سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 | Tuesday 7 May 2024

نماینده ساوه و زرندیه با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی منوط به کشاورزی پایدار است، گفت: نباید با احداث صنایع آب‌بر و ایجاد تنش آبی، امنیت غذایی مردم آسیب ببیند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی شنبه اول مهرماه ۱۴۰۲ در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره پسته زرندیه که در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد، اظهار کرد: ساوه و زرندیه کانون تولید پسته استان مرکزی هستند و حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت پسته قرار دارد که بیشترین آن در زرندیه است.

وی با اشاره به درگیری ساوه و زرندیه با تنش آبی و خشکسالی بیان کرد: در ساوه به دلیل تنش آبی و نیاز کم محصول پسته به منابع آبی شاهد توسعه پسته کاری و تبدیل باغات انار، زیتون و برخی میوه‌های دیگر به پسته هستیم چرا که علاوه بر نیاز آبی کمتر دارای ارزش افزون و منفعت اقتصادی بالاتری است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری در شرایط خشکسالی گفت: آبیاری زیر سطحی، الگوی نوین آبیاری در شرایط خشکسالی است و هم اکنون در برخی نقاط کشور این شیوه آبیاری در حال اجراست.

وی در خصوص احداث صنایع آب‌بر در ساوه و زرندیه گفت: احداث صنایع آب‌بر نظیر صنایع فولادی علاوه بر آلایندگی، حجم بالایی از منابع آبی را می‌بلعد در حالیکه می توان این میزان آب را به صنایع یا بخش‌هایی از کشاورزی اختصاص داد که ارزش افزوده بیشتری توام با اشتغال بالا داشته باشند.

نماینده ساوه و زرندیه با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی منوط به کشاورزی پایدار است، تصریح کرد: نباید با احداث صنایع آب‌بر و ایجاد تنش آبی، امنیت غذایی مردم آسیب ببیند. کشاورزی نیروی محرکه و اساس توسعه اقتصادی کشور است و باید زیرساخت لازم برای توسعه آن که رشد اقتصادی را رقم می زند فراهم کرد.

وی تصریح کرد: کشت محصولات آب‌بری نظیر طالبی، هندوانه و ... در واقع صادرات آب مجازی است و نباید در دشت های بحرانی نظیر زرندیه کشت اینگونه محصولات انجام شود چرا که مصرف بالای آب در دشت بحرانی زرندیه موجب تشدید تنش آبی خواهد شد.

حجت الاسلام سبزی افزود: جشنواره پسته گامی در جهت شکر این نعمت است و باید علاوه بر برگزاری جشنواره‌ای تاثیرگذار، مشکلات و موانع پیش روی باغداران بررسی و راهکارهای برطرف کردن آن مطرح شود.

وی افزود: مردم توقع دارند که پسته زرندیه برای شهرستان رهاورد داشته باشد که کمترین رهاورد آن ایجاد بازارچه‌ای برای عرضه مستقیم پسته با قیمت مناسب است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group