‌های بالای ایجاد گلخانه، جذابیت این کار را برای هر کشاورزی هیچ می‌کند و کشاورزان با احتساب گرانی تجهیزات یک گلخانه نوین و همچنین گرانی این محصولات ترجیح می‌دهند عطای گلخانه را به لقای آن ببخشند، اما در شرایطی که کاهش بارش ها فشار بسیار زیادی به منابع آبی وارد می کند، لازم است که مسئولان قدر گلخانه های موجود را بدانند و برای رفع چالش ها و مشکلات آنها پیش قدم شوند چراکه گلخانه ها محافظان مهم‌ترین منابع کشاورزی ما یعنی آب هستند و از طرفی سهم بسزایی در افزایش اشتغال دارند.

انتهای پیام

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group