سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

در حاشیه برگزاری اولین همایش ملی راهکارهای افزایش بهره‌وری و عملکرد در باغات پسته بنیاد تعاون زندانیان کشور که به میزبانی مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه برگزار شد، سامانه ضد تگرگ در این مجتمع راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مدیر مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه گفت: سامانه ضدتگرک به منظور مقابله با بارش تگرگ و جلوگیری از خسارات وارده به باغات پسته راه‌اندازی شده است.

عباس اصغری‌مقدم افزود: با توجه به خسارات تگرگ و کاهش ناگهانی دمای هوا بویژه در فصل بهار این مجتمع مجهز به سامانه ضد تگرگ شد.

به گزارش ایسنا، سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری است. در این دستگاه با استفاده از مخلوط گاز استیلن و هوا در محفظه مخصوصی به نام محفظه انفجار که در پائین دستگاه قرار دارد، انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام "سالیتون" است ایجاد و بعد از عبور از گلوی بالای محفظه به سمت دهانه مخروطی شکل هدایت شده و در تمامی جهات به ارتعاش در می آید. سالیتون (موج فشاری) به عنوان یک پرتابه به سمت فضا و داخل ابر های تندری با سرعت صوت شلیک و هدایت می شود.

این سامانه از طریق انفجار بطور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر ایجاد می کند که امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابرها و ارتفاع آنها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار است را تحت پوشش قرار می دهند و عملکرد این سیستم ها بنابه ماهیت عملیاتی که دارند، نسبی بوده و بستگی به پتانسیل ابرها دارد. جهت حصول نتیجه مطلوب از کار این دستگاه می بایست سامانه حداقل چند دقیقه قبل از وارد شدن ابرهای تندری به ناحیه تحت پوشش، فعال شود. این سامانه به فرایند تشکیل بارش ها نه چیزی را اضافه و نه چیزی را کم می کند، تنها کاری که انجام می دهد اینست که ساختار بارش را در حین شکل گیری آنها به نحوی سودمند اصلاح کرده و آنرا به برف آبکی یا باران تبدیل می کند و هیچ نقشی در قطع بارش‌ها یا شروع مجدد آنها ندارد.

 

عضو هیات علمی پژوهشکده پسته کشور گفت: مدیریت زمان و مدیریت نهاده‌ها دو مولفه اصلی در مدیریت تغذیه باغات پسته به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر سیدجواد حسینی‌فرد در اولین همایش ملی راهکارهای افزایش بهره‌وری و عملکرد در باغات پسته بنیاد تعاون زندانیان کشور که به میزبانی مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه برگزار شد، به موضوع تغذیه در باغات پسته اشاره کرد و افزود: مدیریت زمان و مدیریت نهاده ها باید به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده و در یک فصل با شناخت خصوصیات آب و خاک و شناخت وضعیت و تاریخچه درخت صورت گیرد.

وی، کربن، هیدروژن و اکسیژن را سه عنصر لازم برای رشد گیاه دانست که وجود آنها موجب بهبود در عملکرد و رشد گیاه می‌شود و کمبود هر کدام به مسیر رشد گیاه آسیب وارد خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: کمبود عناصر غذایی در خاک و گیاه آسیب زاست و در درخت پسته کمبود عنصر خیلی مهمی مانند منگنز تاثیر بسزایی در عملکرد این محصول برجای خواهد گذاشت و در خاک هم کمبود کمی و کیفی در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بوجود می‌آید.

این پژوهشگر محصول پسته کشور ادامه داد: در مناطق شور به دلیل حضور بالای عنصر سدیم، جذب پتاسیم بحرانی خواهد شد و در عملکرد محصول تاثیرگذار است. کمبود عناصر گوناگون مانند ازت یا نیتروژن موجب زردی و کم رنگ شدن برگ پسته می‌شود. کمبود فسفر رشد کم شاخه‌های پسته را در پی داشته و درخت ظاهری برهنه به خود می گیرد .

وی بیان کرد: کمبود پتاسیم نیز منجر به حاشیه سوختگی کناره‌های برگ درخت پسته می‌شود، این عامل هر چقدر بیشتر شود رنگ برگ درختان قهوه‌ای خواهد شد.

حسینی‌فرد در ادامه گفت: کمبود آهن نیز منجر به زردی برگ درختان پسته می‌شود و کمبود روی نیز زمینه ساز فاصله زیاد بین برگ‌ها و ریز شدن اندازه آنها و کنگره‌ای شکل شدن برگ می‌شود. قرمز شدن رگبرگ‌های نهال پسته نیز از جمله علایم کمبود منگنز در درختان و حاشیه سوختگی برگ‌ها نشانگر شوری و کمبود بور است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه علائم ظاهری در درخت پسته منجر به اختلال در عملکرد تولید این محصول خواهد شد، افزود: همزمانی کمبود عناصر موجب سخت شدن تشخیص بیماری درخت پسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رفع کمبود عناصر مورد نیاز پسته از طریق خاک و نیز محلول پاشی برگ صورت می گیرد، اظهار کرد: این اقدام منجر به بهبود در جذب درخت با اضافه کردن کود خواهد شد. محلول پاشی برگی نیز یک عملیات مکمل است که منجر به بهبود شرایط رشد درخت می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پسته کشور با تاکید بر اینکه روش‌های تامین عناصر غذایی نیز با ذخیره بلند مدت خاک، کوددهی همراه با آبیاری و محلول پاشی به صورت توامان باید صورت گیرد، افزود: اردیبهشت و خردادماه مهمترین ماه‌های سال برای محلول پاشی و اصلاح خاک و تغذیه مناسب در باغ پسته است.

وی در ادامه، بهبود ساختمان خاک، افزایش نفوذ پذیری خاک، تامین بخشی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه، افزایش ظرفیت نگهداری عناصر مواد غذایی، تامین مواد اولیه و انرژی برای جانداران خاک و حاصلخیزی خاک را از جمله مزایای استفاده از کود حیوانی شامل کود گاوی، گوسفندی، مرغی و ماهی دانست و افزود: بهترین کود برای مناطق شور کود ماهی است اما به دلیل گران بودن این نوع کود، بیشتر از کود گاوی استفاده می‌شود.

حسینی‌فرد، افزود: رعایت ترتیب کودها از نظر کلسیم، فسفر و سایر عناصر و ترکیب آنها بسیار ضروری است تا به جذب مفید و موثر همه عناصر کمک کند. درخت نباید هنگام جذب عناصر تشنه باشد چرا که کمبود آب هنگام تغذیه موجب ضخیم‌تر شدن سطح برگ خواهد شد و باعث عدم جذب مناسب می شود.

وی با تاکید بر اینکه در دمای کمتر از ۲۲ درجه باید محلول پاشی صورت گیرد و بهترین زمان آن صبح زود یا غروب است، افزود: افزایش نسبی غلظت منیزیم در آبیاری و کاهش کلسیم که منجر به کاهش کیفیت آب می شود، کاهش نسبی گچ به عنوان یک ترکیبی از سولفات کلسیم در خاک و همچنین تغییرات آب و هوایی نظیر سرمای شدید و گرمای طاقت فرسا، منجر به بروز عارضه‌هایی در درخت پسته می‌شود.

به گفته این پژوهشگر، راه‌های کاهش عارضه، افزایش کلسیم خاک و تغذیه مناسب در دراز مدت و محلول‌پاشی صحیح است.

در این همایش دو روزه محققین و پژوهشگران آخرین یافته‌های تحقیقاتی را در قالب راهکارهای افزایش بهره‌وری و عملکرد در باغات پسته تبیین و تشریح کردند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group