جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: حذف قراردادهای موقت مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری در سالروز تصویب قانون کار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، داود میرزائی در همایش گرامیداشت سالروز 29 آبان (سالروز تاسیس قانون کار) با حضور جامعه کارگری در خانه کارگر ساوه اظهار کرد: اجرای کامل قانون کار می‌تواند امنیت شغلی شاغلان در عرصه تولید و خدمات را تامین کند، به طوری که خود و خانواده آنان آرامش داشته باشند.

وی ادامه داد: جامعه کارگری یکی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه است که در توسعه و پیشرفت کشور تاکنون نقش اثرگذاری داشته‌ و این قشر اکنون با مشکلات اقتصادی و چالش‌های زیادی روبرو شده‌ است.

دبیراجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه از قانون کار به عنوان یک قانون حمایتی نام برد و گفت: هم اکنون جامعه کارگری خواهان اصلاح برخی از بندهای این قانون هستند، جامعه کارگری خواهان اصلاح واقعی قانون کار است اما متاسفانه برخی از دولتمردان  به دنبال از بین بردن همین حداقل اجرای این قانون هستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون برخی با سوء استفاده از قانون کار و اجرای قراردادهای موقت، امنیت شغلی کارگران را در شرکت‌ها از بین بردند.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به این که نبود امنیت شغلی جامعه  کارگری منجر به عدم تشکیل تشکل‌های کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود، تصریح کرد: اگر این گونه تشکل‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی وجود نداشته باشد جامعه کارگری قدرت چانه زنی  و مطالبه گری از این قشر سلب می‌شود.

میرزایی خاطر نشان کرد: امروزه جامعه کارگری شاغل در کارخانجات فاقد برخورداری از حداقل امکانات رفاهی همچون مزایای وجود تعاونی‌های مسکن و کمیته های حفاظتی و ایمنی و ...هستند که به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

میرزائی با اشاره به این که مقام معظم رهبری بارها به مجلسیان تاکید کرده‌اند که قوانینی را وضع کنید که منافع فقرا و ضعفا در آن لحاظ شود اما متاسفانه گوش دولتمردان و مجلسیان ناشنوا است، افزود: جامعه کارگری از رهگذر این بی توجهی به فرمایش رهبر معظم انقلاب، تاوان سختی را به لحاظ معیشتی و درآمدی می پردازد که گواه آن، عدم تناسب میان درآمد و هزینه‌ها و نرخ تورم افسار گسیخته است.

وی اظهار کرد: جامعه کارگری در سال 63 روزانه 9 دلار دستمزد دریافت می‌کرد اما متاسفانه بعد از 40 سال هنوز نتوانسته این حقوق را دریافت کند و این نشان از تهی شدن سفره کارگر دارد.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: حذف قراردادهای موقت کار مهم ترین خواسته کنونی جامعه کارگری است تا بتواند امنیت شغلی را برای او فراهم کند، امنیت شغلی زمینه ساز ارتقای کیفیت و کمیت در واحدهای تولیدی و صنعتی است، چرا که افزایش کالای ایرانی مرغوب با این مهم امکان پذیر است.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: جامعه کارگری همواره سالگرد سه رویداد مهم را در سال شامل 11 اردیبهشت  روزجهانی کارگر، 25 تیرماه سالروز تاسیس تامین اجتماعی و 29 آبان سالروز تصویب قانون کار را گرامی می‌دارند.

میرزائی با اشاره به 29 آبان سالروز تاسیس تصویب قانون کار افزود:قانون کار یادگار امام راحل و خون بهای شهیدان و بعد از قانون اساسی، دومین قانون مرجع و مورد اعتماد کشور و جامعه کارگری است.

وی با تاکید بر اهمیت قانون کار و این که تصویب آن سالها به طول انجامید، اظهار کرد: برای تصویب قانون کار، اختلاف نظر فی مایبن شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در آن زمان، امام راحل ، نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داشت دستور تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دادند که برای تصویب قانون کار تصمیم گیری کنند و مبنای تاسیس قانون کار از این زمان پایه گذاری شد.

وی بیان کرد: در سه دهه اخیر متاسفانه برخی دولتمردان هیچ گاه نخواستند یا نخواستند که قانون مذکور یک قانون حداقلی حمایتی از جامعه کارگری را اجرا کنند و این نیم بند قانون نیز از سوی بخشی  کارفرمانماها مورد هجوم و هجمه قرار می‌گرفت، قانون کاری که بخش عظیمی از آن هرگز اجرا نشده و عقیم مانده است و کارگران بابت آن تاوان سنگینی پرداخت کرده‌اند.

این فعال کارگری در بخشی از سخنان خود معیشت و درمان را دو مشکل اصلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: از یاد نباید برد که بازنشستگان، گنجینه ارزشمند و سرمایه اجتماعی هر کشوری محسوب می‌شوند و بازنشستگی در دنیای مدرن امروز، فصلی نو در مسیر زندگی انسان است که سیاستگذاران، مسئولان و صاحبنظران باید با دوراندیشی و همه‌جانبه‌نگری برنامه‌ای بلندمدت، کامل و عملیاتی را برای مدیریت پاسخگویی به نیازهای این دوران طراحی کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group