پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه گفت: انار آلک یا همان انار نوبرانه، معرف انار تولیدی این شهرستان که آوازه جهانی دارد و برند بین المللی محسوب می شود، نیست.

محمود رضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عرضه انار در مبادی ورودی و خروجی شهر ساوه اظهار کرد: انار فعلی عرضه شده در بازار که به عنوان انار نوبرانه یا همان انار آلک عرضه می شود با کیفیت و طعم واقعی انار این شهر فاصله دارد و معرف انار ساوه نیست.

وی بیان کرد: کار برداشت اناری که نماینده واقعی انار ساوه است در صورتی که ساوه با جبهه هوای سرد مواجه نشود و باغداران مجبور به برداشت زودهنگام نشوند معمولا از 20 مهرماه آغاز و محصول از اوایل آبان ماه به بازار عرضه می شود. بنابراین متقاضیان انار ساوه برای تهیه انار با کیفیت با طعم واقعی که تنها این خطه از کشور از این محصول برخوردار است تا آبان ماه صبر کنند.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه به ویژگی های انار آلک که در اواخر شهریورماه برداشت می شود، اشاره کرد و افزود: گرچه پوست این انار که به عنوان انار نوبرانه مشهور است، از رنگ مناسبی برخوردار است اما دانه‌های آن کیفیت لازم را نداشته و کیفیت نماینده انار ساوه را ندارد.

وی افزود: در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی بسر می بریم و به مسافرانی که در حال تردد از شهر ساوه هستند توصیه می شود که در خرید انار ساوه دقت لازم را داشته باشند و بدانند آنچه که این روزها در مبادی خروجی و ورودی این شهر عرضه می‌شود طبیعتا معرف و نماینده انار با کیفیت ساوه نیست.

خلیلی ادامه داد: انار آلک از ارقام انار تولیدی ساوه است که صرفا دارای پوست قرمز است اما کیفیت دانه‌های آن مطلوب نیست. البته در برخی باغات نیز در سطح محدودی انار شیرین تابستانه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه انار آلک مصرف نوبرانه دارد از قیمت بالایی برخوردار است و باغداران نیز اقدام به برداشت آن می کنند تا صرفه اقتصادی داشته باشد و ایجاد بازار کاذب از تبعات منفی عرضه انار آلک است.

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه در ادامه گفت: کار برداشت انار آلک از باغات بارده انار در ساوه به صورت پراکنده آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پنج درصد از کل تولید انار شهرستان را انار آلک شامل شود. انار آلک از سایر ارقام انار کوچکتر و  جنبه خودمصرفی داشته و کاربرد تجاری ندارد.

خلیلی خاطرنشان کرد: ملس، آلک، سیاه، یوسف‌خانی، محمد علیخانی، شیرین تابستانه و پاییزه، بجستانی و تبریزی از ارقام کشت شده انار در ساوه است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group