شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: از مجموع ۳۷ هزار هکتار سطوح زیر کشت گندم در این شهرستان پیش بینی می کنیم که امسال ۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

«حسن شریفی» روز سه شنبه به ایرنا گفت: برداشت گندم از مزارع شهرستان ساوه در نیمه خرداد آغاز و با احتساب مناطق ییلاقی و سردسیر از جمله نوبران و غرق اباد تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت.

وی افزود: مرکز خرید دولتی در کیلومتر پنجم جاده همدان برای خرید تضمینی محصول از کشاورزان فعال است و هر کیلوگرم گندم را با نرخ پایه ۲۵ هزار ریال خریداری می کند و برای بخش نوبران هم با آغاز برداشت گندم، مراکز خرید دیگری را فعال خواهیم کرد.

به گفته این مسئول در سال زراعی جاری ۲۷ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰ هزار هکتار گندم آبی در سطح اراضی شهرستان ساوه کشت شد که پیش بینی می شود ۸۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی گفت: درصدی معادل ۲۰ هزار تن از گندم تولیدی در شهرستان ساوه به مصارف مختلف از جمله تامین خوارک دام و طیور کشاورزان می رسد و  پیش بینی می کنیم ۶۰ هزار تن در قالب برنامه خرید تضمینی به سیلوها ارسال شود.

وی گفت: میزان تولید گندم امسال نسبت به پارسال افزون بر ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

شریفی در مورد پرداخت پول به کشاورزانی که محصول گندم خود را به سیلوهای خرید تضمینی تحویل می دهند، گفت: این مساله در برنامه های دولت قرار دارد اما چون در آغاز راه برداشت محصول در ساوه قرار داریم تاکنون وجهی پرداخت نشده است و طبق آمارها، آخرین پرداخت پول بابت گندم خریداری شده از کشاورزان در سطح کشور مربوط به هفتم خرداد است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه اظهار کرد: برای برداشت گندم و دانه های روغنی (کلزا)  از مزارع این شهرستان، اکنون حدود ۱۰۰ دستگاه کمباین فعالیت می کنند که از این تعداد حدود ۱۰ درصد بومی و مابقی کمباین ها را مهاجران سایر شهرستان ها تشکیل می دهند.

شریفی گفت: افزون بر ۶۰ هزار تن ظرفیت خرید گندم در سیلوی مرکزی ساوه و حدود ۱۰ هزار تن ظرفیت نیز در مراکز طرف قرارداد از قبیل کارخانه آرد در ساوه موجود است.

وی ادامه داد: در حوزه بخش خصوصی نیز ۸۵ هزار تن ظرفیت سیلویی در ساوه وجود دارد که تاکنون مجوز خرید برای این مراکز صادر نشده است اما در صورت ضرورت با انعقاد قرارداد از این ظرفیت ها نیز استفاده خواهد شد.

شهرستان ساوه با بهره مندی از ۱۳۵ هزار هکتار سطوح زراعی و باغی و با احتساب سایر حوزه های تولیدی بخش کشاورزی از جمله دامداری ها، مرغداری و آبزیان توان تولید سالانه تا ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات را دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group