جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

ساوه - ایرنا - با اینکه نخستین روز از اجرای مصوبات قرارگاه پدافند زیستی در ساوه چندان از سوی مردم و بازاریان رعایت نشد اما امروز ورق کاملا برگشت و سیمای شهر بسیار امیدوارکننده است.

روز گذشته گزارشی با عنوان «اسکناس یا زندگی؟ انتخاب با شماست» در ایرنا منتشر کردیم که حاوی نگرانی های عمیق از رفتار مردم و کسبه با بی تفاوتی اغلب آنها نسبت به خطر کرونا و شلوغی خیابان ها و مراکز فروش بود.

در آن گزارش که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار تهیه شد، ازدحام و شلوغی خیابان ها و مقاومت برخی از کسبه برای باز نگه داشتن غرفه های خود و همچنین دایر بودن بیشتر مغازه، فروشگاه ها و مراکز خرید در هسته مرکزی شهر و خیابان های هلالی، سپاه، مطهری، جمهوری، کمربندی اصفهان و میدان شهدا به عنوان رفتارهایی نگران کننده از سوی شهروندان اعلام شد.

پویش های «در خانه بمانیم»

اما از دیروز بسیاری از نخبگان، هنرمندان، فعالان رسانه ای و فضای مجازی دست به کار شدند و با تهیه فیلم، عکس نوشته و پیام های صوتی و تصویری خطر افزایش دامنه شیوع کرونا در ساوه را گوشزد کردند و مردم را به خودمراقبتی در خانه تشویق کردند.

«مهدی ملکی بیگدلی» از بازیگران و کارگردان های تئاتر ساوه با انتشار ویدئویی به نمایندگی از هنرمندان شهرستان ساوه از مردم خواست که در خانه های خود بمانند.

وی گفت: از همه مردم می خواهیم به کمپین «در خانه بمانیم» بپیوندند و این روزها با عمل به توصیه های بهداشتی از منازل خود خارج نشوند تا زنحیره انتقال ویروس کرونا در شهر قطع شود.

وی اظهار خوشبینی کرد که به زودی با شکست دادن کرونا، مردم ساوه دور هم جمع خواهند شد.

صفحات اینستاگرامی متعلق به شهروندان ساوجی به خصوص فعالان رسانه ای نیز با انتشار فیلم و عکس هایی از ازدحام و شلوغی سطح شهر در نخستین روز از اجرای مصوبات قرارگاه پدافند زیستی شهرستان مبنی بر ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی، بازار و سایر اماکن که محل تجمع مردم است، ضمن اظهار نگرانی از شهروندان درخواست کردند که به توصیه ها عمل کنند و برای سلامت خود و سایر ساکنان شهر از خانه خارج نشوند.

فرماندار ساوه نیز از مردم خواست در خانه بمانند و برای شکست دادن کرونا در این شهرستان با برنامه های مصوب شده همراهی کنند.

«علی میرزایی» به ایرنا گفت: با توجه به اینکه ساوه از کانون های ابتلا به کرونا در کشور محسوب می شود و این شهرستان مسیر ارتباطی شمال به جنوب و مرکز به غرب کشور محسوب می شود و روزانه هزاران خودروی عبوری از آن می گذرند، اتخاذ تدابیری برای کنترل ورودی های شهرستان و همچنین عملیاتی کردن مقررات منع فعالیت بازارهای شلوغ و مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ که سبب تجمع مردم و ازدحام می شود را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر عملیات تب سنجی در مبادی ورودی شهر ساوه، با کمک ارگان هایی چون شهرداری، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، دانشکده علوم پزشکی و چند ارگان دیگر نسبت به مسدود کردن مبادی ورودی به هسته مرکزی شهر، جمع آوری دستفروشان و وانت بارهای فروشنده میوه و همچنین تعطیلی خطوط اتوبوسرانی شهر اقدام کردیم که امیدواریم در نهایت سبب افزایش سلامتی شهروندان و کنترل شیوع کرونا باشد.

 پزشکان، پرستاران و عوامل دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با روش های مختف از جمله انتشار پیام های ویدئویی، مصاحبه با رسانه ها و سایر راهکارها مردم را به در خانه ماندن ترغیب و موفقیت در شکست کرونا را مستلزم همراهی شهروندان عنوان می کنند.

خبرنگار ایرنا، امروز از خیابان های مرکزی شهر از جمله انقلاب، امام خمینی، هلالی، میادین عاشورا، شهدا و مادر بازدید و اقدام به تهیه تصاویری کرد که نشانه های امیدبخشی از جدیت مردم برای ماندن در خانه ها و ترس منطقی از ویروس کرونا دارد.

در مقایسه با روز گذشته، می توان گفت تغییر قابل توجه و چشمگیری در رفتار مردم شهر ایجاد شده و سکوت خاصی بر مراکز معمولا شلوغ و پرتردد ساوه حاکم بود.

به نظر می رسد خطر کرونا در ساوه آنقدر جدی شده که کسبه و مردم اکنون با نگرشی منطقی نسبت به این بیماری، رفتار کنند و مانند روز گذشته از استدلال های احساسی و عاطفی (شب عید، بدهکاری، سفره خانواده و...) که البته در جای خود کاملا هم درست است، دست برداشته اند.

  اکنون ورودی های بازار سرپوشیده ساوه با نیوجرسی های بتنی مسدود شده و ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز در سطح شهر بر تردد خودروها کنترل دارند.

هلال احمر در میانه میدان

عملیات تب سنجی از مسافران ورودی از سمت کمربندی اصفهان و سایر ورودی های ساوه با مشارکت نیروهای جمعیت هلال احمر، دانشکده علوم پزشکی و نیروی انتطامی نیز در حال انجام است.

رئیس هلال احمر ساوه نیز به ایرنا، گفت: این جمعیت در اقدامی خودجوش تهیه روزانه سه هزار لیتر آب ژاول با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد را در استخر ایین مجموعه آغاز کرده است.

«سید لقمان حسینی» افزود: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر 60 هزار لیتر آب ژاول در استخر این نهاد مردمی و امدادی تهیه شده است.

وی اظهار داشت: با استفاده از این محلول تولیدی معابر عمومی سطح شهر، مراکز اداری و سایر محله های شهر به صورت روزانه ضدعفونی می شود که در این زمینه شهرداری و سپاه نیز مشارکت دارند.

وی همچنین از استقرار تیم این جمعیت در مبادی ورودی ساوه از طرف قم به خصوص در آزادراه سلفچگان و همچنین شهر آوه برای عملیات تب سنجی، غربالگری و شناسایی افرادی که مشکوک به کرونا هستند، خبر داد.

رزمایش مقابله با کرونا در شهر

در خبری دیگر، فرمانده سپاه ناحیه ساوه از برگزاری رزمایش بیولوژیکی مقابله با کرونا که از سوی قرارگاه پدافند زیستی شهرستان مصوب شده است، خبر داد.

سرهنگ «حجت الله دستجانی» به ایرنا گفت: این رزمایش قرار است در روزهای 26 و 27 اسفند با مشارکت گروههای مردمی و جهادی و همچنین دستگاه های مسئول در سطح شهر ساوه اجرا شود.

به گفته او، ضدعفونی همه معابر و خیابان های شهر ساوه با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در قالب این رزمایش انجام خواهد شد.

سرهنگ دستجانی از مردم خواست که در این طرح مشارکت کنند و همین که خودروهای خود را در معابر و کوچه ها پارک نکنند، کمک شایانی برای انجام موفقیت آمیز عملیات ضدعفونی و گندزدایی سطح شهر است.

وی گفت: این اقدام با هدف کاهش و توقف شیوع ویروس کرونا در سطح شهرستان ساوه انجام می شود و سپاه، بسیج، نیروهای جهادی و دستگاه های اداری همه توان خود را برای پاسداشت سلامت و جان شهروندان به کار خواهند گرفت.

در جدیدترین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک، شمار مبتلاشدگان به کرونا در ساوه 242 نفر است که 17 مورد ار این تعداد مربوط به 24 ساعت گذشته است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group