پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

ساوه - ایرنا - عمل جراحی حساس توده گردنی در یک زن مسن ساوجی که ۴۰ سال از وجود آن رنج می برد با موفقیت انجام شد.

دکتر «الهام معصومی» متخصص گوش، حلق و بینی روز یکشنبه به ایرنا، گفت: در این عمل جراحی توده بزرگ به طول ۱۲ و قطر ۱۰ سانتیمتری پاروتید با حفظ عصب فاسیال و همچنین اعضاب گردنی در بیمارستان شهید مدرس ساوه از بدن این بیمار ۶۵ ساله خارج شد.

وی افزود: بیمار که اهل یکی از روستاهای اطراف ساوه به نام «کبود کمر» است، در ۴۰ سال گذشته با مشکل وجود این توده دست و پنجه نرم می کرد و از ترس اینکه دچار فلج صورت شود، حاضر به عمل جراحی نشده بود اما با مراجعه به بیمارستان مدرس و با صحبت هایی که با او داشتیم و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عمل های جراحی مشابه که به صورت موفقیت آمیز انجام شده بود، جراحی شد.

وی اظهار داشت: عمل جراحی خارج کردن توده از گردن این بانوی ساوجی حدود چهار ساعت طول کشید و توده ای که از ناحیه بناگوش تا روی گردن وی امتداد داشت با موفقیت خارج شد و بیمار سه روز در بخش تحت مراقبت بود اما اکنون ترخیص شده است.

دکتر معصومی ادامه داد: طبق اظهارات بیمار در ۴۰ سال پیش به دنبال احساس تب در بدنش، متوجه ایجاد این توده شده و چون از ترس اینکه ممکن است دچار فلج صورت شود در این مدت حاضر به جراحی نبوده در نتیجه توده نیز رشد کرده و اندازه آن به ۱۲ سانتیمتر افزایش یافت.

وی گفت: هنگامی که این بیمار به بیمارستان مدرس مراجعه کرد و از آنجا که قبلاً سابقه انجام چنین اعمال جراحی را داشتم، فیلم هایی از جراحی های قبلی به او نشان دادم که با استقبال او همراه شد و با انجام سی تی اسکن و نمونه برداری معلوم شد که این توده از نوع خوش خیم است و به طور کامل روی عصب صورت او قرار گرفته بود.

دکتر معصومی گفت: تجهیزات مرتبط با اعمال جراحی و تشخحیص بیماری های گوش، حلق و بینی در ساوه باید به روز شود زیرا در ساوه اکنون ظرفیت انجام عمل های وسیع گوش وجود دارد اما به دلیل نبود میکروسکوپ تخصصی گوش، حلق و بینی با مشکلاتی مواجه هستیم و اکنون با یک میکروسکوپ مخصوص مغز و اعصاب که سنگین تر، بزرگتر و دارای دید متفاوت تری است که انجام عمل های جراحی نیز با آن مشکل می باشد، به بیماران خدمات می دهیم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات و کاستی ها در زمینه «فرز» های ویژه گوش برای جراحی های وسیع است هزینه های بالایی دارد که اگر خیران بتوانند در این زمینه اقدام کنند، کمک شایانی به انجام عمل های جراحی حساس خواهند کرد.

دکتر معصومی گفت: با همکاری ۲ نفر از پزشکان متخصص گروه گوش و حلق و بینی بیمارستان مدرس بعد از چند سال انجام عمل های مربوط به پرده های گوش و جراحی های آندوسکوپی را اجرایی کردیم در حالی که شهر ساوه تا ۲ سال پیش دارای متخصص گوش، حلق و بینی نبود.

وی خواستار آن شد که مردم ساوه از ظرفیت های جدید انجام عمل های جراحی در زمینه بیماری های گوش‌، حلق و بینی آگاه شوند تا از مراجعه به شهرهای دیگر به خصوص پایتخت بی نیاز شوند.

به گفته این متخصص گوش، حلق و بینی با ظرفیت های ایجاد شده و توان انجام اعمال جراحی تخصصی، اکنون اعزام بیماران در حوزه گوش، حلق و بینی از ساوه تقریباً به صفر رسیده است.

چندی پیش در اقدامی مشابه، یکی از پزشکان فوق تخصص ریه ساوه نیز موفق شد یک جسم خارجی که به مدت ۹ سال در ریه یک دختر جوان جا خوش کرده بود را با موفقیت جراحی کند.

دکتر «مریم شریعتمداری» موفق شد یک تکه از پوست پسته که در ریه دختر ۲۲ ساله گیر کرده بود و سال ها او را آزار می داد، با موفقیت خارج کند.

شهرستان ساوه دارای ۲۸۵ هزار نفر جمعیت است و در زمینه بیمارستانی نیز دارای چهار مرکز است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group