دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: متوسط بارش برف در شهرستان حدود ۳۵ سانتیمتر بوده که به اندازه بارش ۲۵ میلیمتر باران خواهد بود.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس گزارش ثبت شده در ایستگاه هواشناسی ساوه، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ سانتیمتر برف باریده است که پس از ذوب شدن به ۲۰ میلیمتر آب تبدیل می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون ۸۸ میلیمتر باران در ساوه باریده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰۰ میلیمتر بوده ۱۲ میلیمتر کمتر است و با توجه به بارندگی روزهای آینده، میزان بارش‌ها به مدت مشابه سال قبل خواهد رسید.

وی ادامه داد: متوسط بارش برف در شهرستان حدود ۳۵ سانتیمتر بوده که به اندازه بارش ۲۵ میلیمتر باران خواهد بود. میزان بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر به ویژه بخش نوبران تا ۴۰ سانتیمتر هم رسید. جمع بارندگی بخش نوبران درسال آبی جدید ۱۴۵میلیمتر بوده که در مدت مشابه سال قبل ۱۵۶میلیمتر ثبت شده است.

مدیر امور منابع آب ساوه در خصوص افزایش دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه متاثر از بارش‌های اخیر گفت: بارش برف اخیر تاکنون تغییری در ورودی آب به سدالغدیر نداشته است و معمولا پس از ذوب برف میزان دبی ورودی افزایش پیدا خواهد کرد گرچه به دلیل بارش‌های دو هفته اخیر حدود ۳۵۰ لیتر افزایش دبی ورودی به سد ثبت شده است. بدیهی است که افزایش قابل توجه دبی ورودی در اسفندماه صورت گیرد و پیش بینی می‌شود حدود ۴۰ میلیون متر مکعب به حجم آب سد افزوده شود.

وی با اشاره به فراگیر بودن بارش برف اخیر تصریح کرد: میانگین بارش برف در استان مرکزی افزون بر ۴۰ سانتیمتر گزارش شده است که تاثیر بسزایی در تغذیه آب‌های زیرزمینی خواهد داشت چرا که ذوب برف به صورت تدریجی وارد زمین شده و در حوضه های آبریز ذخیره می‌شود.

امیرحسینی با اشاره به حجم بالای بارش برف در ساوه گفت: در طول چند سال گذشته بارش برف با این میزان حجم سابقه نداشته است. بارش برف با این حجم در ساوه در حالی صورت گرفته است که در سال‌های گذشته نوع بارش بیشتر به صورت باران بوده است.

وی بیان کرد: ساوه جزو نقاط کم بارش استان مرکزی است و در منطقه خشک قرار دارد و با توجه به محدودیت منابع آبی و تنش آبی موجود با پدیده خشکسالی و فرونشست زمین مواجه است. طبیعی است که این میزان بارش‌های صورت گرفته پاسخگوی نیاز آبی شهرستان نبوده و دشت‌های ساوه همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group