شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: دولت باید در نظام دستمزدی کشور انقلاب ایجاد کند.

حسن صادقی امروز (پنجشنبه، ۲۱ دی ماه) در نشست یک روزه دبیران و هیأت اجرایی خانه‌های کارگر منطقه مرکزی کشور در خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه، با تاکید بر اینکه تقویت تشکل‌های کارگری موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد، اظهار کرد: امروز تشکل‌های کارگری با کاهش نفوذ و فرسایش مواجه‌اند. وضعیت تشکل‌های کارگری به‌گونه‌ای شده است که باید برای احیای آنها تلاش کرد.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری نباید ژورنالیست باشند، ادامه داد: تشکل‌های کارگری باید قدرت خود را به‌نمایش بگذارند تا بتوانند در میزهای مذاکره نظام تصمیم‌گیری فعال و البته موثر داشته باشند.

وی بر لزوم مشارکت فعال در هم‌افزایی و مشارکت جامعه کارگری در حمایت از خودشان و به‌کارگیری توان تشکل‌ها در دفاع از میز مذاکره تاکید کرد و افزود: نمایندگان کارگران نتوانستند در میز مذاکره تعیین میزان حقوق و دستمزد، چانه‌زنی موثر داشته باشند.

او با اشاره به وجود نظام مزد منطقه‌ای، گفت: در نظام مزد منطقه‌ای، میزان حقوق و دستمزد در نقاط مختلف کشور متفاوت ارزیابی می‌شود که بخشی از توانمندی‌های قانون کار است؛ اما اجرای این نظام برای کشور زیان‌بار است. مثلاً اگر براساس مزد منطقه‌ای، میزان حقوق در تهران هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین و در یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان این میزان پنج میلیون تومان تعیین شود، موجب مهاجرت مردم به نقاطی خواهد شد که حقوق بالاتری دارند و حاشیه‌نشینی، مهاجرپذیری، اعتراض‌ها و تجمع‌های کارگری را به‌دنبال خواهد داشت و منجر به گسترش فقر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید منطق کارگران در برابر کارفرمایان تقویت شود، بیان کرد: درباره میزان حقوق و دستمزد به هیچ‌وجه مطالبه احساسی نداریم، بلکه با منطق و محاسبات درباره افزایش حقوق اظهار نظر می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه دولت باید در نظام دستمزدی کشور انقلاب ایجاد کند، گفت: در سال‌های متوالی به‌دلیل همخوانی نداشتن میزان دستمزد با تورم سالانه، سفره کارگران و بازنشستگان کوچک‌تر شده و امروز قدرت خرید کارگران با توجه به حقوقی که دریافت می‌کنند بسیار کاهش یافته است.

وی بر مطالبه‌گری از طریق مجاری قانونی به جای تجمع‌های کف خیابانی تاکید کرد و گفت: نمایندگان تشکل‌های کارگری باید با مراجعه به نمایندگان مجلس اولاً قدرت و توان خود را نشان دهند و ثانیا مطالبات خود را مطرح کنند و از آنها بخواهند که پاسخگو باشند.

معاون دبیرکل خانه کارگر درباره انتخابات نیز اظهار کرد: دستگاه مقننه کلید راه حل مشکلات جامعه کارگری است و راه تحول‌خواهی از مجلس می‌گذرد. تقریبا ۴۴ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، به عبارتی نیمی از جمعیت کشور را کارگران تشکیل می‌دهند؛ اما سهم آنها در دستگاه مقننه، مجریه و ساختار اداری کشور بسیار ناچیز است یا اصلا سهمی ندارند.

وی تاکید کرد: باید از طیف کارگری، افرادی توانمند وارد کارزار انتخابات شوند و با حمایت کارگران سهم آنها در خانه ملت افزایش یابد تا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به نفع نیمی از جمعیت کشور انجام شود.

او با بیان اینکه نبودن نمایندگانی از جنس کارگران در حوزه چانه‌زنی، خلأ ایجاد می‌کند، گفت: جامعه کارگری باید جسارت و شهامت خود را برای برخورداری سهم بیشتر در خانه ملت بیشتر کند. راه عبور از مشکلات و تنگناها، مجلس است و باید با حضور حداکثری و انتخاب اصلح، مجلسی را تشکیل داد که از مشکلات کارگران گره‌گشایی کند.

صادقی با تاکید بر اینکه مطالبات صنفی از کاندیداهای انتخابات مجلس، مقدم بر مباحث سیاسی است، اضافه کرد: قهر کردن با صندوق رأی ظلم به سرنوشت خودمان است، چراکه مجلس راه عبور از بحران و مشکلات است و باید با انتخاب چهره‌های کارآمد و توانمند اجازه دهیم کارها و مطالبات بر زمین مانده انجام شود.

به گزارش ایسنا، دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز گفت: امنیت شغلی، بهبود شرایط اقتصادی و همخوانی داشتن میزان حقوق و دستمزد کارگران با تورم، مهمترین مطالبات جامعه کارگری است.

داوود میرزایی با تاکید بر اینکه نرخ تورم و سبد معیشت در تعیین حقوق و دستمزد برای کارگران الزام‌آور است، اظهار کرد: براساس قانون، شورای عالی کار باید با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت، حداقل مزدِ سالانه را تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در شهرستان ساوه منجر به فعالیت افزون بر ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و بیمه شدن ۷۴ هزار بیمه‌شده اصلی تامین اجتماعی شده است، به نرخ پایین بیکاری در ساوه اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری این شهرستان ۶۸۶ نفر با توجه به وجود ۴۳۶۶ کارگاه فعال بزرگ، متوسط و کوچک است.

وی به وجود ۲۶ هزار و ۲۹۰ نفر بیمه‌شده اصلی تامین اجتماعی در شهرستان زرندیه نیز اشاره کرد و افزود: ۶۴ هزار و ۳۶۹  نفر مجموع  تعداد بیمه‌شدگان است و ۱۱۰ نفر نیز  بیمه کاری در این شهرستان می‌گیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه در ادامه گفت: شرایط به‌گونه‌ای شده است که جوانان به‌دلیل حقوق پایین از اشتغال در واحدهای صنعتی و تولیدی طفره می‌روند. بسیاری از شغل‌ها در صنایع مادر در این شهرستان تضعیف شده و از بین رفته و ضروری است شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که وضعیت اشتغال و حقوق و دستمزد عادلانه باشد و نمایندگان کارگری در شورای عالی کار شجاعانه و صادقانه از حقوق این قشر دفاع کنند.

وی بر لزوم حمایت از نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تاکید کرد و ادامه داد: ترمیم حقوق و دستمزد با لحاظ کردن شرایط تورمی، برای سال آینده باید انجام و دستمزدها به تناسب تورم به واقعیت نزدیک شود. باید شرایط تورمی در شورای عالی کار جبران و ناهماهنگی بین ساختار اجرایی کشور در تعیین حقوق و دستمزد برطرف شود.

میرزایی همچنین بر حضور حداکثری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه تاکید کرد و گفت: حضور حماسی جامعه کارگری در انتخابات و انتخاب نماینده‌ای از جنس کارگری که مطالبات کارگران را درک کند و درد آنها را بفهمد، یک تکلیف است.

وی با بیان اینکه فراکسیون کارگری مجلس ضعیف است، خواستار انتخاب نمایندگانی از جنس کارگران برای برطرف کردن این خلأ شد و افزود: به هر میزان مشارکت مردم به‌ویژه کارگران در انتخابات بیشتر باشد به همان میزان مجلسی توانمند و کارآمد تشکیل و مطالبات صنفی پیگیری و محقق خواهد شد.

انتهای پیام

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group