جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: 115 اثر تاریخی این شهرستان شامل آب انبار، قلعه و تپه‌های تاریخی مسجد، کاروانسراها و ... در سال‌های اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رضا ایاز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: 3 مورد از این آثار تاریخی امسال شناسائی و پس از معرفی به ثبت ملی رسید که شامل آب انبار مسجد جامع، درخت چنار روستای نیوشت و دیوار حصار شهر است.
وی تصریح کرد: در تلاش برای ثبت یکی از آثار تاریخی شاخص این شهرستان در فهرست جهانی هستیم.
 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه بیان کرد: بنا داریم اثر تاریخی مسجد جامع ساوه را برای ثبت در فهرست جهانی پس از تشکیل پرونده و رعایت آیتم های مورد توجه به یونسکو معرفی کنیم برای تحقق این مهم در حال انجام عملیات مرمت بنا در قسمت‌های مختلف و آزادسازی حریم هستیم.
ایاز گفت: مسجد مذکور از خشت و گل ساخته‌ شده است که شامل یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.
وی نمودهایی از سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی) را از ویژگی‌های این اثر عنوان کرد.

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه با اشاره به این که این بنای تاریخی ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت و یک هزار سال قدمت  دارد، افزود: این مسجد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ایاز اظهار کرد: این شهرستان با توجه به قرار داشتن در مسیر راه ابریشم در گذشته های دور در مناطق مختلف شهری و روستائی دارای آثار تاریخی و باستانی بسیاری است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مدیران تاسیسات گردشگری نیز گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده توسط این اداره مقرر شد کلاس آموزشی مدیران تاسیسات گردشگری با حضور اساتید مجرب همراه با برگزاری آزمون پایان دوره و اخذ گواهی معتبر در شهر ساوه تشکیل شود. 

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه افزود: هم اکنون در مجموع 422 اثر تاریخی در این شهرستان شناسائی شده که 115 اثر آن در فهرست ملی ثبت و مابقی تحت حفاظت قرار دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group