جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

فرماندار ساوه گفت: با برنامه ریزی های بعمل آمده در سال جاری 40 کیلومتر از خط انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری به این شهرستان عملیاتی خواهد شد.

علی میرزایی در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ساوه در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: در حال حاضر 15 کیلومتر از خط انتقال آب ساوه از سدکوچری به طور کامل اجرایی شده است و لوله مورد نیاز برای 25 کیلومتر دیگر تامین و بخشی از آن به محل اجرای پروژه منتقل شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 40 کیلومتر از این خط انتقال بطور کامل اجرایی شود.

وی طول این پروژه را 131 کیلومتر بیان کرد و افزود: اجرای کامل این پروژه نیازمند تخصیص اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان است. به دلیل محدودیت در منابع اعتباری دولتی میزان تخصیص ها به صورت قطره چکانی است اما برنامه وزارت نیرو در فاز اصلی اجرای این پروژه از طریق فایناس و توسط بخش خصوصی خواهد بود که سرعت اجرای آن را تسریع خواهد بخشید.

فرماندار ساوه گفت: برای اجرای فایناس این پروژه ملی شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در حال اخذ مجوز و پیگیری تخصیص اعتبارات از سازمان برنامه و بودجه کشور است تا پس از صدور مجوز، اجرای آن با سرعت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، استان مرکزی از سد کوچری در مجموع ۲۷ میلیون متر مکعب تخصیص سالانه دارد که ۱۴ میلیون متر مکعب در سال آن مربوط به ساوه بوده و به آب شهری، روستایی و صنایع تخصیص خواهد یافت. به عبارتی سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه، ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاها و ۴۴ لیتر بر ثانیه آن نیز به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

طراحی خط انتقال برای انتقال پیک دبی آب ۶۳۰ لیتر بر ثانیه است و با احتساب شهرهای جعفریه و دستجرد پیک انتقال ۷۱۰ لیتر بر ثانیه انجام شده است.

نحوه انتقال آب از تصفیه‌خانه دودهک شهرستان دلیجان به صورت ثقلی به طول ۱۳۱ کیلومتر با استفاده از لوله فولادی با پوشش خارجی و پوشش داخلی با سیستم حفاظت کاتدیک به قطر ۹۰۰ میلی متر (۳۶ اینچ) است.

این طرح انتقال آب در دو قطعه صورت خواهد گرفت که قطعه اول بطول ۶۰ کیلومتر و قطعه دوم نیز بطول ۷۱ کیلومتر خواهد بود و با احداث یک باب مخزن متعادل‌کننده دو هزار متر مکعبی صورت می‌گیرد و مشخصات فنی خط انتقال روستاها نیز متفاوت است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group