شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت:‌ نظر رئیس قوه قضائیه نسبت به رفع مشکلات مالکان اراضی و خانه های پلاک ۸۴ شهرک علوی ساوه، مساعد است و در این رابطه نامه ای نیز به رئیس کل دادگستری استان مرکزی ارسال نمود.

 

حجت الاسلام «محمد سبزی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ‌ اظهار داشت: در نشستی که اخیرا با آیت الله رئیسی داشتم، مشکلات مالکان پلاک ۸۴ ساوه را مطرح نمودم و ایشان نیز در این خصوص به مراجع استانی و شهرستانی دستور بررسی و یافتن راهکار برای رفع مشکلات را صادر کرد.

وی افزودلازم است مشکلات این مالکان که به نظر می رسد امکان تبدیل به یک چالش بزرگ را دارد را برطرف کنیم زیرا اکنون افزون بر ۱۰ هزار نفر جمعیت در منطقه مذکور و محدوده پلاک ۸۴ زندگی می کنند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه افزود: در اراضی موسوم به پلاک ۸۴ شهرک علوی ساوه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر اقدام به خرید قانونی زمین کرده اند که اغلب آنها سند دارند و برای اینکه یک واحد مسکونی تهیه کنند همه دارایی خود را فروخته اند ولی اکنون موضوع تخلف یا فساد در معامله مطرح شده و قصد تخریب این خانه ها را دارند که لازم است باید رویکرد و تدبیر مناسب مسئولان رفع و رجوع شود تا مشکل و چالشی حاد در این راستا پیش نیاید.
حجت الاسلام سبزی اظهار کرد: در این بین اساسا مردم گناهی ندارند و اگر آنها نتوانند به سندی که از سوی سازمان ثبت اسناد جمهوری اسلامی صادر شده، اعتماد کنند پس به چه چیزی باید اطمینان داشته باشند؟

وی گفت: در این مورد رئیس قوه قضائیه نامه ای به رئیس کل دادگستری استان مرکزی نوشت که رونوشتی از آن هم در اختیار من قرار دارد و حسب دستور ایشان مقرر است که با هماهنگی رئیس دادگستری، دادستان و روسای ادارات ثبت اسناد و راه و شهرسازی شهرستان ساوه برای رفع مشکلات پلاک ۸۴ جلسه ای تشکیل و ضمن بررسی های لازم، مشکلات برطرف شود.
به گفته او، پیرو دستور رئیس قوه قضاییه تصمیم بر این شد؛  افرادی که در پلاک ۸۴ شهرک علوی ساوه دارای سند مالکیت هستند اعم از کسانی که واحد خود را ساخته اند یا حتی مالکان واحدهای نیمه کاره و زمین برای دریافت پروانه ساخت اقدام کنند.
وی گفت: برای افرادی که قولنامه دارند نیز تدابیری در نظر گرفته خواهد شود و مقرر شد بخش هایی از این اراضی که در دست زمین خواران است، خلع ید و به دولت مسترد شود تا در آینده از این زمین ها برای ساخت مسکن ملی ویژه اقشار مختلف مردم اقدام شود.هرچند تخریب ساخت و سازها در همه نقاط کشور وجود دارد اما ساوه یک شهر صنعتی است و از همه شهرها اقشار کارگر را در خود پذیرا شده و این افراد به خانه نیاز دارند.

رفتار سلبی در تخریب واحدهای غیرمجاز را نمی پسندم

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت: به این دلیل که در سالهای گذشته فعالیت چندانی برای اقشار محروم و نیازمند در زمینه ساخت مسکن یا واگذاری زمین انجام نشده است، آنها مجبور شدند که در حواشی شهر زمین هایی را به شیوه قولنامه خریداری و اقدام به ساخت غیرمجاز و شبانه کنند.
وی ادامه داد: وجود این بناهای ساخته شده به صورت غیرمجاز در حال حاضر به بزرگترین معضل شهر ساوه تبدیل شده که آسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی را به همراه داشته است و بیشترین مراجعات مردم ساوه به دفتر نماینده مجلس نیز در زمینه همین تخریب ها است.
حجت الاسلام سبزی گفتاز سویی شهرداری هم برای متراژهای کمتر از ۱۷۰ مترمربع پروانه ساخت صادر نمی کند در نتیجه افرادی که پول کافی ندارند ناگزیر در قطعات کمتر از حد تعیین شده اقدام به ساخت شبانه خانه می کنند و در نهایت با حکم تخریب شهرداری مواجه می شوند.
وی اظهار داشت: در این شرایط اقتصادی و معیشتی که مردم به نان شب هم محتاج هستند اگر خانه او را حتی اگر غیرمجاز هم ساخته شده است، تخریب کنند آیا توان اجاره خانه را دارند و آیا تدبیری برای تبعات بعد از تخریب و اینکه خانواده ای که بی سرپناه می شود کجا قرار است سکونت داشته باشند در ذهن دست اندرکاران قرار دارد؟
نماینده مردم ساوه با تاکید بر نفی رفتار سلبی برای تخریب خانه های ساخته شده اقشار ضعیف در حواشی شهر، گفت: باید پذیرفت که در زمینه تامین مسکن اقشار محروم کوتاهی شده و قبل از هر گونه اقدام به تخریب و قلع و قمع باید تدابیری  از قبیل واگذاری زمین و تسهیل در فرایند پروانه ساخت به صورت قانونی اتخاذ شود که اقدامی موثر است.
وی اظهار کرد: همین موضوع را در دیدار با رئیس قوه قضائیه مطرح کردم و ایشان هم در یک مصاحبه اعلام کرد که اولویت را نباید به تخریب آلونک های مردم بدهیم بلکه مقابله با زمین خواران و متجاوزان به منابع طبیعی اولویت نخست است.
شهر ساوه با جمعیتی افزون بر ۲۲۰ هزار نفر دارای ۲ منطقه شهرداری است و در دهه های اخیر بیش از ۱۸ منطقه حاشیه ای به این شهر الحاق شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group