پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

ایسنا/مرکزی پس از وقوع سیلاب در روزهای نخست آبان ماه سالجاری در منطقه عباس آباد ساوه که تهدیدی برای افزون بر ۴۰ واحد مسکونی در این نقطه حاشیه ای شهر بوجود آورد، عملیات احداث سیل بند در منطقه بالادست این منطقه توسط شهرداری انجام شد.

عملیات احداث سیل‌بند در منطقه بالادست محله عباس آباد ساوه با هدف هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی این منطقه انجام شد. وضعیت توپوگرافی  منطقه عباس آباد جنوبی و ساخت سازهای غیرمجاز در مسیر این رودخانه باعث شده  که پس از بارش‌های نسبتا سنگین اخیر، حجم وسیعی از آب، ساکنان حریم این رودخانه را دچار مشکل ساخته و با خطر جدی تهدید کند.

در همین رابطه مدیر امور منابع آب ساوه به ایسنا گفت: براساس ماده یک قانون پیشگیری از سیل و مقابله با مخاطرات آن، در داخل شهرها و روستاها، وزارت کشور، شهرداریها و دهیاری‌ها مکلف هستند نسبت به کانالیزه کردن و ساماندهی مسیل ها یا ایجاد سیل بندهای مناسب اقدام کنند.

نقی بهجت با تاکید بر اینکه اجرای این قانون در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و روستاها بر عهده دهیاری‌هاست، گفت: در متن این قانون آمده است به منظور حفظ جان و مال مردم از خطرات سیل و تامین بهداشت عمومی، وزارت کشور مکلف است اقدامات لازم را برای حفظ و اصلاح و احداث مسیل و سیل برگردان و کشیدن کانال فاضلاب به عمل آورده و از کلیه اراضی و مستحدثات و ‌ساختمان‌های متعلق به دولت و موسسات یا اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در هر نقطه که برای تامین منظورهای مذکور ضرورت داشته باشد، ‌استفاده کرده و تعرف یا تملک کند.

وی بیان کرد: در ادامه این قانون آمده است در نقاطی که شهرداری وجود دارد اراضی و مستحدثات و ساختمان‌های مورد تصرف یا تملک از طرف وزارت‌ کشور در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت تا شهرداری خسارت مربوطه را به ترتیب مقرر در این قانون بپردازد. در هر نقطه که استفاده از اراضی و مستحدثات و ساختمان‌ها طبق این قانون ضروری باشد کلیه مالکین و متصرفین مکلفند از تاریخ اخطار یا آگهی‌ شهرداری بر حسب اقتضاء ظرف مدتی که حداکثر از یک ماه بیشتر نخواهد بود اراضی و مستحدثات و ساختمان را در اختیار شهرداری قرار دهند و در ‌غیر این صورت از طرف شهرداری اقدام به تصرف و یا تملک خواهد شد.

این مقام مسئول در امور آب ساوه گفت: براساس آنچه در قانون پیش بینی شده است امور منابع آب نیز وظیفه دارد در خارج از شهرها، نسبت به مسیل و رودخانه‌ها طبق قوانین موجود نسبت به رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها نظارت و کنترل های لازم را صورت دهد.

وی در خصوص اینکه گفته می شود منطقه عباس آباد خارج از محدوده شهری است و اصلا وظیفه شهرداری نیست که بخواهد نسبت به احداث سیل بند اقدام کند، گفت: در بازدیدهایی که از این منطقه صورت گرفته است برخی از ساکنین از پرداخت جرایم کمیسیون ماده صد برای احداث واحدمسکونی در این نقطه حاشیه‌ای شهر خبر می‌دهند. براین اساس این منطقه در حریم شهری قرار گرفته و شهرداری طبق قانون مکلف به ارائه خدمات است.

وی احداث سیل بند و انحراف صورت گرفته در مسیر جاری شدن سیلاب از رودخانه که توسط شهرداری صورت گرفته است را یک کار غیرقانونی دانست و افزود: مدیریت امور منابع آب ساوه با ارسال نامه ای به شهرداری ساوه انجام این کار غیرقانونی را تذکر داده است.

بهجت تصریح کرد: گرچه اجرای این سیل بند به منظور جلوگیری از ورود آب به داخل منطقه عباس آباد و حریم مسکونی مردم یک اقدام کوتاه مدت و موقتی است اما شهرداری مکلف است براساس ماده یک قانون پیشگیری از سیل و مقابله با مخاطرات آن، اقدامات قانونی را انجام دهد.

وی بیان کرد: شهرداری در اجرای قانون باید مسیل ایجاد شده را در ابعاد مناسب به کانال تبدیل کند تا سیلاب به رودخانه پائین دستی منتقل شود، به عبارتی شهرداری ساوه باید بجای انحراف مسیل، کانال کشی کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group