پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: عدم همخوانی بین رشد هزینه و رشد درآمدی آسیب جدی را به صنعت دارو وارد کرده است و کمبود درآمد به دلیل رشد هزینه‌ها موجب تشدید زیان مالی شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر سید مهدی سجادی در گردهمایی داروسازان شهرستان‌های ساوه و زرندیه اظهار کرد: در طرح تحول نظام سلامت بیشترین هجمه و فشار به صنعت داروسازی و گروههای مختلف آن وارد شد و چالش‌های و مشکلات فراوانی برای این مجموعه در پی افزایش هزینه‌های روز افزون طرح تحول نظام سلامت بوجود آمد.

وی افزود: از آنجائیکه منابع و بودجه‌های پایداری برای برون رفت از آسیب‌های احتمالی اجرای طرح تحول نظام سلامت برای صنعت دارویی کشور در نظر گرفته نشد برخی مشکلات اقتصادی مانعی در برابر اهداف توسعه‌ای ایجاد شد و در نتیجه آن کاهش نقدینگی در بین داروسازان شد.

دکتر سجادی با اشاره به معوقات پرداختی از سوی سازمان‌های بیمه گر و مراکز درمانی به شرکت‌های پخش دارویی کشور اظهار کرد: درصدد هستیم تا در سایه تعامل و هم افزایی و برای برون رفت از مشکلات مطالبات شرکت‌های داروسازی از سازمان های بیمه گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی را دریافت و معوقات بروز شود تا خللی در تامین داروی مورد نیاز بیماران بوجود نیاید.

وی گروههای مختلف داروسازی را بخش مهمی از نظام سلامت کشور دانست و افزایش هزینه‌های اجرای، مشکلات بیمه ای، مالیاتی و ... را موجب اختلال در گردش مالی داروخانه‌ها دانست و افزود: استمرار این مشکلات در ارائه خدمات مناسب از سوی داروخانه‌ها و نظام دارویی کشور اختلال جدی ایجاد خواهد کرد.

دکتر سجادی با تاکید بر حمایت دولت بر حفظ زنجیره دارویی کشور، اظهار کرد: شرکت های داروسازی به عنوان سرخط تامین زنجیره دارویی کشور باید از سرمایه در گردش بالایی برخوردار باشند تا بتوانند با نقدینگی مناسب و خرید مواد اولیه نیاز دارویی کشور را تامین و با وجود پرداخت نقدی هزینه مواد اولیه اما به دلیل مشکلات مالی پس از چندماه از فروش دارو وجه آن را دریافت کنند.

وی با اشاره به استقرار 47 شعبه انجمن داروسازان در سراسر کشور گفت: در شهرستان ساوه نیز به دلیل فعالیت دانشکده علوم پزشکی پتانسیل استقرار شعبه‌ای از انجمن داروسازان ایران وجود دارد و تلاش خواهیم کرد تا در استان مرکزی علاوه بر شهرستان اراک در ساوه نیز چنین شعبه‌ای راه اندازی شود.

به گزارش ایسنا، مدیر عامل شرکت داروسازی نخبگان نیز به توزیع داروهای شهرستان‌های ساوه و زرندیه از طریق شعب قم و تهران شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و گفت: شرایطی که در فضای کشور هم اکنون وجود دارد شرایط خاصی است و زنجیره تولید و توزیع دارو در سراسر کشور در شرایط خاص و حساسی قرار دارد.

دکتر بهزاد آسوده با تاکید بر اتخاذ راهکارهایی برای حفظ وضعیت موجود اظهار کرد: در چنین شرایطی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که بتوانیم در عرصه تولید و توزیع دارو ماندگاری خود را حفظ کنیم و با برطرف کردن مشکلات ارزی و ریالی، شرایط دشوار تهیه ملزومات تولید دارو را تسهیل بخشیده و انضباط لازم در توزیع دارو به صورت منظم و به موقع حفظ شود.

وی خواستار هم افزایی بیشتر فعالان صنعت داروی کشور برای برطرف کردن موانع و مشکلات این حوزه شد و افزود: برخی مشکلات نظیر تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه‌ای نیز شرایط دشوار و سختی را برای داروخانه‌های سراسر کشور ایجاد کرده است.

وی به توقف فعالیت یا ایجاد محدودیت در نحوه ارائه خدمات برخی از شرکت‌های پخش دارو به دلیل مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: ادامه این روند پیام خوبی نخواهد داشت. از این رو همکاری و هم افزایی برای حل مشکلات و پشت سر گذاشتن شرایط موجود ضرورت دو چندان دارد.

آسوده به رشد هزینه‌های جاری شرکت های داروساز و پخش دارو اشاره کرد و افزود: عدم همخوانی بین رشد هزینه و رشد درآمدی آسیب جدی را به صنعت دارو وارد کرده است و کمبود درآمد به دلیل رشد هزینه‌ها موجب تشدید زیان مالی شده است.

گردهمایی داروسازان شهرستان های ساوه و زرندیه در آستانه روز داروساز به همت انجمن داروسازان، دانشکده علوم پزشکی ساوه و با حمایت شرکت داروسازی تهران دارو در مجموعه پذیرایی تاج محل ساوه برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group