شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه معتقد است که پای نظارت بر اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی در صنایع لنگ می زند و می گوید باید زیرساخت‌ها و ابزار کار لازم برای اجرای صحیح این پروتکل‌ها با نظارت دقیق متولیان امر همزمان با فعالیت صنایع و کارخانجات برای حفظ جان کارگران فراهم شود.

داوود میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بلامانع بودن فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی از ۱۶ فروردین البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: متاسفانه جامعه کارگری در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروزی به دلیل سقوط از ارتفاع دو نفر از کارگران در یکی از کارخانجات شهر صنعتی کاوه عزادار شدند و متاسفانه این حادثه مرگبار و سایر حوادث ناشی از کار پیامد خوبی برای جامعه کارگری ندارد.

وی به درگیری جامعه کارگری با حوادث ناشی از کار و نیز ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: وقتی به دلیل نبود اهرم‌های نظارتی موثر و کارآمد، ایمنی محیط‌های کارگری در سطح پائینی قرار دارد و نمی‌توان فضای ایمن از لحاظ کاری را برای کارگران مهیا کرد تا هرازچندگاهی شاهد جانباختن یا مصدومیت کارگران در محیط‌های کاری نباشیم، پس نمی‌توان انتظار داشت که نظارت صحیح بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی و صنعتی صورت گیرد و جامعه کارگری از این حیث نگران سلامتی خود و خانواده‌هایشان هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه به شرایط متغیر فضای کاری در واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و افزود: یکسان نبودن شرایط کاری در صنایع، مانع بزرگی در اجرای دقیق و صحیح پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله در حین کار است در حالی که در بسیاری از کارخانجات امکان فاصله گیری کارگران در حین کار به دلیل قرار گرفتن در خط تولید وجود ندارد و عملا اجرای اصول بهداشتی در چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست و آلودگی به بیماری کرونا در صورت قرار گرفتن کارگران در کانون آلودگی تشدید خواهد یافت.

میرزایی در ادامه، با اشاره به اینکه براساس آمار اعلامی بالغ بر ۱۲ درصد مبتلایان به کرونا را جامعه کارگری تشکیل می‌دهند، گفت: به دلیل محدودیت در تعداد بازرسین اداره کار امکان بازرسی مستمر و کنترل شیوع بیماری و نظارت بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی به دلیل محدودیت نیروی انسانی در دانشکده علوم پزشکی با توجه به حجم بالای کار در این روزها وجود ندارد و قطعا ادامه این روند در کارخانجات فاجعه آفرین خواهد شد.

وی خواستار اتخاذ سازوکار مناسب از سوی متولیان امر در خصوص فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی شد و افزود: نباید با بی توجهی اجازه دهیم جامعه کارگری بدلیل نبود ایمنی لازم هم در حوزه حوادث ناشی از کار و هم در حوزه شیوع بیماری بیش از این داغدار شوند .

وی استرس و نگرانی کارگران را به دلیل جانباختن تعدادی از کارگران بر اثر ابتلا در محیط‌های کارگری مورد تاکید قرار داد و افزود: با برگزاری جلسات و صدور بخشنامه نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی را در فضای کسب و کار اجرایی کرد بلکه ضمانت اجرایی و نظارت دقیق بر حسن اجرای مصوبات و رصد مستمر و روزانه می‌تواند ضامن اجرای این طرح باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به فعالیت تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی کاوه و شهرک های صنعتی این دو شهرستان گفت: متاسفانه برخی از کارخانجات از روز پنجم فروردین اقدام به آغاز فعالیت کاری خویش کردند و می توان گفت که هیچ کارخانه‌ای در این دو شهرستان نیست که شروع بکار نکرده باشد.

وی از اداره کار و دانشکده علوم پزشکی خواست تا با بکار گیری نیروی انسانی بیشتر بر نحوه فعالیت کارخانجات نظارت صحیح داشته باشند و ضمن آموزش نیروی کار بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی بویژه ضدعفونی و گندزدایی محیط کارگری نظاره گر باشند.

میرزایی گفت: ایجاد استرس در میان کارگران و نبود آرامش در محیط‌های کارگری موجب خواهد شد تا کارگران نتوانند با خاطری آسوده به کار و تلاش بپردازند و نتیجه آن بروز حوادث ناشی از کار خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group