پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

استاندار مرکزی گفت: ظرفیت استان مرکزی به دلایل مختلفی برای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی صنایع پائین است.

فرزاد مخلص‌الائمه سه‌شنبه ۲۴ خردادماه در جریان بازدید از چهار واحد تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه و شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تنش آبی یکی از مشکلات جدی شهرستان‌های ساوه و  زرندیه در حوزه صنعتی و کشاورزی است و حفر دو فقره چاه برای برطرف کردن بخشی از کمبود آب زرندیه در دستور کار است که با رفع معارضات اجتماعی، بدنبال عملیاتی شدن آن هستیم.

وی در ادامه انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری را بزرگترین پروژه عمرانی استان مرکزی دانست و افزود: تامین اعتبار مناسبی بالغ بر هزار میلیارد تومان برای این پروژه ملی با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء صورت گرفته است تا بتوان بخشی مهمی از کمبود آب منطقه را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: اولویت نظام برنامه‌ریزی آب کشور تامین آب مورد نیاز شهرک های صنعتی استان مرکزی از طریق بازچرخانی پساب است و طرح‌های نیمه کاره‌ای وجود دارد که با کمک بخش خصوصی، مصرف کننده نهایی و نیز مدیریت مجموعه آب منطقه‌ای به سرانجام برسد تا نگرانی بخش صنعت در حوزه آب برطرف شود.

استاندار مرکزی به برخی مشکلات زیرساختی متاثر از کارهای نیمه تمام ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: تامین جاده‌های دسترسی، برق و برخی زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه صنعت در دستور کار دولت قرار دارد تا تمهیدات لازم برای برطرف کردن این مشکلات اندیشیده شود.

وی افزود: گروه صنعتی آدینه از شرکت‌های فعال شهرستان زرندیه در حوزه تامین نهاده‌های دامی در حوزه کشاورزی است که محصولات جدیدی را با فناوری‌های پیشرفته در حوزه دانش بنیان در حوزه کود و سموم رونمایی کرد.

وی ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: حوزه کشاورزی جزو نابهره‌ورترین بخش های اقتصاد کشور در حوزه آب و سایر منابع کشاورزی است و وابستگی گسترده‌ای که در برخی نهاده ها داریم مشکلات جدی را ایجاد کرده است که با مدیریت تلفیقی استفاده از کود و سموم باید بهره‌وری را ارتقا داد تا تولید رونق بگیرد و امنیت و سلامت غذایی محقق شود.

استاندار مرکزی همچنین با تقدیر از مدیران صنایع به منظور همراهی در خصوص کاهش مصرف برق گفت: امیدواریم با همکاری بیشتر سه ماه هشدار و اضطرار در مصرف برق را به دو ماه کاهش داده و با حداقل آسیب و عدم خاموشی در مصارف خانگی از این برهه عبور کنیم.

وی افزود: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مهمترین مشکلات صنایع ساوه و زرندیه است که قرار شد از طریق منابع بانکی و نیز سفر هیات دولت پیگیری شود. ظرفیت استان مرکزی به دلایل مختلفی برای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی پائین است که باید از طریق منابع ملی تامین شود.

وی در خصوص قطع برق و کاهش مصرف که برای صنایع آسیب زاست گفت: شرکت هایی که به صورت شبانه روزی فعالیت دارند در قطعی برق آسیب می‌بینند و تولید آنان که بعضا حساس و ضروری است کاهش می‌یابد و باید روشی را پیدا کنیم تا با کمی کاهش تولید، بخشی از منابع آنان را تامین کنیم تا روند تامین محصولات با اختلال مواجه نشود. اما شرکت‌هایی که ۱۲ ساعته فعالیت دارند باید برنامه ریزی برای مدیریت مصرف برق اتخاذ کند.

استاندار مرکزی افزود: برنامه دولت تا سال ۱۴۰۲ تامین چهارهزار مگاوات برق خورشیدی است و تا پایان دولت نیز ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است. از این چهار هزارمگاوات ۷۰۰ مگاوات در تعهد استان مرکزی به جهت موقعیت جغرافیایی به لحاظ تابش خورشید و معتدل بودن هواست.

وی افزود: سرجمع مصرف انرژی صنایع ساوه و زرندیه زیاد نیست و می توان با سازوکار خورشیدی برق مورد نیاز را تامین کرد. زمین مورد نیاز تامین و تسهیلات و تجهیزات لازم دیده شده است تا مشکل برق صنایع برطرف شود و از پایدارترین انرژی برخوردار شوند. صنایع اگر می‌خواهند که آینده سرمایه‌گذاری آنان تامین شود باید در حوزه انرژی خورشید ورود پیدا کنند.

وی گفت: شرایط برای توسعه نیروگاههای حرارتی مهیا نیست و انرژی خورشیدی ارزان، پاک و پایدار است و به عنوان یک تجارت پرسود باید در دستور کار صنایع قرار گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group