جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: در سال جاری ۱.۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب این شهرستان با اقداماتی که در راستای اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آبی صورت گرفته، صرفه جویی شده است.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آبی شهرستان ساوه در سال جاری امور منابع آب با همکاری دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نسبت به انسداد و مسلوب‌المنفعه شدن ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده توسط مامورین گشت بازرسی اقدام کرد و در پی انسداد چاه های مذکور از بهره برداری غیرمجاز حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب آب جلوگیری بعمل آمد.

وی افزود: در ادامه اجرای این طرح، نصب ۴۶ دستگاه حجمی هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی به منظور کنترل بهره برداری منابع آب صورت گرفته است و به منظور جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز با توجه به هماهنگی بعمل آمده با دستگاه های خدمات رسان، تدابیر لازم برای قطع برق چاه‌های دارای تخلف و عدم ارائه هرگونه خدمات اعم از سوخت و ... انجام شده است.

مدیر امور منابع آب ساوه همچنین از شناسایی ۱۱ مورد از تصرفات حریم بستر رودخانه‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: اخطار لازم برای متصرفین جهت رفع تصرف در بستر رودخانه صادر شده و چهار مورد آن در دستگاه قضائی تحت رسیدگی است.

وی با اشاره به کسری ۶۵ میلیون مترمکعبی مخزن آب زیرزمینی شهرستان و افت متوسط سالانه ۸۳ سانت آب در دشت ساوه، اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و پیش بینی‌هایی که سازمان هواشناسی در خصوص کاهش نزولات آسمانی در دو ماهه نخست سال آبی (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) این شهرستان که جزو نقاط کم بارش استان مرکزی است دارد، با تنش آبی بیشتری مواجه خواهیم شد و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و بهره‌برداری از منابع آبی بیش از گذشته احساس می‌شود.

امیرحسینی افزود: در مجموع اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آبی شهرستان ساوه در سال جاری ۱.۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دو دشت نوبران و ساوه گفت: دشت نوبران کماکان از دشت‌های ممنوعه شهرستان است و هیچ مجوزی برای توسعه بهره‌برداری از منابع آبی در آن صادر نمی شود و در دشت مرکزی ساوه نیز جزو مناطق بحرانی و ممنوعه است و شرایط مناسب برای توسعه بهره‌برداری ندارد.

وی گفت: آب قابل بهره برداری در شهرستان برای مصارف کشاورزی از طریق مدیریت منابع آب کشور ابلاغ و برنامه اصلاح و تعدیل چاه های کشاورزی به منظور کاهش مصرف و صرفه جویی در دستور کار قرار دارد. همچنین صدور پروانه بهره برداری چاه های فرم یک شناسایی شده توسط وزارت نیرو در دست اقدام است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group