يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

نماینده مردم ساوه در مجلس با اشاره به مشکلات طرح مسکن ملی در ساوه گفت: مردم ساوه بلاتکلیف هستند و صحبت‌های مدیرکل راه و شهرسازی این مشکلات را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد سبزی ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات مسکن ملی ساوه در فرمانداری ساوه گفت: مجلس طرحی را ارائه داده مبنی بر اینکه در شهرهایی که زمین برای ساخت و ساز وجود ندارد قانون این اجازه را داده که سایر دستگاه‌ها می‌توانند از زمین‌های دولتی که در اختیار دارند برای ساخت و ساز مسکن پرسنل استفاده کنند به عنوان مثال شهری مثل اراک زمین نداشته و اجازه داده شده تا در امیر کبیر و مهاجران ساخت مسکن داشته باشد.

وی افزود: ما در ساوه مشکل زمین نداریم که متکی به زمین ادارات باشیم فقط باید این زمین‌ها توسط راه و شهرسازی شناسایی شود و کار ثبت نام انجام گیرد. مردم ساوه بلاتکلیف هستند من به نمایندگی از مردم صحبت می‌کنم آقای مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی، صحبت‌های شما مشکل مردم ساوه را حل نمی‌کند لطفاً شفاف صحبت کنید، شاه می‌بخشد و شاه‌قلی نمی بخشد دغدغه مسئولین بالادستی حل مشکلات مردم است اما زیر مجموعه آنها نمی‌خواهند مشکل مردم حل شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس تصریح کرد: باید حاشیه‌ها در خصوص قیمت تمام شده مسکن‌های ملی برای مردم شفاف شود، ۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم گذشته اما مشکلات مسکن ملی مرتفع نشده و مردم همچنان بلاتکلیف هستند. حدود ۴۰۰ نفر از خانواده ایثارگران ساوه که ما مدیون آنها هستیم و باید زمین رایگان به آنها داده شود فرم (ج) آنها سبز است در حالی که مشکلی برای واگذاری زمین آنها وجود ندارد و سال‌ها پیگیرند اما همچنان بلاتکلیف هستند. ۷۰ نفر فرهنگیان ساوه سال‌های گذشته در مهاجران و امیرکبیر برای مسکن ثبت نام کردند با وجود اینکه تردد روزانه آنها به مهاجران و امیرکبیر مقدور نیست اما مشکل آنها حل نشده است. اجازه ثبت نام هم در طرح مسکن ملی ساوه را هم ندارند، باید این مشکلات مرتفع شود حتی اگر نیاز به جلسات مکرراست اما باید این جلسات خروجی داشته باشد.

حجت الاسلام سبزی گفت: صحبت‌هایی با مسئولین کشوری برای تفویض اختیارات به شهرستان و استان شده است تا مشکلاتی که در محدوده شهرستان و استان قابل حل است در همان شهرستان و استان حل شود. دولت و وزرا هم موافق بودند که کار مردم بدون تعلل حل شود.

وی بیان کرد: ما مشکلی نداریم شرکت‌هایی که زمین دارند در قالب تعاونی برای پرسنل خود ساخت و ساز انجام دهند. بسازند اما این موضوع مشکل مردم ساوه را حل نمی‌کند در طرح اقدام ملی مسکن جهش خوبی در ساخت مسکن در ساوه صورت گرفت از راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تشکرمی کنیم. اما همچنان نیاز شهرستان ساوه به مسکن به دلیل مهاجر پذیر بودن بالاست و متقاضی هم داریم و از سویی مشکل در تأمین نداریم، راه و شهرسازی مکلف است در اسرع وقت این زمین‌ها را شناسایی و کار ثبت نام از متقاضیان را شروع کند.

معاون عمرانی استانداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح مسکن ملی نباید روستاها و شهرهای کوچک را خالی از سکنه کندبنابر این بررسی نحوه اجرای طرح در این مناطق ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زندوکیلی ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات مسکن ملی ساوه در فرمانداری ساوه گفت: در خصوص طرح جهش مسکن و مسکن مهر تفاوتی وجود ندارد هدف همه این طرح‌ها حل مشکل مسکن در کشور است. دولت در این راستا مسئولیت حمایتی دارد تا بخشی از نیاز مسکن برطرف شود، در این طرح‌ها اصل بر تقاضا است و باید بررسی شود چقدر تقاضا وجود دارد تا بر اساس تقاضا موجود تمهیدات ساخت مسکن انجام گیرد.

وی افزود: براساس جمعیت کشور سهمیه‌ای به استان داده شده است و پروژه‌هایی که سالهای قبل شروع شده‌اند نیز مشمول تسهیلات جهش تولید مسکن می‌شوند.

معاون عمرانی استانداری استان مرکزی تصریح کرد: سهم استان مرکزی در طرح جهش ملی مسکن برای ۴ سال ۶۱ هزار و سهم ساوه ۱۴ هزار واحد است. ادارات راه و شهرسازی مکلف هستند بر اساس ثبت نام‌ها و تقاضای مسکن تمهیدات لازم را برای تأمین زمین و ساخت شروع کنند. این برنامه صرفاً برای یک شهر و منطقه نیست بلکه باید در نقاط مختلف استان که متقاضی وجود دارد اجرایی شود.

زندوکیلی گفت: نباید این طرح باعث شود زمینه مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر فراهم شود بلکه باید طرح مسکن ملی در شهرهای کوچک و روستا به صورت ویژه‌تر بررسی شود و حمایت بیشتری صورت بگیرد که روستاها و شهرهای کوچک‌تر خالی از سکنه نشود چرا که با توجه به آمایش سرزمینی تبعات خوبی برای کشور ندارد.

وی افزود: ۲ تقاضا در این مورد وجود دارد؛ تقاضای واقعی و تقاضای مؤثر. در تقاضای واقعی همه ثبت نام می‌کنند بدون اینکه صلاحیت آنها بررسی شود و متأسفانه در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده که باید بررسی شود چه کسانی تا کنون از امکانات دولت استفاده نکردند و فاقد مسکن هستند. در همین‌راستا با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها باید تمهیداتی اندیشیده شود.

معاون عمرانی استانداری استان مرکزی تصریح کرد: با شناسایی زمین‌های مازاد دولت در شهرها مشکل حل نمی‌شود اصل موضوع این است زمین برای هر شهر تأمین شود. در ساوه مشکل زمین نداریم، شهرداری، واحدهای صنعتی و سایر دستگاه‌ها زمین‌های حوزه خود را معرفی کنند که کار ثبت نام و شناسایی متقاضیان انجام شود.

تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف به تحویل و واگذاری رایگان اراضی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مرزبان مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مرکزی در این جلسه گفت: بر اساس ماده ۱۰ تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات، ادارات و شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سهام و سرمایه آنها مربوط به دولت هستند، مکلف هستند نسبت به تحویل و واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود که در چهار چوب مکان یابی موضوع ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می‌گیرند ظرف ۲ ماه از زمان اجرایی این شدن این قانون بنا به دستور وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

وی افزود: وزارت صمت و املاک مکلفند پس از اعلام وزارت خانه ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور مالکیت به نام دولت یا به نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: مشخصات زمین با لیست پرسنل به راه و شهرسازی ارسال می‌شود تا پالایش صورت گیرد و اگر صلاحیت محرز شده باشد و فرم «ج» آنها سبز شود اولویت با پرسنل آن اداره است در غیر این صورت صلاحیت متقاضیان آزاد برای واگذاری بررسی می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group