شنبه 15 ارديبهشت 1403 | Saturday 4 May 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی در نظر گرفته شده است، گفت: برخی مسئولان کشور بیت‌المال را یا حیف می‌کنند یا میل، در حالی که همه در قبال بیت المال که حق‌الناس است مسئول هستیم و باید در محضر خدا و مردم پاسخگو باشیم.

حجت‌الاسلام محمد سبزی شامگاه گذشته، پنجشنبه ۱۳ خردادماه در جریان بازدید از چهار روستای میمه، خانقاه، اردمین، فستق از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی سوء مدیریت‌ها، ریخت‌وپاش‌ها و فسادهای مالی مانع خدمت رسانی به مردم بویژه محرومان و جوامع روستایی شده و به اعتماد عمومی آسیب جدی وارد می کند.

وی با اشاره به اقدام مجلس برای جلوگیری از ریخت‌وپاش‌ها اظهار کرد: مجلس انقلابی توانست با پیشگیری از ریخت‌وپاش‌ها بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در سراسر کشور اختصاص دهد که سهم ساوه و زرندیه از این اعتبار ۹۵ میلیارد تومان است.

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه با اشاره به کمبود منابع آبی و خشکسالی در روستاها گفت: هرگونه فعالیت کشاورزی به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی با محدودیت مواجه شده است و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این بخش از اقتصاد کشور فراهم کرده است.

وی افزود: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی در نظر گرفته شده است گرچه این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و خسارات وارده بسیار زیاد است. امیدواریم این میزان اعتبار، عادلانه و به درستی توزیع شود تا بخشی از خسارات کشاورزان جبران شود.

حجت‌الاسلام سبزی افزود: خشکسالی و کم آبی موضوع جدیدی نیست و چندین سال است که با این مشکل قرین هستیم. باید سازوکار لازم برای حل مشکل در آینده اتخاذ شود. متاسفانه هنوز در بسیاری از روستاها با شیوه سنتی و غرقابی و از طریق انهار با چندین کیلومتر نهر آب روانه اراضی کشاورزی می شود که علاوه جذب آب در زمین، تبخیر شده و هدر می رود و نیاز به اصلاح، لوله گذاری و جدول کشی هست.

وی تصریح کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین باید از طریق جذب بودجه های عمرانی و محرومیت زدایی در اولویت قرار گیرد تا مشکل اصلی کشاورزان که کمبود منابع آبی است برطرف شود.

او در خصوص مشکلات روستائیان با بنیاد مسکن نیز گفت: با توجه به توسعه روستاها احداث مسکن ارزان قیمت با واگذاری زمین یکی از نیازهای مهم روستائیان بویژه جوانان است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه همچنین از اداره منابع طبیعی خواست تا تمهیدی اتخاذ کند که مشکل تداخلات اراضی کشاورزان برطرف شود و با سنددار شدن اراضی میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، فرماندار ساوه نیز به بازدیدهای مستمر دستگاه‌های اجرایی از روستاهای شهرستان اشاره کرد و گفت: بررسی میدانی مشکلات و مسائل با حضور مدیران، منجر به پیگیری سریع و تصمیم گیری به موقع در خصوص مطالبات جوامع روستایی می شود.

علی میرزایی مطالبات روستاییان از بنیاد مسکن و منابع طبیعی را نقطه مشترک مشکلات در این بازدیدها بیان کرد و افزود: مشکلاتی در خصوص آبرسانی به روستاها، لایروبی قنوات، روشنایی معابر و حوزه بهداشت و درمان نیز در روستاها وجود دارد که هر کدام از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای برطرف شدن آن تصمیم گیری کردند.

وی بیان کرد: مقرر شد در کمیته برنامه ریزی شهرستان در خصوص مشکلات مطرح شده تدابیر لازم اتخاذ شود تا همچنان روستاها به عنوان کانون‌های تولید پویاتر از گذشته با ارائه خدمات مناسب در خدمت نظام باشند.

فرماندار ساوه تصریح کرد: برای هرکدام از تصمیماتی که در این بازدیدها اتخاذ شد برنامه زمان بندی اجرایی شدن تعریف و اعلام شد تا رضایتمندی روستائیان فراهم شود.

در جریان بازدید از این چهار روستا برخی روستائیان، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها مشکلات خود را مطرح کردند.

تداخلات بین کشاورزان و منابع طبیعی، احداث مسکن ارزان قیمت، مشکلات موجود در تامین کود شیمیایی، مشکلات در تامین ماشین آلات کشاورزی، جلوگیری از هدررفت منابع آبی کشاورزی با جدول گذاری، سرعت پایین اینترنت، کمبود زیرساخت‌ها، مشکلات طرح هادی، فرسودگی شبکه آبرسانی، عدم صیانت از ابنیه تاریخی، مشکل تامین آب شرب، جابجایی تیرهای برق و عدم روشنایی مناسب معابر از جمله مطالبات و مشکلاتی بود که مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group