جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

امام جمعه ساوه گفت: توسعه فرهنگی در سایه برنامه ریزی صحیح به مراتب مهمتر از اجرای کارهای عمرانی حتی آسفالت کردن خیابان ها و معابر است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی شنبه چهارم تیرماه در هشتادوششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: افزون بر چهار هزار بار در قرآن کریم کلمه تقوی بیان شده است چرا که شئونات زندگی انسان باید خدا محور و برمبنای تقوا باشد.

وی بیان کرد: هر موضوعی که دین آن را معروف بداند به رسمیت شناخته شده و امر به معروف امر به دستوراتی است که خدای تعالی آن را به رسمیت شناخته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه در ادامه گفت: وقتی منکری به صورت علنی در جامعه اجرایی می شود باید در مقابل آن ایستاد و اجازه نداد منکر در جامعه ترویج یابد.

وی خواستار آموزش و اطلاع رسانی در خصوص احکام و موضوعات اعتقادی در بین آحاد مختلف جامعه شد و اظهار کرد: با روش های زیبای تربیتی می توان جامعه را از منکر دور کرد. اگر فرهنگ و دین نباشد آسیب های اجتماعی در جامعه جولان خواهند داد. مادامی که انسان اصلاح نشود قطعا اهرم های بازدارنده و اقدامات سلبی نیز جوابگو نخواهد بود.

وی افزود: در خصوص غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان همه وظیفه داریم. نباید اماکن تفریحی و ورزشی به ازای پرداخت هزینه های بالا در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد. باید برای ۵۷ هزار دانش آموز در اوقات فراغت تابستان  برنامه ریزی کرد تا گرفتار آسیب های اجتماعی نشوند.

وی بیان کرد: تصمیم گیری برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، نوجوانان و جوانان از آسفالت کردن خیابان و اجرای پروژه های عمرانی مهمتر است. بی توجهی به فعالیت های فرهنگی و موضوع مهم اوقات فراغت موجب افزایش آمار آسیب های اجتماعی خواهد شد.

سرپرست فرمانداری ساوه نیز گفت: نامگذاری یک روز از سال به عنوان روز ساوه از مطالبات استاندار مرکزی است.

مهدی الیاسی افزود: پاسداشت روز ساوه در ایام ولادت منجر به برگزاری مراسم جشن و سرور خواهد شد و فضای نشاط و شادابی جامعه را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: نامگذاری پروژه هایی که در سطح شهر اجرا می شود یکی از موضوعاتی است که شورای فرهنگ عمومی می‌تواند در این خصوص سیاست گذاری کند.

حجت الاسلام فرخی دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی خواستار تبیین مفهوم این فریضه در جامعه شد و اظهار کرد: ترویج خوبی ها و آنچه که به نفع مردم است باید در جامعه باشد و آنچه که به ضرر مردم است باید از جامعه حذف شود که مفهوم واقعی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: این فریضه مهم یک مسئولیت اجتماعی است که واجب شمرده می شود. بی تفاوتی مردم به این فریضه سرعت پدیده های آسیب زا را افزایش داده که افزایش آمار طلاق، افزایش آمار قاچاق کالا ، اعتیاد و .... از جمله آنهاست.

وی افزود: افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی که فقدان آن در جامعه آسیب زا شده است برای تقویت این فریضه ضرورت دارد. موعظه، تذکر و مجازات قانونی مراتب امر به معروف و نهی از منکر است که باید به درستی در جامعه و در سایه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه نهادینه شود.

او افزود: حاکمیت ها به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اجتماعی جامعه را برطرف کرده و برای از بین رفتن آسیب های اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند بلکه باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و مشارکت مردم استفاده کرد.

فرخی افزود: عدم شناخت کافی از امر به معروف و نهی از منکر موجب شده که مردم به درستی به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکنند. موفقیت سیستم اجرایی هر شهری منوط به اجرای درست امر به معروف و نهی از منکر است و در غیر این صورت جامعه آسیب جدی خواهد دید.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز با اشاره به تعیین روزی از سال به عنوان روز فرهنگی ساوه گفت: مناسبت های نظیر سالروز ولادت شهید چمران، ولادت علامه عسکری، ولادت سلمان ساوجی از گزیده های مطرح برای انتخاب روز فرهنگی ساوه است.

حسین محمودی فر افزود: معرفی روزی به عنوان روز فرهنگی شهرستان ساوه عاملی جهت معرفی و شناساندن ظرفیت های این خطه از دیار اسلامی در ابعاد گوناگون است.

در پایان  این جلسه  حکم انتصاب حجت الاسلام علیرضا خاکزاد به سمت دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ساوه به وی اهدا شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group