پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: کاهش آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی شهرستان ساوه بویژه محور ساوه - همدان نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر رضا نظری در نشستی با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت با شعار "مراقبت ‌ های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت"، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع انسانی، سوانح و تصادفات است که باید برای کاهش آن اقدامات پیشگیرانه و خود مراقبتی انجام داد.

وی با اشاره به حجم بالای آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی شهرستان های ساوه و زرندیه اظهار کرد: هم اکنون جاده شهر صنعتی کاوه جوابگوی حجم بالای تردد نیست و متاسفانه اتفاقات ناگواری از سوانح رانندگی را در این محور شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر 75 درصد تامین سلامت در گرو مشارکت مردمی است و رسانه‌ها اهرم‌های قوی در حساس سازی مردم برای حفظ سلامت خود هستند، افزود: ایمن سازی پارک ها و اماکن عمومی به منظور ارتقای ضریب سلامت نیازمند مشارکت و همراهی عمومی است.

معاون سابق بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه خواستار ارایه خدمات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری شد و افزود: در راستای اجرای مراقبت‌های اولیه بهداشتی زیرساخت‌های اولیه بهداشتی با تقویت مراکز جامع سلامت فراهم شده است و حدود ۸۱ درصد مردم طی یکسال گذشته به پایگاه‌های سلامت مراجعه و خدمات لازم را دریافت کردندکه بیش از ۹۶ درصد رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

وی افزود: کنترل بیماری‌های واگیردار در سایه آموزش‌های صورت گرفته انجام شده است و اقدامات زیر ساختی مناسبی صورت گرفته و باید با خطرسنجی و ارائه مشاوره و آموزش به مقابله با بیماری‌های غیرواگیر پرداخت.

دکتر نظری خواستار تشویق مردم به ارائه خدمات رایگان برای آموزش پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر شد و بر نقش رسانه‌ها در این حوزه تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشکده علون پزشکی ساوه نیز خواستار نگاه عادلانه و برابری توزیع خدمات در نقاط مختلف شهری و روستایی شد و افزود: مشارکت جامعه و همکاری بین بخشی در این راستا ضروری است.

دکتر نعمت الله عزیزی از فناوری مناسب که نمونه آن سامانه سیب است و جامعیت خدمات به گونه ‌ ای که باید همگان از خدمات حوزه سلامت بهره مند شوند را در تحقق شعار امسال هفته سلامت مورد تاکید قرار داد و افزود: تعهد سیاسی و پایبندی همه دولت‌ها برای ارایه خدمات رایگان بهداشتی از دیگر الزامات تحقق شعار سال سلامت است.

وی اولین گام در تحقق شعار امسال را آموزش دانست و افزود: مراقبت‌های بهداشتی مادر و کودک، ایمن سازی و واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری‌‌های شایع و درمان آن و آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و ‌ حوادث از ضروریات است.

به گزارش ایسنا، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز بزرگترین دستاورد حوره سلامت را ریشه کنی بیماری‌های واگیردار دانست و افزود: در شرایطی نظیر بحران سیل اخیر ثمرات ریشه کنی بیماری‌های واگیردار مشاهده می‌شود به گونه‌ای که هیچ نمونه‌ای از بیماری‌های واگیردار در میان سیل زدگان مشاهده نشد.

وی بیان کرد: رفاه عمومی در بین مردم موجب تشدید بیماری های غیرواگیردار نظیر چاقی، فشار خون، سرطان و ... شده است. براین اساس باید جامعه به سمتی حرکت کند که بتوان آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد.

دکتر محنتی افزود: با استقرار نظام ارجاع در سیستم درمان و تشکیل پرونده الکترونیک در سامانه سیب ضمن شناخت بیماری، مبتلایان توسط پزشک خانواده درمان می ‌ شوند و این مهم موجب کنترل بیماری های غیرواگیردار خواهد شد.

در ادامه اکرم نوری مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به اینکه هفته سلامت از اول اردیبهشت آغاز می شود و متناسب با نامگذاری شعار سال و عناوین روزهای سلامت برنامه هایی جهت اجرا پیش بینی شده است، گفت: افتتاح مرکز شهری اورژانس (پایگاه شهری شماره دو)، برگزاری مراسم تحویل آمبولانس اورژانس شهر آوه، ایجاد غرفه‌های بهداشت و درمان در پارک شهر با مشارکت بین بخشی، پیاده‌روی خانوادگی در زرندیه، استقرار ایستگاه سلامت‌، سخنرانی پیش از خطبه ها، برگزاری آئین سفیران سلامت دانش آموزی با مشارکت آموزش و پرورش از جمله مهمترین برنامه هاست.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group