يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: متوسط تولید باغات انار در این استان به 15 تن در هکتار رسیده است.

علی اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح باغات انار در استان مرکزی 10 هزار و 500 هکتار است که 8000 هکتار آن بارور و مابقی غیربارور هستند، 99 درصد باغات انار استان مربوط به شهرستان ساوه است.

وی با بیان اینکه در زمستان سال 95 تمامی باغات انار به علت سرمازدگی کف‌بر شدند، افزود: با فعالیت‌های صورت گرفته طی این سه سال، متوسط تولید باغات انار به 15 تن در هکتار رسیده است. در واقع کف‌بر کردن درختان سبب جوان‌سازی باغات انار شد و با توجه به سالم بودن ریشه درختان، رشد و عملکرد خوبی در این بازه زمانی سه ساله در باغات انار مشاهده شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به رشد قابل قبول تولید، امیدواریم متوسط تولید باغات انار به 20 تن در هر هکتار افزایش پیدا کند.

زارعی بیان کرد: انار تولیدی در استان به درجات یک تا چهار تقسیم‌بندی می‌شود که به ترتیب درجات، برای صادرات، مصرف بازار داخلی و ارسال به واحدهای فرآوری به منظور تولید آب انار، رب انار و کنسانتره عرضه می‌شوند. سال گذشته به دلیل مشکلات بیان شده، صادرات این محصول صورت نگرفت ولی پیش بینی می شود که امسال انارهای درجه یک به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه، ترکیه، کره و... صادر شوند.

وی با بیان اینکه امکان برداشت انار تا اواخر آبان ماه وجود دارد، ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های آغاز شده در استان و پیش‌بینی بارندگی‌های بعدی در آبان‌ماه، به سبب جلوگیری از ضرر و زیان باغداران به آنها توصیه می‌شود در برداشت محصول سرعت بیشتری داشته باشند. در صورت تداوم بارندگی، در صورتی که انار برداشت نشده باشد احتمال ترکیدگی انار، کاهش کیفیت و در نهایت کاهش قیمت وجود خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: باغات انار جزو باغاتی هستند که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند و سال گذشته نیز حدود 5500 هکتار از باغات انار تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

زارعی خاطرنشان کرد: دو کارگاه فعال به منظور فرآوری محصولات تولیدی انار در شهرستان ساوه وجود دارد، همچنین افرادی از سایر استان‌ها محصول ساوه را خریداری کرده و در استان دیگر فرآوری محصولات را انجام می‌دهند. در خصوص کارخانه فرآوری انار در سطح استان و کشور هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group